×
×

شهرکریمه – شهرکریمه بررسی می‌کند:‌ هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س): ریشه‌ها، دست اندرکاران و نتایج اولیه

  • کد نوشته: 28526
  • [ad_1] شهرکریمه بررسی می‌کند:‌ هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س): ریشه‌ها، دست اندرکاران و نتایج اولیه به گزارش شهرکریمه دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸ روز تلخی برای مردم قم و همه علاقمندان به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت بود. در غروب این روز، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران پس از چندین هفته مناقشه بین مسوولان […]

    شهرکریمه – شهرکریمه بررسی می‌کند:‌ هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س): ریشه‌ها، دست اندرکاران و نتایج اولیه
  • [ad_1]

    شهرکریمه بررسی می‌کند:‌ هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س): ریشه‌ها، دست اندرکاران و نتایج اولیه

    شهرکریمه بررسی می‌کند:‌ هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س): ریشه‌ها، دست اندرکاران و نتایج اولیه

    به گزارش شهرکریمه دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸ روز تلخی برای مردم قم و همه علاقمندان به اهل بیت(ع) عصمت و طهارت بود. در غروب این روز، حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران پس از چندین هفته مناقشه بین مسوولان شهر و مسوولان این دو آستان و مسجد مقدس، به طور موقت بسته شدند.

    مسجد جمکران بدون گزارش مشکل بسته شد اما در حرم حضرت معصومه(س) وقایع به شکل دیگری پیش رفت که در فضای مجازی و رسانه‌ها از آن اکنون با اصطلاح «هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س)» یاد می‌شود.

    زمنیه سازی برای «هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س)» از کجا شروع شد؟

    برای کسانی که خارج از قم هستند و قم را به شکل یک مجموعه یک دست از روحانیون و افراد مذهبی می بینند، آن چه که در عصر ۲۶ اسفند اتفاق افتاد، بسیار عجیب است اما برای کسانی که با جریان شناسی سیاسی و مذهبی قم آشنا باشند، شناسایی ریشه‌های این اتفاق مشکل نیست.

    از نخستین روزهای شروع همه گیری کرونا در قم، صدای رسانه‌ها و افراد دلسوز و مذهبی برای محدود کردن تردد به حرم حضرت معصومه(س) بلند شد و مقامات استان نیز این مساله را مطرح کردند. خبرنگار شهرکریمه در ۵ اسفند ۹۸ این مطالبات را از استاندار قم پرسید که ویدئویی آن اینجا قابل مشاهده است.

     

    در مقابل این جریان، گروهی نیز اصرار بر باز بودن حرم و جمکران علی رغم توصیه‌های بهداشتی داشتند و بستن آن‌ها را هتک حرمت تلقی می‌کردند. در این میان ویدئویی نیز از عملی شنیع (لیسیدن)‌ ضریح در حرم حضرت معصومه منتشر شد که در فضای مجازی بسیار بازتاب داشت و براساس گفته مقامات رسمی، سبب «قم هراسی» شد. 

    این اقدام مقامات رسمی را به واکنش واداشت و معاون استاندار قم علیه قم هراسی موضع گرفت و گفت: معاون استاندار قم با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با قم هراسی تصریح کرد: «موضوع قم هراسی به‌صورت جدی موردبررسی قرار گرفت و به دبیرخانه شورای امنیت کشور و ستاد ملی مکاتبه شد که پاداش تدین و انقلابی بودن مردم قم این نباید باشد که خط دشمن دنبال شود.»

    فرمانده سپاه قم نیز از ترویج قم هراسی ابراز نگرانی کرد و رسانه‌ها نیز خبر از بازداشت فردی دادند که مرتکب عمل شنیع لیسیدن ضریح شده بود. بدین ترتیب گمان می‌رفت که زمینه‌ها برای عمل به توصیه بهداشتی جهت تعطیلی موقت حرم حضرت معصومه(س) آماده می‌شود اما چنین نشد.

