[ad_1] بی‌تدبیری با چاشنی تخلیه زباله‌های صنعتی در قم به گزارش شهرکریمه وجود هزاران کارخانه و واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ در استان در کنار وجود چندین شهرک و ناحیه صنعتی نشان از نیمه‌صنعتی بودن قم دارد که به‌واسطه نزدیکی به تهران این صنعتی شدن تا حدودی با پیشرفت‌هایی روبه‌رو بوده است. اما به نظر […]

[ad_1]

بی‌تدبیری با چاشنی تخلیه زباله‌های صنعتی در قم

بی‌تدبیری با چاشنی تخلیه زباله‌های صنعتی در قم

به گزارش شهرکریمه وجود هزاران کارخانه و واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ در استان در کنار وجود چندین شهرک و ناحیه صنعتی نشان از نیمه‌صنعتی بودن قم دارد که به‌واسطه نزدیکی به تهران این صنعتی شدن تا حدودی با پیشرفت‌هایی روبه‌رو بوده است.

اما به نظر می‌رسد با تمام این ویژگی‌ها تدبیری برای پسماندهای صنعتی در استان اندیشیده نشده است و به‌نوعی این پسماندهای خطرناک که با زباله‌های خانگی و کشاورزی متفاوت بوده در قم با وضعیت سرگردانی روبروست.

این پسماندها با سطوح بالای آلایندگی در کنار خطرناک بودن برای انسان برای حیوانات، بافت خاک، پرندگان و غیره نیز بسیار سمی است. البته برای بسیاری از کارخانجات بزرگ تا حدودی امکان تصفیه این پسماندها وجود دارد ولی کارگاه‌های کوچک و صنایع کوچک به‌راحتی از کنار این پسماندها عبور کرده و متأسفانه به علت نبود سایت دفن، مجبور به رهاسازی در محیط‌های مختلف شده و متواری می‌شوند.

رهاسازی و متواری شدن متخلفان زیست‌محیطی

موضوعی که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز بر آن صحه گذاشته و می‌گوید: متأسفانه شاهد هستیم که برخی افراد متخلف گاهی از دیگر استان‌ها، پسماندهای صنعتی کارخانجات و کارگاه‌ها را در مراتع و حریم راه‌های استان قم تخلیه کرده و بلافاصله از محل متواری می‌شوند.

سید رضا موسوی مشکینی با بیان اینکه تخلیه و رها کردن پسماندها در اماکن غیرمجاز جرم بوده و بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون مدیریت پسماندها مجازات‌های سنگینی را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً این متخلفان با همکاری افراد بومی و نیروی انتظامی شناسایی و تحت پیگرد قضایی قرارگرفته و به‌شدت با آن‌ها برخورد می‌شود.

آنچه از سخنان مدیرکل محیط‌زیست مشخص است این بوده که در سایت ۱۸ هکتاری پسماند سلفچگان تخلفات زیادی از جمله تغییر در نوع پسماندها، افزایش میزان پسماندها و عدم اجرای ضوابط و استانداردهای دفع پسماندها در کنار تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی در حال رخ دادن است و اهرم‌های نظارتی نیز در این زمینه جوابگوی این حجم تخلف را در این منطقه نمی‌دهد.

اما به نظر می‌رسد نبود مکانی مشخص برای دفن پسماندهای صنعتی در قم مشکل اساسی در این زمینه به شمار می‌رود و علی‌رغم آنچه سال‌ها فریاد برای اهمیت آن کشیده شده راه به‌جایی نبرده است.

موضوعی که مدیرکل محیط‌زیست نیز با تأکید بر لزوم اجرایی شدن و در نظر گرفتن مکانی برای دفن پسماندهای صنعتی در استان خاطرنشان می‌کند: پیگیری‌هایی در این زمینه انجام‌ شده و این‌گونه رهاسازی این پسماندها در سلفچگان اصلاً درست نیست و قطعاً در آینده مشکلاتی را برای استان به وجود می‌آورد.

شاید به جرات بتوان گفت بیشترین آلودگی زیست‌محیطی استان مربوط به کارخانجات ذوب سرب است که بارها و در مطالب مختلف از مشکلات این واحدها و آلودگی‌های محیط زیستی آن گفته‌ شده است ولی متأسفانه برای پسماندهای این واحدها نیز علی‌رغم اذعان مسئولان تاکنون تدبیری اندیشیده نشده است.

سلفچگان کانون آلایندگی مرکز کشور

نایب رئیس شورای شهر قم در این‌ باره در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه در قم، با گلایه‌مندی از تخلیه پسماندهای صنعتی دیگر استان‌ها در منطقه سلفچگان اظهار داشت: نبود نظارت سبب شده امروزه منطقه سلفچگان به کانون آلایندگی در مرکز کشور تبدیل شود.

حسن بختیاری با تأکید بر وجود واحدهای آلاینده و خطرناک در منطقه سلفچگان تصریح کرد: متأسفانه صنایع آلاینده فراوانی در شهرک‌های صنعتی قم وجود دارد و به خاطر حساسیت موضوع اشتغال زیاد نمی‌توان به این موضوعات ورود جدی کرد.

موضوع آلایندگی واحدهای صنعتی در استان به نحوی است که استاندار نیز در این‌ باره عنوان کرد: ادامه فرایند اصلاحی در رابطه با واحدهای آلاینده موجود و اجرای الزامات قانونی در صدور مجوز واحدهای صنعتی جدید به‌صورت جدی در قم دنبال می‌شود.

بهرام سرمست عنوان کرد: میزان آلایندگی برخی از واحدهای صنعتی به‌هیچ‌ وجه برای استان قابل‌ قبول نیست، تعداد این قبیل از واحدها در منطقه سلفچگان بیشتر از سایر شهرک‌های صنعتی است.

آنچه به نظر می‌رسد این بوده که نبود سایت تخصصی دفن پسماندهای صنعتی در قم برای استان مشکلاتی را ایجاد کرده و از آن بدتر شرایطی است که نه می‌توان به علت کمبود اشتغال با آلایندگی واحدهای صنعتی با آن‌ها برخورد کرد و نه می‌توان به علت تخلیه‌های شبانه پسماندها با آن‌ها مقابله کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]