×
×

شهرکریمه – شرکت در انتخابات از الزامات شرعی است/ دشمنان را مأیوس کنید

  • کد نوشته: 27537
  • [ad_1] شرکت در انتخابات از الزامات شرعی است/ دشمنان را مأیوس کنید به گزارش شهرکریمه تعدادی از مراجع عظام تقلید و علمای قم طی روزهای گذشته در سخنرانی‌ها، دروس خارج فقه و یا با انتشار بیانیه‌هایی مردم را به شرکت پرشور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره مجلس خبرگان دعوت کردند. […]

    شهرکریمه – شرکت در انتخابات از الزامات شرعی است/ دشمنان را مأیوس کنید
  • [ad_1]

    شرکت در انتخابات از الزامات شرعی است/ دشمنان را مأیوس کنید

    شرکت در انتخابات از الزامات شرعی است/ دشمنان را مأیوس کنید

    به گزارش شهرکریمه تعدادی از مراجع عظام تقلید و علمای قم طی روزهای گذشته در سخنرانی‌ها، دروس خارج فقه و یا با انتشار بیانیه‌هایی مردم را به شرکت پرشور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان‌دوره مجلس خبرگان دعوت کردند.

    برخی از نهادهای حوزوی و تشکل‌های وابسته به حوزه علمیه قم نیز با انتشار بیانیه‌هایی حضور یکپارچه و حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفندماه را باعث ناامیدی دشمن و استحکام نظام اسلامی دانستند.

    حضور گسترده مردم در انتخابات نشان‌دهنده صلابت نظام اسلامی است

    آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: ملت ایران حضوری گسترده در پای صندوق‌های رأی داشته باشند.

    وی اظهار داشت: اگرچه مردم واقعاً بابت گرانی و مسائل اقتصادی و جوانان به دلیل بیکاری و مشکلات ازدواج و مسکن تحت‌فشار هستند، اما بااین‌وجود باید در خصوص انتخابات هوشیارانه عمل کرد.

    این استاد سطوح عالی حوزه گفت: ما گرفتاری‌های مردم را می‌دانیم و معتقدیم برخی از این مشکلات غوغا می‌کند.

    وی با تأکید بر اینکه دشمنان به حضور و استقبال کمرنگ مردم در انتخابات دوم اسفندماه امید بسته‌اند، افزود: ما باید با حضور گسترده و آگاهانه در پای صندوق‌های رأی دشمن را ناکام و مأیوس کنیم زیرا چنانچه استقبال کم باشد، دشمنان برای فشار و تحریم بیشتر امیدوار می‌شوند.

    آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: دشمنان سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران و ملت ما اعمال کردند اما این تحریم‌ها اثر نکرد.

    وی با بیان اینکه با دلایل عقلی درمیابیم که باید در انتخابات حضوری گسترده و پرشور داشته باشیم، افزود: باید ثابت کنیم ایران کشوری مستقل و نظام اسلامی، نظامی پایدار و باصلابت است.

    این مرجع تقلید تأکید کرد: بخشی از مشکلات اقتصادی به دلیل فشار و تحریم ظالمانه دشمن است که این مسئله هزینه مستقل بودن ایران اسلامی است.

    وی بخش دیگری از سخنان خود مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از مشکل مدیریتی دانست و افزود: ما معتقدیم اگر مدیریت صحیح باشد بخش قابل‌توجهی از مشکلات حل می‌شود.

    همه باید حضوری پرشور و آگاهانه در انتخابات داشته باشیم

    آیت‌الله‌العظمی سبحانی نیز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت شرکت در انتخابات دوم اسفندماه، گفت: حفظ نظام از اوجب واجبات است و یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ نظام، حضور گسترده در انتخابات است.

    وی شرکت در انتخابات را مکمل راهپیمایی ۲۲ بهمن دانست و گفت: باید حضوری پرشور و آگاهانه در انتخابات داشته باشیم و دیگران را نیز به شرکت در این حماسه ملی تشویق کنیم تا دشمنان خوار و ذلیل شوند.