    فراخوان تجمع برای مقابله بسته شدن حرم

    مقامات رسمی که زمینه را برای رعایت مسائل بهداشتی و شکستن زنجیره شیوع و گسترش کرونا در قم مساعد می‌دیدند و از سوی دیگر افزایش آمار مبتلایان در قم و هشدار معاون بهبود یافته وزیر بهداشت که ادامه رویه شلوغی خیابان‌ها و اماکن عمومی را سبب جهش در شمار مبتلایان دانسته بود، سبب صدور دستوری جدی برای تعطیلی موقت مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه و سایر بقاع متبرکه شد. دستوری که به عنوان یک بخشنامه ملی از ستاد ملی مبارزه با کرونا به قم رسید و عمل به آن اجباری بود.

    ۲۴ اسفند ۹۸ فراخوانی برای تجمعی با عنوان «جاماندگان از مدافعان حرم» در یکی از کانال‌های شناخته شده در پیام رسان بومی ایتا منتشر شد و حجت الاسلام دشتی، مدیر این کانال برای مخاطبان خود که جمعی از طلاب و حوزویان با رویکرد «انقلابی» به شمار می‌آیند، نوشت: «جاماندگان از مدافعان حرم، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را دریابید. با توجه به اینکه شنیده شده وزارت کشور دستور تعطیلی کامل حرم حضرت معصومه‌س از صبح فردا را به استانداری قم داده، بسیاری از امت حزب الله امشب را در حرم می‌مانند تا مانع این اقدام شوم گردند.»

    حجت الاسلام دشتی در این مطلب که نام وی را نیز به عنوان نویسنده پای خود داشت ـ که از امکانات مشابه پیام رسان ایتا و تلگرام است ـ‌ برای مخاطبان خود افزوده بود: «لطفا تا قبل از اذان صبح به جمع مدافعان حرم بی‌بی بپیوندید تا نماز جماعت صبح را با هم بخوانیم و با این اقدام آیت الله سعیدی را در این مقاومت یاری نمایید. آجرکم الله.»

    اما دشتی کیست و از طرف چه جریاناتی در قم حمایت می‌شود؟ این گزارش کوتاه قصد پاسخگویی و واکاوی این سوالات را به دلایل مشخصی ندارد. این مطلب اما مشخص می کند که جریانی حساب شده برای ایستادن در مقابل مصوبه ملی در جهت تعطیلی موقت حرم حضرت معصومه(س) خود را از ۲۴ اسفند ماه برای تجمع غیرقانونی آمده کرده بود.

    این مطالب به شکل علنی بیان شده بود و در فضای مجازی نیز مشخص بود و لذا دستگاه‌‌های انتظامی و نظارتی قادر به رصد آن بوده‌اند و قطعا با توجه به سابقه این کانال، مورد رصد قرار گرفته است.

    شیعه انگلیسی،‌ضلع دیگر هتک حرمت

    از طرف دیگر فراخوان‌های دیگری نیز برای مقابله با تعطیلی موقت حرم حضرت معصومه(س)‌ از سوی مقلدان یکی مراجع تقلید که مقلدان وی سال‌ها است با نام شیعه انگلیسی از سوی طلاب و علم و تریبون‌های نماز جمعه مورد خطاب قرار می‌گیرند، در فضای مجازی اعلام شد. 

    فراخوان‌های که رصد آنها توسط چشم غیر مسلح یعنی خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز ممکن شد اما دستگاه‌های نظارتی و امنیتی همچنان آنها را نادیده گرفتند یا اگر اشرافی بر آن‌‌ها داشتند، آن‌ها را جدی تلقی نکردند.

    افرادی شنبه شب و یکشنبه شب در حرم حضرت معصومه(س) جمع شدند که منتظر حرکت خدام برای تعطیلی حرم بودند و جمع شدن و حضور این افراد از دوربین‌های حرم کاملا قابل رویت بود اما مشخص نیست چرا گزارشات رصد این تجمعات غیر رسمی مد نظر قرار نگرفته است.

    دستور تعطیلی حرم رسید،‌ شیوه اجرا بسیار نامناسب بود

    صبح ۲۶ اسفند ماه نامه‌ای با امضا تولیت حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و استاندار قم تنظیم شد و در آن تعطیلی حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران به سبب انجام اقدامات بهداشتی اعلام شد. شیوه اجرا در جمکران با مشکل روبرو نشد اما مشخص نیست چرا در حرم حضرت معصومه(س) این کار با تدبیر صحیحی انجام نشد و در یکی از ساعات نسبتا پر رفت و آمد، یعنی عصر دوشنبه، بدون انجام تمهیدات لازم، ناگهان حرم بسته اعلام شد.

