[ad_1] دوره‌های آموزشی برای ارتقا سطح مهارت کشاورزان قمی برگزار می‌شود به گزارش شهرکریمه مجید پهلوانی بیان کرد:‌ برای مدرن ساختن فرآیند کشاورزی در قم و استفاده از روش‌های نوین به‌جای سازوکارهای سنتی‌، دوره‌های آموزشی هم برای کشاورزان استان و هم برای کارشناسان بخش کشاورزی به‌صورت منظم برگزار می‌شود. وی بیان کرد:‌ این دوره‌های آموزشی […]

[ad_1]

دوره‌های آموزشی برای ارتقا سطح مهارت کشاورزان قمی برگزار می‌شود

دوره‌های آموزشی برای ارتقا سطح مهارت کشاورزان قمی برگزار می‌شود

به گزارش شهرکریمه مجید پهلوانی بیان کرد:‌ برای مدرن ساختن فرآیند کشاورزی در قم و استفاده از روش‌های نوین به‌جای سازوکارهای سنتی‌، دوره‌های آموزشی هم برای کشاورزان استان و هم برای کارشناسان بخش کشاورزی به‌صورت منظم برگزار می‌شود.

وی بیان کرد:‌ این دوره‌های آموزشی موجب ارتقا سطح مهارت بهره‌برداران بخش کشاورزی استان خواهد شد و عملکرد این حوزه را در بخش کمی و کیفی بهبود می‌بخشد.

وی ادامه داد:‌ در بحث تغییر الگوی کشت و تشویق کشاورزان به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نیز،‌ سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم،‌ دوره‌های آموزشی گسترده را برای افزایش سطح آشنایی کشاورزان استان با این روش کشت برگزار می‌کند.

پهلوانی گفت: تربیت کارشناسان متخصص درزمینهٔ کشت‌های گلخانه‌ای اقدام دیگری است که توسط سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی قم برای ارتقا سطح کمی و کیفی محصولات گلخانه‌ای در استان انجام می‌شود.

وی بیان کرد:‌ اکنون فرآیند توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در قم زیر نظر کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی انجام می‌شود و به همین دلیل محصولات تولیدشده در گلخانه‌های استان از استانداردهای لازم برخوردار هستند.

وی ادامه داد:‌ ارائه آموزش‌های مهارتی به کارشناسان و بهره‌برداران بخش کشاورزی در قم موجب اشتغال‌زایی و افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی استان شده است و این روند در سال رونق تولید باقدرت بیشتری دنبال می‌شود.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۰ هزار هکتار باغ و ۴۲ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.پ

انتهای پیام/۱۳۸

[ad_2]