[ad_1] توجه به کشت گیاهان کم آب بر در قم/ افتتاح ۲۴ پروژه در دهه فجر به گزارش شهرکریمه عباس پورمیدانی بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی قم برگزار شد، یکی از رسالت‌های این سازمان را تأمین غذای پایدار برای آحاد جامعه دانست و […]

[ad_1]

توجه به کشت گیاهان کم آب بر در قم/ افتتاح ۲۴ پروژه در دهه فجر

توجه به کشت گیاهان کم آب بر در قم/ افتتاح ۲۴ پروژه در دهه فجر

به گزارش شهرکریمه عباس پورمیدانی بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی قم برگزار شد، یکی از رسالت‌های این سازمان را تأمین غذای پایدار برای آحاد جامعه دانست و افزود: بخشی از رسالت سازمان جهاد کشاورزی قم در قالب برنامه‌های تولیدی و بخشی در قالب برنامه‌های بازار است.

وی بیان کرد: تعداد جمعیت ساکن در مناطق روستایی استان قم کمتر از ۶۳ هزار نفر است که پنج درصد از جمعیت استان را شامل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: با توجه به اینکه قم جزو مناطق خشک و نیمه خشک است بنابراین تنها نیم درصد از اراضی کشاورزی کشور در استان قم قرار دارد.

وسعت اراضی کشاورزی استان بیش از ۶۱ هزار و ۵۰۰ هکتار است

وی وسعت اراضی کشاورزی و زراعی استان قم را ۶۱ هزار و ۶۹۵ هکتار عنوان کرد و افزود: ۳۹ هزار و ۸۰۰ هکتار را اراضی زراعی و ۲۱ هزار و ۸۱۸ هکتار را اراضی باغی در این استان تشکیل می‌دهند.

پورمیدانی ادامه داد: میزان محصولات کشاورزی استان قم طی امسال ۴۰۶ هزار تن بوده است.

وی اضافه کرد: محصولات زراعی استان طی امسال ۳۴۵ هزار تن بوده که شامل جو، یونجه، کلزا، سبزی و صیفی و گندم و سایر محصولات زراعی می‌شود، همچنین از محصولات باغی نیز ۴۶ هزار تن برداشت محصول انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: ۴۷ هکتار وسعت گلخانه‌های استان است که محصول تولیدی آن ۱۵ هزار تن می‌باشد.

وضعیت تولید دام در قم مطلوب است

وی با اشاره به رتبه‌های خوبی که استان قم در تولید محصولات جو، گندم، یونجه، کلزا و گیلاس دارد، افزود: وضعیت تولید دام، طیور و آبزیان نیز در استان مطلوب است و در بسیاری از موارد بیش از نیاز در حال تولید محصولات دامی و آبزیان می‌باشد.

پورمیدانی بیان کرد: بیش از ۴۷۰ هزار رأس گوسفند، ۱۶۰ هزار رأس بز و بزغاله، ۱۲۴ هزار رأس گاو و گوساله و پنج هزار و ۷۰۰ نفر شتر داشتی در استان قم وجود دارد.

وی با بیان اینکه هفت و ۲ دهم درصد از تولید تخم مرغ کشور در استان قم است، افزود: سالانه ۳۵ هزار تن گوشت مرغ در استان قم تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره تولید سالانه بیش از ۴۱ هزار تن گوشت قرمز در قم، تصریح کرد: تولید گوشت قرمز بیش از هشت برابر ظرفیت استان است که بسیاری از آن به خارج از قم صادر می‌شود.

تولید سالانه شیر خام در استان ۱۵۷ هزار تن است

وی از تولید سالانه ۱۵۷ هزار تن شیر خام در قم خبر داد و افزود: این استان در زمینه گوشت قرمز رتبه هشتم کشور، در زمینه تولید مرغ رتبه ۲۴ و تولید تخم مرغ رتبه ۹ کشور را دارد.

پورمیدانی با اشاره به فعالیت ۶ مجتمع دامی در زمینه شیری و پرواری، اظهار داشت: در حال حاضر واحدهای فعال در این مجتمع‌ها بیش از هزار واحد با ظرفیت ۷۵ هزار و ۸۰۰ رأس دام است.

وی با اشاره به فعالیت سه مجتمع گلخانه‌ای با مجموع مساحت ۲۶ هکتار در قم افزود: در این مجتمع‌های گلخانه‌ای ۱۰۴ واحد تولیدی فعال است و علاوه بر این مجتمع‌ها ۳۰ واحد گلخانه مستقل نیز داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: در استان قم در بخش کشاورزی ۱۰۷ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع صرفه جویی در مصرف آب، افزود: در این راستا پروژه اصلاح الگوی کشت در دشت ساوه و شریف آباد در حال اجرا است که به موجب آن کشت گیاهان کم آب بر را در دستور کار قرار داده‌ایم و همچنین طی ۲ سال گذشته سطح زیر کشت گل محمدی به بیش از ۶۰۰ هکتار رسیده است.