    این بسته شدن که از سوی دو طیف شیعه انگلیسی و مخاطبان کانال حوزه انقلابی رصد شده بود، با عدم انجام تمهیدات لازم که از جمله آن‌ها حضور نیروی انتظامی است،‌ به حادثه‌ای منجر شد که اکنون در فضای مجازی با عنوان «هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س)» شناخته می‌شود.

    واکنش‌ها به هتک حرمت چه بود؟

    در این گزارش کوتاه قصد وارد شدن به مصادیق هتک حرمت و فیلم‌ها و عکس‌ها وجود ندارد زیرا انتشار این مصادیق با اصول خبری شهرکریمه مطابق نیست. پس از انتشار اخبارو عکس‌های این هتک حرمت، موجی از ابراز انزجار از سوی مردم و کاربران در فضای مجازی ایجاد شد و واکنش‌هایی از سوی مقامات انتظامی و حوزه علمیه صورت گرفت.

    مرکز مدیریت حوزه علمیه قم بیانیه‌ای نه چندان محکم منتشر کرد و در آن نوشت:‌ بدون شک هیچ موضوعی نمی‌تواند بهانه‌ای برای هتک حرمت این حریم کبریایی باشد و هرچند که برای مومنین بسته بودن درب این بارگاه سخت و جانکاه است ولی مجاهده مدبرانه، عمل به تکالیف عقلی و شرعی در سایه صبر مومنانه، دعا و کوشش همه‌جانبه چون همیشه راهگشا و حلال مشکلات خواهد بود. 

    فرمانده انتظامی قم اما موضعی جدی گرفت و از تشکیل جلسه شورای تامین در حرم حضرت معصومه(س)‌ و جلوگیری از هتک حرمت مجدد سخن گفت. سردار آقاخانی اما توضیح نداد که چرا شورای تامین از ابتدا تمهیدات لازم را در نظر نگرفته بود تا هتک حرمت اولیه نیز صورت نگیرد.

    کانال حوزه انقلابی در ساعت هفت و ده دقیقه عصر دوشنبه ۲۶ اسفند مطلبی به قلم محمد علی رحیمی، یکی دیگر از گردانندگان این کانال که به لطف امکان مشابه تلگرام و ایتا، نام وی قابل رویت است، منتشر کرد و نوشت: «موضع رسمی کانال حوزه انقلابی بعد از بسته شدن درب اماکن مقدس قم همه ما متلزم به رعایت این دستور هستیم.»

    پس از این بود که در توییتر نیز موجی از حمله به شیعه انگلیسی پا گرفت و کاربران مشخصی که ارتباطات آنها قابل شناسایی است، سعی در انداختن همه تقصیر این هتک حرمت به گردن فرقه موسوم به شیعه انگلیسی دارند و ماجرا را دسیسه طیف …. قلمداد می‌کنند که به تنهایی توسط آن‌ها اجرا شده است.

    جمع بندی اولیه:‌ همراهی نامیمون کانال حوزه انقلابی و شیعه انگلیسی، سبب هتک حرمت شد

    شهرکریمه در جمع بندی اولیه خود از این ماجرا با توجه به آنچه نوشته شد و برخی قرائن دیگر  همراهی نامیمون دو طیف مقابل هم، یعنی مخاطبان کانال حوزه انقلابی و طیف شیعه انگلیسی را در هتک حرمت حرم حضرت معصومه(س) واضح می‌داند.  دو گروهی که در دیگر مسائل روبروی هم ایستاده‌اند اما برای هدف مشترک، با یکدیگر به طور خواسته یا ناخواسته (کشف آن به عهده دستگاه‌های امنیتی است) همراه شد‌ه‌اند و خروجی این همراهی سبب هتک حرمت حرم کریمه اهل بیت(س)‌ شده است.

    بدیهی است نتایج این گزارش قابل تغییر است و براساس بررسی‌های بیشتر، تکمیل خواهد شد.

    انتهای پیام / ۱۰۵

     

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.