×
×

شهرکریمه – زنگ خطر کاهش زاد و ولد در قم

  • کد نوشته: 30532
  • [ad_1] زنگ خطر کاهش زاد و ولد در قم به گزارش شهرکریمه بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال ۲۰ هزار و ۱۸ مورد تولد طی سال گذشته در استان قم رخ داده است که از این تعداد ۱۰ هزار و ۱۹۶ نفر پسر و ۹ هزار و ۸۲۲ نفر دختر بوده است. خبر نگران‌ کننده […]

    شهرکریمه – زنگ خطر کاهش زاد و ولد در قم
  • [ad_1]

    زنگ خطر کاهش زاد و ولد در قم

    زنگ خطر کاهش زاد و ولد در قم

    به گزارش شهرکریمه بر اساس آمارهای سازمان ثبت احوال ۲۰ هزار و ۱۸ مورد تولد طی سال گذشته در استان قم رخ داده است که از این تعداد ۱۰ هزار و ۱۹۶ نفر پسر و ۹ هزار و ۸۲۲ نفر دختر بوده است.

    خبر نگران‌ کننده سازمان ثبت احوال برای مردم قم کاهش بیش از ۳ هزار نفری حجم تولد در استان قم در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ است.

    کاهش زاد و ولد و به دنبال آن کاهش نرخ رشد جمعیت در صورتی که کنترل نشود یعنی دوران پیرسالی قم از راه خواهد رسید، دورانی که دیگر خبری از شور و نشاط جوانی در شهر نیست و جمعیت زیادی از سالمندان بدون حمایت معنوی، مالی و عاطفی فرزندانی که جایشان خالی است، با حجمی از افسوس در گوشه‌ گوشه‌ شهر روزگار سپری می‌کنند، روزگاری که اگر به حضور گرم فرزندان جوانشان مزین می‌شد دنیا را حتی در سنین پیری جای جذابی برای زیستن می‌کرد.

    گزارشات کمیته رصد و پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دی ماه سال ۹۸ از کاهش بی‌سابقه تولد و به تبع آن کاهش جمعیت در کل ایران حکایت دارد به طوری که سال ۹۸ در کاهش جمعیت رکورددار ۵۰ سال اخیر بوده است.

    درگذشته فرزندآوری به عنوان یک سرمایه اقتصادی و معنوی برای خانواده به حساب می‌آمد ولی در حال حاضر تغییر سبک زندگی‌ها به سوی رفاه‌طلبی و تامین تمامی خدمات لازم برای فرزندان، موجب منصرف شدن زوجین از تولد فرزندان بیشتر می‌شود.

     

    رشد جمعیت عامل رونق اقتصادی

    برخی نظریه‌‌های مسموم به جامعه اینگونه القا می‌کند که در شرایط نامناسب اقتصادی که کشور دچار آن شده است افزایش تعداد فرزندان به فقر دامن می‌زند ولی در پاسخ باید گفت بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی یکی از مهم‌ترین اصول پیشرفت هر کشور در جهان توسعه نیروی انسانی است چرا که نیروی انسانی عامل تحولات مثبت اقتصادی و رونق تولیدات، افزایش توان دفاعی هر کشور و بهره مندی از رفاه اجتماعی است، بر این اساس یکی از راه‌های برون‌ رفت از وضعیت فعلی بالابردن نرخ تولد در کشور است.

    بر اساس تحقیقات به دست آمده امروزه جوانان ترجیح می‌دهند به تحصیل، پیشرفت و بهره‌وری شخصی خود از زندگی بپردازند و کمتر دغدغه فرزندآوری دارند. در واقع امروزه والدین رفاه و فعالیت‌های خود را به رشد فرزندان ترجیح می‌دهند.

    به گفته روانشناسان تغییر سبک زندگی خانواده‌ها و ترغیب آنان به فرزندآوری با آگاه ساختن والدین از مشقت‌های پیری طولانی مدت و نبود حمایت‌های مادی و معنوی در آن دوران به دلیل نبود فرزند یا تعداد کم فرزندان یکی از مهم‌ترین نسخه‌های درمان این مشکل بزرگ است.

    رسانه‌ها و آموزش‌های قبل و بعد از ازدواج را می‌توان عرصه‌ای برای آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به تبعات تک فرزندی دانست و در زمینه فرزندآوری تحولی مثبت در جامعه ایجاد کرد.

     

    تهدیدی که جدی گرفته نمی‌شود

    یکی از تهدیدات نرم کشور ما که بر اساس برنامه‌ریزی‌های آمریکایی-صهیونیستی در حال پیشروی است کاهش رشد جمعیت است و هنوز هیچ حرکت مثبت و تأثیرگذاری از سوی دولتمردان در این زمینه صورت نگرفته است.

    بیمه مادران خانه‌دار، مرخصی زایمان زنان شاغل، فراهم کردن شرایط پاره وقت کار کردن یا نیمه وقت کارکردن زنان، احداث مهد کودک‌های رایگان برای زنان شاغل، کم کردن بار هزینه زایمان و … از جمله اقداماتی است که اگر چه در نگاه اول نمی‌توان آن را مستقیم به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نسبت داد اما قطعا باید جایی در رایزنی‌ها و تفاهم‌نامه‌های این معاونت با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای آن در نظر گرفت.

    از نمایندگان مجلس یازدهم که در آینده‌ای نزدیک بر صندلی‌های بهارستان تکیه می‌زنند نیز انتظار می‌رود از قدرت قانونی و نفوذ خود در مجلس برای بهبود هر چه سریعتر مشکل «کاهش رشد جمعیت» استفاده کنند چرا که تأخیر در رسیدگی به حل این معضل می‌‌تواند نتایجی جبران نشدنی در تمام عرصه‌های علمی، اقتصادی، دفاعی و … برای کشور به بار آورد.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.