[ad_1] «رمضان» ماه توبه، عبادت و توسل به اهل بیت(ع) است به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی ظهر امروز در مراسم جزءخوانی قرآن کریم که در شبستان حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار داشت: مقام معظم رهبری روز گذشته و در جمع قاریان و جامعه قرآنی از محافل قرآن و محفلی که در […]

[ad_1]

«رمضان» ماه توبه، عبادت و توسل به اهل بیت(ع) است

«رمضان» ماه توبه، عبادت و توسل به اهل بیت(ع) است

به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی ظهر امروز در مراسم جزءخوانی قرآن کریم که در شبستان حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار داشت: مقام معظم رهبری روز گذشته و در جمع قاریان و جامعه قرآنی از محافل قرآن و محفلی که در شهر مقدس قم برنامه قرآن آغاز شده و در سایر شهرها نیز الگوبرداری می‌شود ذکر خیر کردند.

وی افزود: در قرآن کریم ۲۲۰۰ آیه به ذکر داستان پیامبران اختصاص دارد و حدود یک سوم آیات قرآن درباره زندگی پیامبران است که تجلی توحید و اسوه کمال بودند، داستان‌های قرآن در عین حال که واقعی و حقیقی است داستان‌های قابل توجهی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حضرت آدم(ع) به عنوان خلیفه الله نمادی برای سایر انسان‌ها است و ماجرای حضرت آدم برای ما به اشکال مختلف تکرار می‌شود، در آیات مربوط به خلقت حضرت آدم سه محور وجود دارد که در محور نخست این موضوع را می‌خوانیم که خداوند به ملائک خبر داد که خلیفه‌ای روی زمین قرار دهد.

مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه ۳۰ سوره بقره بیان کرد: خداوند به ملائکه فرمود می‌خواهم در زمین خلیفه‌ای قرار دهم، کسی که صفات او پرتویی از صفات خداوند است و نماینده خدا روی زمین است و قرار است همه نعمت‌ها در اختیار وی قرار گیرد.

حاج ابوالقاسم دولابی تصریح کرد: فرشتگان اعتراض کرده و گفتند این انسانی که می‌خواهی بیافرینی در زمین فساد و خونریزی می‌کند و ما هستیم و تو را تسبیح می‌کنیم و چرا کسی دیگر را به عنوان خلیفه می‌خواهی روی زمین قرار دهی، خداوند فرمود من چیزی را می‌دانم و شما نمی‌دانید و زود قضاوت کردید، انسان ویژگی‌هایی دارد که به واسطه آن ویژگی‌ها صلاحیت و شایستگی مسجود بودن در برابر ملائک را دارد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم بیان کرد: خداوند حقایق عالم هستی را به آدم آموخت و انسان این توانایی را دارد که علوم را فرا بگیرد، انسان‌ها می‌توانند با نام‌هایی که بر روی اشیای عالم هستی می‌گذارند تجربیات خود درباره فوائد آن را به یکدیگر آموزش دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: ارزش انسان به واسطه علم وی و کمال انسان در گرو قدرت و تسلط بر عالم هستی است، خداوند به فرشتگان دستور داد بر آدم سجده کنند که مشخص می‌شود سجده فرشتگان به خاطر قدرت علم‌آموزی است که خداوند به انسان داد.

مفسر قرآن کریم با اشاره به آیه ۳۴ سوره بقره تصریح کرد: همه ملائکه هنگامی که عظمت انسان را دیدند بر انسان سجده کردند ولی ابلیس و شیاطین در برابر انسان خضوع نکردند.

حاج ابوالقاسم دولابی ادامه داد: قرآن فرمود علت عدم سجود ابلیس این بود که استکبار ورزید و خود را از خلیفه الله بالاتر دانست و در برابر دستور الهی خاضع نشد، روز نخست خلقت انسان روز آغاز درگیری بین خلیفه الله و مستکبران بود و این درگیری تا روز قیامت ادامه داد، همواره مستکبران در برابر خلیفه الله قدعلم می‌کنند، همه پیامبران الهی دارای دشمنانی هستند که به خاطر استکبار در برابر خلیفه الهی خضوع نمی‌کنند.

وی گفت: خداوند به حضرت آدم(ع) فرمود تو و همسرت در باغی از باغ‌های زمین ساکن شوید و آدم را از نزدیک شدن به درختی برحذر داشت و گفت از همه میوه‌های این باغ می‌توانید بهره‌مند شوید ولی به سراغ این درخت نروید ولی ابلیس انسان را وسوسه کرد و از ناحیه تمایلات انسان به خورد و خوراک، حضرت آدم(ع) را فریب داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: شیطان حضرت آدم(ع) و همسرش را لرزاند و سبب شد از آن باغ و بهشت رانده شوند و از چشم خداوند بیفتند، خداوند فرمود چون از آن درختی که شما را نهی کردم خوردید آلوده شدید و باید گرفتار زندگی دنیوی شوید.

مفسر قرآن کریم بیان کرد: از امام صادق(ع) سؤال شد چرا باید ۳۰ روز روزه بگیریم که امام(ع) فرمود چون حضرت آدم(ع) از آن درخت تناول کرد و تأثیر آن ماده غذایی که نباید می‌خورد ۳۰ روز بر بدن وی باقی بود و ۳۰ روز عبادت کرد تا تأثیر آن از ماده از بدن وی از بیرون برود.

حاج ابوالقاسم دولابی عنوان کرد: پیام این آیه الهی این است که ای بندگان خدا شما هم مانند جدتان مرتکب خطا و اشتباه می‌شوید و فریب ابلیس را می‌خورید و این یک ماه، فرصت عبادت برای بیرون رفتن گناه از روح و قلب و جان شما است.

وی گفت: حضرت آدم(ع) پس از اینکه فریب ابلیس را خورد و از بهشت رانده شد پشیمان شد و گریه کرد و به خدا گفت توبه من را بپذیر، خداوند کلماتی را به انسان آموخت که با گفتن این کلمات و جلمات شایسته پذیرش توبه شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: درباره اینکه این کلمات چه بوده است در کتب روایی ما بیان‌های مختلفی گفته شده و برخی این آیه شریفه را ذکر کردند که اقرار به تقصیر و کوتاهی و برخی گفتند خداوند به آدم القا کردکه به ۵ تن آل عبا متوسل شود.

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: حضرت آدم(ع) گفت خدا را تو را قسم می‌دهم به حق پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(س)، به حق امام حسین(ع) و امام حسین(ع) توبه من را بپذیر و خداوند توبه وی را پذیرفت.

حاج ابولقاسم دولابی خاطرنشان کرد: ماه رمضان ماه توبه، عبادت و توسل به خداوند و توسل به اهل بیت(ع) است که توسل به آن‌ها رمز پذیرش توبه توسط خداوند خواهد بود.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]