×
×

شهرکریمه – تبیین شاخصه های علمی جامعه منتظر در اندیشه رهبر معظم انقلاب

  • کد نوشته: 24067
  • [ad_1] تبیین شاخصه های علمی جامعه منتظر در اندیشه رهبر معظم انقلاب به گزارش شهرکریمه در این نشست که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برپا شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ثقفی به عنوان ارائه دهنده بحث ضمن پرداختن به روش های اندیشه ای مقام معظم رهبری بیان […]

    شهرکریمه – تبیین شاخصه های علمی جامعه منتظر در اندیشه رهبر معظم انقلاب
  • [ad_1]

    تبیین شاخصه های علمی جامعه منتظر در اندیشه رهبر معظم انقلاب

    تبیین شاخصه های علمی جامعه منتظر در اندیشه رهبر معظم انقلاب

    به گزارش شهرکریمه در این نشست که به همت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برپا شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ثقفی به عنوان ارائه دهنده بحث ضمن پرداختن به روش های اندیشه ای مقام معظم رهبری بیان کرد: مرجعیت علمی، نواندیشی علمی، استقلال علمی و همچنین شجاعت علمی برخی از شاخصه های مهم علمی در جامعه منتظر است که در این تحقیق مورد واکاری قرار گرفته است.

    وی در عین حال با تفکیک شاخصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه منتظر ظهور، به بلوغ اجتماعی به عنوان یکی دیگر از شاخصه های مهم در عصر انتظار پرداخت و خاطرنشان کرد: در این مقاله علمی تلاش بر این بوده است تا ویژگی های علمی جامعه منتظر از رویکردها و زاویه های دید مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان بر اساس این رویکردها، به راهکارهای مختلفی رسید.

     

    اهمیت الگوگیری از جامعه منتظَر در تبیین بحث

    همچنین در این نشست حجت الاسلام والمسلمین حسین الهی نژاد در مقام ناقد بحث، به این نکته توجه داد که در این عنوان مقاله ضمن پرداختن به مباحث مطرح شده، باید پس از اشاره به رشد علوم و عقول در جامعه مُنتظِر یعنی مردمی که انتظار امام معصوم (ع) را دارند، تبیین بحث با الگوگیری از جامعه مُنتظَر یعنی جامعه موعود نیز انجام شود.

    وی ادامه داد: برخی دیگر از مهم ترین ویژگی های علمی جامعه منتظِر که می تواند در این بحث مورد توجه قرار گیرد، شاخصه هایی مانند «علمِ مُتأثّر از اندیشه مهدویت»، «علمِ زمینه ساز ظهور»، «علم معرفت دهنده نسبت به امام زمان (عج)»، «علمِ بیان کننده وظایف منتظِران» و «علمِ رساننده به اهداف جامعه منتظر» است که می تواند فارغ از شاخصه های سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی مورد تحلیل واقع شود.

    مدیر گروه مبانی مهدویت پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه دهنده پیشنهاد داد تا ضمن کاستن از نقل قول ها در مقاله خود، همان نقل قول های اندک را نیز از حالت مستقیم به حالت غیرمستقیم درآورد.

     

    ضرورت تحلیل بیشتر ارتباط گفتمان انتظار و اندیشه های رهبری

    و اما دیگر ناقد این نشست علمی، حجت الاسلام والمسلمین امیرمحسن عرفان بود که خلق قدرت انگیزش علمی را یکی از شاخصه های مهم جامعه منتظر ظهور دانست و از نویسنده مقاله خواست تا در این مقاله، توجه بیشتری به ارتباط دهی بین گفتمان انتظار و اندیشه های مقام معظم رهبری داشته باشد.

    وی افزود: تعیین قلمروهای علمی، ارزشیابی علمی و همچنین ارائه نقشه راه علمی از جمله مواردی است که می توانست در این مقاله مورد توجه قرار گیرد، در عین حال که مسئله یابی علمی هم یکی دیگر از موارد مهم است که باید اعتراف کرد که در برخی از مقالات و پژوهش ها گُم می شود و جای خود را به مسئله نماها می دهد.

    حجت الاسلام عرفان در ادامه به اهمیت سیاستگذاری علمی اشاره کرد و ضمن یادآوری ضعف این سیاستگذاری در کشور، از مسؤولان خواست تا توجه ویژه ای به این نوع از سیاستگذاری داشته باشند.

    این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که استخراج، بسط تحلیلی و ساختاربندی، سه مرحله مهم در نوشتن این گونه مقالات است به ارائه دهنده بحث پیشنهاد داد تا «اضطرار علمی» را نیز به عنوان یکی از ساحت های اضطرار جامعه به حجت موعود (عج) مورد توجه قرار دهد.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.