    استاد سطوح عالی حوزه رأی دادن را از الزامات شرعی دانست و گفت: مردم باید در انتخابات تحقیق لازم را انجام دهند و ازآنجایی‌که همه افرادی که توسط شورای نگهبان تأییدشده‌اند نقاط قوت دارند ولی لازم است از بین این افراد بهترین‌ها را انتخاب کرد.

    همه باید در انتخابات با بصیرت رأی بدهند

    آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی نیز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تأکید بر لزوم شرکت همه مردم در انتخابات، افزود: همه باید در انتخابات با بصیرت رأی بدهند.

    وی با بیان اینکه در هیچ دوره از انتخابات، کاندیدایی را برای رأی دادن مردم معین نکرده‌ام، افزود: همیشه در همه انتخابات شاخص‌های انتخاب کاندیدای اصلح را بیان کرده‌ام، بنابراین اینکه شخصی را برای انتخابات مشخص کرده باشم را تکذیب می‌کنم.

    این استاد سطوح عالی حوزه ضمن تکذیب نامه‌ای که در فضای مجازی در حمایت از اشخاص در انتخابات منتشر شده است، تصریح کرد: باید در انتخابات افراد اصلح را انتخاب کرد.

    وی در بیان ویژگی‌های کاندیدای اصلح افزود: مردم باید در انتخابات به افرادی رأی دهند که دارای تدین، تعهد و سوابق انقلابی باشند.

    آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: مردم انقلابی ایران اسلامی باید بر اساس تدین، تعهد و سوابق انقلابی در انتخابات، کاندیداها را انتخاب کنند.

    مشارکت در انتخابات وظیفه آحاد ملت است

    آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی نیز با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس خانه ملت و خانه همه مردم و حق همگان است، همان‌گونه که امام راحل تأکید کردند مجلس دارای اهمیت زیادی است. افراد معتقد، متدین و حامی ولایت‌فقیه باید به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کنند.

    وی در ادامه اظهار داشته است: در انتخابات مجلس دو موضوع مهم و خطیر باید موردتوجه قرار گیرد، ابتدا شرکت در انتخابات مجلس است که همگان باید مشارکت داشته باشند و مشارکت یک وظیفه است؛ ثانیاً باید افرادی را انتخاب کرد که صلاحیت ورود به خانه ملت را داشته باشند و نباید کلید خانه ملت را به دست هر کسی سپرد بلکه باید کلید را به اهلش بسپاریم.

    شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و ملی و قانونی است

    آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی نیز در درس خارج خود اظهار داشت: در یک کشوری که حکومت اسلامی هم وجود ندارد، اگر حضور در انتخابات سرنوشت امنیت کشور را رقم بزند، اگر به عقل مراجعه کنیم عقل چه می‌گوید؟ می‌گوید مسلم است که نباید کسی بی‌تفاوت باشد.

    وی در ادامه اظهار داشته است: در یک کشوری که حکومت اسلامی هم وجود ندارد اگر حضور در انتخابات سرنوشت امنیت کشور را رقم بزند اگر به عقل مراجعه کنیم عقل چه می‌گوید؟ می‌گوید مسلم است که نباید کسی بی‌تفاوت باشد. آن‌ها که قاعده ملازمه را قبول دارند «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» پس شرع هم باید بگوید لازم است. کسانی هم که قاعده ملازمه را قبول ندارند لازم نیست که بگوییم شرع تابع عقل بشود. از راه اینکه ما قطع داریم شارع بر اساس این ملاک، حکم صادر می‌کند باید حضور در انتخابات را یک وظیفه شرعی دانست ولو کار به عقل هم نداشته باشیم. پس هم دلیل روایی و هم دلیل عقلی و هم آیات قرآن بر این امر دلالت می‌کنند.

    این استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: تقاضای من این است که آقایان نسبت به فقه انتخابات کار کنند سوالات فراوانی در مورد فقه انتخابات وجود دارد ولی در این عرایض خواستم عرض کنم این تعبیر که شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی است و این روزها هم رهبری و مراجع عظام آن را بیان می‌کنند، یک ریشه عمیق در منابع فقهی ما دارد، هم به‌حسب اولی هم به‌حسب ثانوی و نباید خدای‌نکرده این را بی‌اساس مورد مناقشه قرار بدهیم.

