[ad_1] مادران موفق و فرزند آور جامعه به نسل جوان معرفی شوند به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام محمد حسین ندیمی در نشست هم‌اندیشی راهکارهای مردمی و تسهیل فرزندآوری که  ظهر امروز در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: مقام معظم  رهبری سال ۶۸ جمعیت را فرصت معرفی کردند و فرمودند کشور ظرفیت دو برابر […]

[ad_1]

مادران موفق و فرزند آور جامعه به نسل جوان معرفی شوند

مادران موفق و فرزند آور جامعه به نسل جوان معرفی شوند

به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام محمد حسین ندیمی در نشست هم‌اندیشی راهکارهای مردمی و تسهیل فرزندآوری که  ظهر امروز در موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهارداشت: مقام معظم  رهبری سال ۶۸ جمعیت را فرصت معرفی کردند و فرمودند کشور ظرفیت دو برابر جمعیت را دارد.

وی افزود: اگر هیچ گونه آمار و ارقام و شاخصه جمعیتی هم نداشتیم ولی همین یک کلام مقام معظم رهبری باید برای ما کافی باشد که فرمودند هنگامی که به عمق قضیه در زمینه جمعیت پی می‌بریم تن انسان می لرزد که وضعیت جمعیت در آینده با مشکل روبه‌رو می‌شود.

رئیس موسسه اندیشه مسطور بیان کرد: سال ۹۱ که مقام معظم رهبری موضوع جمعیت را مطرح و عذرخواهی کردند باید نسبت به این موضوع توجه شود که اتفاقی افتاد و چه اقدامی باید مدنظر باشد، با توجه به مشکلات اقتصادی کشورمان اگر به مردم بگوییم که یک فرزند اضافه کنند روی اعصاب مردم راه رفته ایم.

ندیمی با بیان اینکه باید راهکار مناسبی ارائه و مردم را به صورت غیر مستقیم به موضوع افزایش جمعیت سوق دهیم، عنوان کرد: روز گذشته ۱۳۰ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و برای اینکه این آمار کاهش پیدا کند اقدامات اساسی و تلاش های زیادی صورت گرفت که البته اقدام بسیار شایسته ای است.

وی با اشاره به لزوم مقابله با سقط جنین در کشورمان گفت: صدها نفر در کشورمان مورد قتل عام قرار می گیرند ولی خبری از آن درج نمی شود،جوجه یک روزه را از بین بردند و احساسات مردم جریحه دار شد و حق هم دارند و دفاع از حقوق انسان ها همواره مورد تاکید است ولی چرا هنگامی که در سال ۳۵۰ هزار سقط جنین انجام می شود هیچ گونه واکنشی صورت نمی گیرد.

رئیس موسسه اندیشه مسطور افزود: در طول سال ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست می دادند که با تلاش و برنامه ریزی صورت گرفته این عدد به ۱۵ هزار نفر رسید ولی چه اقدامی در زمینه سقط جنین انجام شد، در قرآن کریم آمده است که اگر توانستی یک نفر را زنده نگه داری انگار جان همه را زنده نگه داشته‌ای.

ندیمی بیان کرد: خانواده ها در زمینه سقط جنین توجیهات خود را دارند، وضعیتی که از نظر جمیعت داریم نگران کننده نیست و در زمان طلایی به سر می بریم ولی شاخصه ها نگران کننده است که به عنوان مثال نرخ رشد جمعیت در سال ۹۸ کمتر از ۱ درصد رسید و نرخ موالید از سال ۹۴ رو به کاهش است.

وی با تاکید بر لزوم تبیین جایگاه مادران در جامعه گفت: قصد نداریم به صورت مستقیم به موضوع جمعیت بپردازیم بلکه موضوع پیرامونی آن مورد توجه است، متاسفانه آن گونه که مورد نیاز است جایگاه مادر را به خوبی به جامعه نشان نداده ایم و خانمی را نشان داده ایم که راننده تریلی بوده و تعمیر کشتی را انجام داده است و اگر این اقدام شد در زمینه خانواده و فرزندان وی توجهی نشده است.

رئیس موسسه اندیشه مسطور بیان کرد: برنامه های گفت و گو محور در زمینه جمعیت آن چنان موثر نیست و در حد ایجاد گفتمان است ولی در زمینه معرفی ارزش مادران اقدامی نکردیم، در جامعه ما گاهی یک منشی از یک مادر جایگاه بالاتری دارد.

مادران موفق و فرزند آور جامعه به نسل جوان معرفی شوند

ندیمی عنوان کرد: این موضوع باید مورد تاکید باشد که جایگاه مادر در جامعه به خوبی تببین شود، باید سامانه مادران موفق در جامعه ایجاد شود و مادران جامعه تجربیات خود را برای جامعه و نسل جوان بیان کنند، متاسفانه برخی مادران از این موضوع گلایه داشتند که هنگامی که فرزند سوم و چهارم را در بیمارستان به دنیا آوردند مورد بی مهری قرار گرفتند.

۳ میلیون زوج نابارور درکشورمان در حسرت فرزند هستند

وی گفت: مرکز ناباروری اعلام کرد که حدود ۳ میلیون زوج نابارور در کشور داریم، خانواده هایی که در حسرت یک فرزند هستند و علاقه مند به این هستند که فقط یک بچه داشته باشند ولی از این نعمت محروم هستند.

رئیس موسسه اندیشه مسطور افزود: باید فرهنگ سازی شو د و فرهنگ کاهش جمعیت از بین برود،  در این زمینه راهکاری ایجاد شود که افرادی که علاقه مند به فرزند هستند ولی نابارور بوده و همچنین توان مالی برای درمان ندارند توسط خیران حمایت شوند، طبق گفته وزارت بهداشت اگر ۲۰ درصد زوج های نابارور به سمت درمان بروند مشکل آنها حل می شود.

خیران هزینه های درمان زوج های نابارور را فراهم کنند

ندیمی ادامه داد:حدود ۲۰۰ میلیارد بودجه وزارت بهداشت برای حمایت از ناباروران است که این بودجه تا سال ۹۳ حدود ۶۰۰  میلیارد تومان بود، برای کمک به خانواده های نابارور باید مراکز خیریه راه اندازی شود و خیران به این سمت بیایند، پویش های حمایت از خانواده های نابارور ایجاد و بنیاد برکت و کمیته امداد نیز نقش مهمی در این زمینه دارند.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]