[ad_1] عوارض تخلفات ساختمانی در قم افزایش می‌یابد به گزارش شهرکریمه محسن محرری ظهر امروز در نشست خبری که با حضور رئیس شورای اسلامی شهر قم  و روسای کمیسیون‌های تخصصی که به مناسبت روز ملی شوراها برگزار شد، اظهار داشت: شورای شهر به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مردمی در جهت توسعه در جهان مطرح بوده  و در […]

[ad_1]

عوارض تخلفات ساختمانی در قم افزایش می‌یابد

عوارض تخلفات ساختمانی در قم افزایش می‌یابد

به گزارش شهرکریمه محسن محرری ظهر امروز در نشست خبری که با حضور رئیس شورای اسلامی شهر قم  و روسای کمیسیون‌های تخصصی که به مناسبت روز ملی شوراها برگزار شد، اظهار داشت: شورای شهر به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مردمی در جهت توسعه در جهان مطرح بوده  و در ۲۰ سال گذشته عملکرد گسترده‌ای در ایران  داشته است.

وی فاصله شورای فعلی را با شورای مطلوب  زیاد دانست و افزود: شورای اسلامی شهرها  با توجه به ظرفیتی که در قانون برای آن در نظر گرفته‌شده به علت محدودیت‌های که برای آن ایجاد کرده‌اند و مانع اجرایی شدن مدیریت یکپارچه شهری می‌شوند، نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با گلایه از عدم تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز شورا تنها متولی شهرداری بوده با وجود یک هزار شهر و ۶ هزار عضو شورا هنوز نماینده قانونی در هیئت دولت ندارد.

وی به موضوع احیای بافت فرسوده که به یکی از چالش‌های جدی شهر تبدیل‌شده  اشاره و تصریح کرد: بعد از گذشت سالها هنوز انگیزه کافی برای سازندگان و ساکنان محلی به علت سود بالای تسهیلات بانکی و اشکالات طرح تفصیلی ایجاد نشده است.

محرری یکی از مشکلات بافت فرسوده را ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی دانست و ادامه داد: جلسات متعددی در کمیسیون ماده ۵ و کمیته عالی معماری و شهرسازی تشکیل‌شده و به‌زودی ۳۰۰ هکتار بافت تاریخی موردبازنگری می‌شود.

وی سپس به برنامه‌های شهرداری در سرعت بخشی در حوزه تملک اشاره و خاطرنشان کرد: هر سال ۳۰۰ میلیارد تومان به تملک اختصاص داده می‌شود که امسال ۵ پروژه فاز ۵ عمار یاسر، خیابان جمهوری، خیابان برقعی، خیابان شهید فهیمی و اطراف امامزاده مبرقع در اولویت قرارگرفته است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم  علت توقف عملیات بازگشایی خیابان استاد فقیهی را نامعلوم دانست و بیان کرد: محور استاد فقیهی باید به صورت کامل اجرای شده و به صورت منقطع کارایی ندارد و باید از خیابان عمار یاسر تا ۷ تیر ادامه داشته باشد و در منطقه ۳ و ۷ برای ادامه تملکات آن نیز ردیف بودجه در نظر گرفته‌شده است.

وی با ابراز تأسف از افزایش تخلفات ساختمانی در شهر قم تصریح کرد: افزایش تخلفات ساختمانی به علت پایین بودن تعرفه جرائم ساختمانی نسبت به ارزش‌افزوده ملک، محدودیت‌های طرح تفصیلی و عدم نظارت کافی انجام می‌شود که شورای شهر و شهرداری با نگاهی باز دارنده به اصلاح قوانین پرداخته و تغییر قوانین از تاریخ ۱/۱/۹۹ در شهر اعمال می‌شود.

محرری از افزایش نظارت‌ها برای کنترل تخلفات ساختمانی خبر داد و تأکید کرد: هماهنگی‌های لازم با شهرداری و نظام مهندسی انجام‌شده و ناظران ساختمان نیز هر گونه تخلف را به شهرداری اعلام می‌کنند.

وی در ادامه اقدامات انجام‌شده در پروژه ۴۸ هکتاری را تشریح کرد و گفت: اجرای پروژه ۴۸ هکتاری یکی از افتخارات شهرداری و شورای شهر در این دوره خواهد بود که با پیگیری‌های شورای شهر در سال ۹۸ تعیین تکلیف شده و به شهر قم واگذار شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم از طراحی کاربری‌ها و تصویب ضوابط در کمیسیون ماده ۵ خبر داد و خاطرنشان کرد: طراحی کاربری‌ها و تصویب ضوابط آن انجام‌شده و آماده‌سازی معابر آن توسط شهرداری در حال انجام است و واگذاری‌ها به‌زودی انجام می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]