    حضور پرشور در انتخابات، دشمنان نظام را مأیوس می‌کند

    دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز در گفت‌وگویی با بیان این‌که حضور پرشور در انتخابات، دشمنان نظام را مأیوس می‌کند، گفت: باید در انتخابات به نماینده‌های اصلح رأی بدهیم که مؤمن، شجاع و انقلابی باشند.

    آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری بابیان این‌که آن چیزی که توانسته ملت ایران را در اقتدار نگه دارد، حضور مردم و درصحنه بودن آن‌ها است، تصریح کرد: بنابراین حضور مردم در انتخابات یک اصل اجتناب‌ناپذیر است و مردم باید همانند صحنه‌های حماسی دیگری که رقم می‌زنند حضور گسترده‌ای در انتخابات داشته باشند.

    عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: مردم با حضور میلیونی خود در انتخابات اقتدار و صلابت نظام را نشان خواهند داد و به جهانیان ثابت خواهند کرد که پشتیبان دائمی نظام هستند.

    وی افزود: قطعاً در روز دوم اسفند برگ زرینی در کارنامه ملت سربلند ایران نوشته خواهد شد.

    آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه بر ضرورت انتخاب اصلح تأکید کرد و بیان داشت: معیارهای انتخاب اصلح را رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خودشان بیان کرده و به‌خوبی تبیین فرمودند.

    همه در انتخابات ملتزم به شرع مقدس و قانون باشند

    جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای ضمن دعوت از آحاد ملت ایران برای حضور در انتخابات، تأکید کرد: همه در این جهاد سیاسی ملتزم به شرع مقدس و قانون باشند.

    متن بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که با امضای آیت‌الله محمد یزدی منتشرشده بدین شرح است:

    بسم‌الله الرحمن الرحیم

    «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلی أَهلِها» (نساء: ۵۸)

    پیشینه درخشان نظام اسلامی در گام اول انقلاب نشان داد حضور مردم عزیز در انتخابات قوت و استحکام اسلامیت و جمهوریت نظام اسلامی را می‌افزاید و اقتدار ایران اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشد.

    انتخابات در سراسر کشور یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در کشور ما در بهترین و سالم‌ترین شکل ممکن برگزار می‌شود؛ بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ملت عزیز ایران را به حضور فعال در جهادِ سیاسی انتخابات دعوت می‌کند.

    رجاء واثق داریم ملت شریف ایران در انتخابات پیش رو دوم اسفند ۱۳۹۸ به یاد قهرمانان شهید خود، برگ زرین دیگری به کارنامه درخشان انقلاب ایران اسلامی خواهند افزود؛ امروز کشور با برخی از مشکلات اقتصادی خاص مواجه است که با توجه به ظرفیت‌های داخلی قابل‌حل است. شکل‌گیری یک مجلس قوی، طالب رونق اقتصادی و عدالت اجتماعی، زمینه را برای حل مشکلات فراهم می‌کند.

    در تعاملات بین‌المللی نیز یک مجلس مقتدر، پشتوانه دیپلماسی و سیاست خارجی عزتمند است و نخواهد گذاشت طرح‌های استعماری تحمیلی از سوی سازمان بین‌المللی زیر چتر نفوذ آمریکا وارد سیستم حکمرانی ما شود و همه این‌ها با حضور آگاهانه مردم در انتخاب نمایندگانی مؤمن، دارای روحیه جهادی و اعتقاد عمیق به اخلاق اسلامی و پیشرفت و عدالت تأمین خواهد شد.

    توصیه اکید جامعه مدرسین به نامزدهای ارجمند و مردم، این است که در این جهاد سیاسی همواره ملتزم به شرع مقدس و قانون باشند. به‌یقین با مجاهدت‌های منزّه و شایسته انتخاباتی، مشمول عنایت الهی خواهند بود و سرمایه اخلاقی، اجتماعی و سیاسی این ملت عزیز را بیش‌ازپیش افزایش خواهند داد.

    همچنین حضور پرشور و رأی آگاهانه، پاسداشت خون شهیدان و عمل به توصیه‌های امام و رهبری است و ان‌شاءالله همه مأجور هستند. «اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون» (نحل: ۱۲۸)

    انتهای پیام / ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.