[ad_1] عامل انسانی مهم‌ترین علت مسمومیت با منوکسیدکربن درقم است به گزارش شهرکریمه علیرضا بابااحمدی افزود: گازگرفتگی با فصل سرما ارتباط نزدیکی دارد و هرچه هوا سردتر می‌شود، احتمال افزایش مصدومان ناشی از گازگرفتگی افزایش می‌یابد. وی اضافه کرد: خارج شدن لوله بخاری، مسدود شدن دودکش و یا استفاده نکردن از لوله بخاری از عواملی […]

[ad_1]

عامل انسانی مهم‌ترین علت مسمومیت با منوکسیدکربن درقم است

عامل انسانی مهم‌ترین علت مسمومیت با منوکسیدکربن درقم است

به گزارش شهرکریمه علیرضا بابااحمدی افزود: گازگرفتگی با فصل سرما ارتباط نزدیکی دارد و هرچه هوا سردتر می‌شود، احتمال افزایش مصدومان ناشی از گازگرفتگی افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: خارج شدن لوله بخاری، مسدود شدن دودکش و یا استفاده نکردن از لوله بخاری از عواملی است که موجب گازگرفتگی شهروندان می‌شود.

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند آب می‌تواند گاز منوکسیدکربن را تصفیه نماید و لوله بخاری را درون ظرف آب قرار می‌دهند که این تصور کاملا اشتباه است.

بابااحمدی تصریح کرد: متاسفانه شهروندان از خطرات استفاده نادرست از وسایل گازسوز ناآگاه هستند و برخی نیز توانایی و دانش کافی برای استفاده از این وسایل را ندارند.

وی گفت: عبور دادن لوله بخاری از شیشه و یا دیوار، به دلیل اتصالات سست و نداشتن کلاهک،‌ کاری خطرناک است و باعث انسداد لوله و انتشار گاز منوکسیدکربن به درون منزل می‌شود.

وی با تاکید بر ارتقاء فرهنگ ایمنی، بیان کرد: در بیشتر موارد مسمومیت با منوکسیدکربن، دودکش به‌صورت غیراستاندارد کار گذاشته‌شده است و این مساله باعث می‌شود گاز مونواکسید کربن به درون خانه پس‌زده شود.

معاون آتش‌نشانی قم با بیان این‌که لوله‌کشی ساختمان باید به‌صورت استاندارد نصب شود، افزود: از استفاده مشترک لوله بخاری برای آبگرمکن، بخاری و هود خودداری و برای هر شیر گاز یک لوله بخاری نصب شود.

وی اضافه کرد: طول شلنگ گاز برای بخاری نباید بیشتر از یک تا یک و نیم متر و حداقل قطر دودکش باید ۱۰ اینچ و طول آن ۹۰ سانتی‌متر تا یک متر باشد تا خروج گاز مشکل‌ساز نشود.

به گفته وی، دودکشی که در بالای ساختمان نصب می‌شود،‌ باید به شکل اچ، ثابت و عایق‌کاری شده‌باشد.

بابااحمدی در ادامه با بیان این‌که بخاری‌های بدون دودکش ناایمن هستند، ‌گفت: سازندگان این نوع بخاری ادعا می‌کنند قطعه‌ای در این بخاری‌ها نصب است و زمانی که اکسیژن محیط کاهش یابد، ‌بخاری به‌صورت خودکار خاموش خواهد شد.

وی افزود: این ادعا در صورتی است که این قطعه نصب‌شده مکانیکی می‌باشد و ممکن است به هر دلیلی از جمله ضربه و وزش باد از کار بیفتد و با انتشار گاز مونواکسید کربن ضریب اکسیژن در محیط کاهش یابد و افراد به کما بروند.

وی اضافه کرد: استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در هر شرایطی به دلیل احتمال بالای انتشار گاز منوکسیدکربن در داخل فضا غیرایمن است و این نوع بخاری‌ها از منظر سازمان آتش‌نشانی کاملا منسوخ و رده شده می‌باشد.

انتهای پیام/ ۱۱۰

[ad_2]