[ad_1] لزوم توجه ویژه به امنیت غذایی سفره‌های مردم؛وقتی تلاش‌ها برای افزایش محصولات ارگانیک مضاعف می‌شود به گزارش شهرکریمه ۱۶ اکتبر از سوی سازمان خواربار و کشاورزی به نام روز جهانی «امنیت غذایی» نام‌گذاری شده که هدف از نام‌گذاری روز امنیت غذایی برابر سالروز تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ است. این روز بهانه‌ای شده […]

[ad_1]

لزوم توجه ویژه به امنیت غذایی سفره‌های مردم؛وقتی تلاش‌ها برای افزایش محصولات ارگانیک مضاعف می‌شود

لزوم توجه ویژه به امنیت غذایی سفره‌های مردم؛وقتی تلاش‌ها برای افزایش محصولات ارگانیک مضاعف می‌شود

به گزارش شهرکریمه ۱۶ اکتبر از سوی سازمان خواربار و کشاورزی به نام روز جهانی «امنیت غذایی» نام‌گذاری شده که هدف از نام‌گذاری روز امنیت غذایی برابر سالروز تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ است. این روز بهانه‌ای شده تا سازمان‎‌های بین‌المللی در ارتباط با کشاورزی و زمینه‌سازی برای پیشگیری از فقر غذایی و گرسنگی و هم‌چنین نابودی محیط‌زیست تلاش کنند.

اما با توجه به وجود بی‌عدالتی‌ها، جنگ‌ها و کشمکش‌ها بین دولت‌ها برقراری امنیت غذایی آن‌طور که باید و شاید به‌رغم گسترش تکنولوژی‌ها به استانداردهای جهانی نرسیده است؛ به‌ویژه در کشورهای جهان سوم این نکته بسیار حائز اهمیت است .

سازمان فائو از سوی ۴۴ کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس و این سازمان از مرکز فائو و از طریق حدود ۹۰اداره برای گسترش و مکانیزه کردن کشاورزی، جنگلداری، شیلات و تأمین غذای مناسب برای همگان، به کشورهای درحال‌توسعه کمک می‌کند.

در واقع امنیت غذایی اشاره به سه عبارت فراوانی، دسترسی و بهره‌مندی پایدار غذا دارد و به‌جرئت می‌توان گفت که تأمین امنیت غذایی می‌تواند از اهرم‌های امنیت ملی کشورها به شمار رود که در ایران اسلامی بعد از انقلاب اسلامی در حوزه تولید مواد غذایی، کشاورزی،شیلات و فرآورده‌های گوشتی کشور جایگاه مطلوبی یافته است.

در طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم و هم‌چنین دخالت دست سودآوران و دلالان بازار مواد غذایی در تأمین امنیت غذایی چالش‌هایی را با آن روبرو هستیم.

قم از استان‌های کویری بوده که در آن محدودیت منابع آبی بیداد می‌کند و به دلیل شرایط اقلیمی و خاص استان تنها کم‌تر از ۵ درصد از وسعت استان را اراضی باغی و زراعی تشکیل داده است و رویکرد مهم جهاد کشاورزی برای تأمین مواد غذایی قدم به سمت اصلاح الگوی کشت و توسعه گلخانه‌ها و مدیریت بهره‌وری از منابع آب و خاک است.

با وجود مشکلات منابع آبی در استان تا حدودی در تأمین برخی مواد غذایی ازجمله مرغ، تخم‌مرغ و فرآورده‌های گوشتی حرفی برای گفتن داریم؛ اما برای تأمین برخی اقلام غذایی دیگر متکی به واردات خارج از استانی هستیم که در سال‌های اخیر جهاد کشاورزی به سمت توسعه و کشت محصولات سالم و ارگانیک قدم برداشته و در این زمینه حتی از استاندارد کشوری رقم بالاتری داریم.

اختصاص ۷۰ هزار از وسعت استان به اراضی کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه می‌گوید: تولید با کیفیت انواع محصولات و تأمین امنیت غذایی مردم راهبرد اصلی بخش کشاورزی استان است و تأمین امنیت غذایی از راهبردهای اصلی و سیاست‌های مهم دولت‌ها به شمار می‌رود.