پورمیدانی با اشاره به اجرای سیستم آبیاری نوین طی سال گذشته در استان قم، افزود: سیستم آبیاری نوین چهار هزار هکتار از اراضی زراعی استان را شامل شده است و در سال زراعی جاری نیز به عدد چهار هزار خواهیم رسید که در این راستا بیش از سه هزار هکتار اراضی کشاورزی تحت سیستم کم فشار و پر فشار قرار گرفته و بیش از سه هزار هکتار نیز در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: به منظور بهبود وضعیت آب در سطح استان برنامه جامع مدیریت منابع آبی و سازگار در دستور کار قرار گرفته است تا میزان مصرف آب به ازای واحد تولیدی و کل تولید کشاورزی کاهش یابد.

نرخ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قم مطلوب است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در خصوص اعتبارات بانکی تخصیص داده شده به بخش کشاورزی نیز افزود: نرخ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در کشور پایین است اما خوشبختانه در استان قم با مزیت‌های نسبی که برای سرمایه گذاران فراهم شده، نرخ سرمایه گذاری در این بخش مطلوب است.

وی ادامه داد: گلخانه‌ها برای دریافت ۷۴۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و ۲۰۰ میلیارد ریال جذب اعتبار جهت توسعه گلخانه‌ها داشته‌ایم، همچنین در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی بیش از ۳۳۶ میلیارد ریال اعتبارات بوده که ۱۵۸ میلیارد ریال جذب شده است و در زمینه اشتغال روستایی و عشایری نیز بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال معرفی داشتیم که تاکنون ۸۶۰ میلیارد ریال جذب شده است.

پورمیدانی بیان کرد: جذب اعتبارات در زمینه خسارات ناشی از سیل از ۲ محل انجام شد که یکی اعتبارات تملکی بود که مستقیم به خسارت دیده داده شد که در مجموع ۲۳۰ میلیارد ریال بوده است.

پورمیدانی با بیان اینکه خسارت همه خسارت دیدگان در سیل جبران شده است، افزود: در مجموع ۲۱ میلیارد ریال پرداخت به خسارت دیدگان سیل در استان بوده است.

۳۴۳ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته طی امسال

وی بیان کرد: در تخصیص اعتبارات محدودیت بسیاری وجود دارد اما طی سالجاری ۳۴۳ میلیارد ریال جذب و اعتبار تخصیص یافته داشتیم که در پروژه‌های مختلف کشاورزی استفاده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اجرای برنامه‌های ترویجی، آموزشی و الگویی در زمینه کشاورزی، افزود: مزرعه الگویی برای بازدید کشاورزان و الگوگیری ایجاد شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلفی در خصوص کشاورزی هوشمند، تصریح کرد: قراردادی با شرکت‌های فناور دانش بنیان در زمینه استفاده از پهبادها و سیستم‌های دقیق GIS منعقد کرده‌ایم.

پورمیدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح ۲۴ پروژه در بخش کشاورزی به مناسب دهه فجر در روز پنجشنبه آینده، افزود: هشت پروژه در بخش آب و خاک، یک پروژه در بخش باغبانی، ۱۰ پروژه در بخش تولیدات دامی، ۲ پروژه در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی و کسب کارهای نوین و سه پروژه در بخش شیلات و آبزی پروری افتتاح می‌شود.

۴۴ میلیارد تومان از اعتبارات پروژه‌های افتتاح شده در دهه فجر مربوط به بخش خصوصی است

وی ادامه داد: از مجموع سرمایه گذاری انجام شده در پروژه‌هایی که در بخش کشاورزی به مناسبت دهه فجر افتتاح می‌شود، ۴۴ میلیارد تومان از اعتبار از بخش خصوصی، ۱۹ میلیارد تومان از بخش دولتی و بیش از ۹ میلیارد تومان از اعتبارات بانکی جذب شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: اشتغال مستقیم این واحدهای افتتاح شده ۳۰۳ نفر و اشتغال غیر مستقیم آن نیز ۳۰۹ نفر است.

پورمیدانی در پایان در زمینه لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی نیز افزود: کشت گیاه دارویی دارای ارزش افزوده و ارزش اقتصادی بالایی است، همچنین راندمان تولید بالاست، اکثر این گیاهان کم آب بر هستند بنابراین در راندمان مصرف آب تأثیر بسزایی دارد، همچنین اکثراً نیاز به نیروی کار دارند بنابراین اشتغال زایی آنها بالاست و ورود سرمایه و تکنولوژی بسیاری نیز دارد.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]