عباس پورمیدانی بیان می‌کند: امنیت غذایی مهم‌ترین کارکرد دولتی‌ها است و وزارت کشاورزی متولی تأمین غذای آحاد جامعه است و در کنار آن وزارت صمت بحث واردات و صادرات را مدیریت کرده و وزارت  بهداشت هم سلامت غذایی را تأمین می‌کند که در واقع این سه وزارتخانه مثلث تأمین غذایی را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه در استان قم به دلیل اقلیم خاص و اکولوژیکی که داشته  و سرزمین ما خشک و نیمه‌خشک است و تنها کم‌تر از۵ درصد از وسعت اراضی باغی و کشاورزی است، ابراز کرد: از یک‌میلیون و ۲۰۰ هکتار وسعت استان کم‌تر از ۷۰ هزار هکتار آن اراضی کشاورزی است و مقدار تولید مواد غذایی که داریم کفاف  غذای استان را نمی‌دهد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، مجبوریم مقدار زیادی از مایحتاج جامعه را به‌طور مستقیم از استان‌های دیگر مانند برنج، روغن و شکر را تأمین و غیرمستقیم مانند نهاده‌های دامی که برای تأمین گوشت سفید و قرمز استفاده می‌شود را باید از دیگر استان‌های کشور وارد کنیم .

تأمین مواد غذایی متناسب با ظرفیت زیست‌بوم قم

وی دربخش دیگری با اشاره به اهمیت تناسب بین میزان تأمین مواد غذایی و ظرفیت زیست‌بوم استان بیان می‌کند: در استان برای تأمین مایحتاج موردنیاز خود به خارج از استان وابسته هستیم و آنچه برای استان مهم خواهد بود تناسب بین میزان پایداری زیست‌بوم و تأمین امنیت غذایی است یعنی باید در پایداری منابع آب‌وخاک تلاش کنیم.

به گفته پورمیدانی، اینکه  اگر در منطقه و استانی آب کافی و یا خاک مناسبی وجود نداشت اگر اصرار به تولید بیشتر داشته باشیم  منجر به از بین رفتن نهاده‌های سرزمینی می‌شود و صدماتی به آب و خاک و امر تولید مواد غذایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: نباید از ظرفیت زیست‌بوم و شرایط استان انتظار بیشتری داشته باشیم که این امر اهمیت مهمی در پایداری و امنیت غذایی دارد و تلاش‌های زیادی در سطح استان می‌شود تا بتوانیم تولید مواد غذایی متناسب با ظرفیت اکولوژیکی استان برسانیم.

خودکفایی در تأمین برخی اقلام غذایی

رئیس جهاد کشاورزی استان قم می‌گوید: تقریباً مرغ و گوشت موردنیاز و چندین برابر تخم‌مرغ موردنیاز استان را تأمین کرده‌ایم و در تلاش برای پایداری این امر هستیم و از این نظر به خودکفایی نسبی رسیده و داخل خود استان تأمین می‌کنیم، اما در برخی محصولات  غذایی از ظرفیت واردات خارج از استان استفاده می‌کنیم.

پورمیدانی عنوان می‌کند: در تلاش هستیم برای تأمین مواد غذایی استان راهکار علمی جدیدی را ایجاد کنیم که با توجه به شرایط اقلیمی استان می‌توان از ظرفیت گلخانه و آن بهره‌مند شد و با توسعه سطح گلخانه‌ای می‌توانیم در سطح کم‌تر و با مدیریت نهاده‌های کمتری و مدیریت فنی و علمی تولید استان را افزایش دهیم.

جایگاه خوب قم در تولید محصولات سالم و ارگانیک

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم؛ استان در تولید محصولات سالم مانند زیتون، فندق و گردو و دارای حداقل سموم بوده و مداخله انسانی در آن بسیار اندک است جایگاه خوبی دارد؛ هم‌چنین در ارتباط با محصولات دیگر مانند صیفی‌جات، انار و انگور و امثال آن‌هم خوب ورود کردیم و کد بار محصول سالم را عرصه می‌کنیم .

پورمیدانی می‌افزاید: عرصه کد بار محصول سالم به این معنی بوده که تولیدکننده در قالب برنامه منسجم و با همکاری کارشناس ناظر و یک مشاور مشورت فنی گرفته و این محصول تهیه‌شده درنهایت با حداقل کود و سم تولید می‌شود و ما به این تولیدکننده و محصول نهایی کد می‌دهیم که این محصول به‌طور سالم تولید و در بازار عرصه شود.

به گفته این مسئول؛ کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

گفتنی است؛ میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]