[ad_1] مجالس اباعبدالله الحسین (ع) از شقاوت و بدبختی جلوگیری می کند به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام محمد میرزامحمدی شنبه شب مصادف با شب سوم ماه محرم الحرام در گلزارشهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) قم با اشاره به این که یکی از نگرانی های امروزی مؤمنین، عاقبت به خیر شدن است بیان داشت: یکی […]

[ad_1]

مجالس اباعبدالله الحسین (ع) از شقاوت و بدبختی جلوگیری می کند

مجالس اباعبدالله الحسین (ع) از شقاوت و بدبختی جلوگیری می کند

به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام محمد میرزامحمدی شنبه شب مصادف با شب سوم ماه محرم الحرام در گلزارشهدای امامزاده علی بن جعفر (ع) قم با اشاره به این که یکی از نگرانی های امروزی مؤمنین، عاقبت به خیر شدن است بیان داشت: یکی از تعابیر روایی مکتب اهل بیت (ع) این است که نه تنها ذاکرین و واعظین اهل بیت (ع) و گریه کنندگان بر ایشان شقی و بدبخت نمی شوند، بلکه حتی صِرف شرکت در مجالس ذکر و یادبود خاندان عصمت و طهارت (ع) از شقی و بدبخت شدن جلوگیری می کند.

وی همچنین افزود: بر همین اساس است که اهل بیت (ع) نسخه ای شفابخش یعنی همین اقامه ذکر و یادبود و عزا برای خاندان رسالت و ولایت به شیعه تقدیم داشته اند تا شیعه با تشرّف به این مجالس هم به نشر معارف متعالی دین کمک کند و هم این که باعث تربیت قلب و جان خود شود.

میرزامحمدی با اشاره به جمله ای از مرحوم آیت الله شیخ مجتبی تهرانی خاطر نشان کرد: آن مرحوم درباره تربیت قلب و اهمیت آن، جمله ای کلیدی داشت و می فرمود اصلا هدف از ارسال رسل و انزال کُتب، تربیت قلب انسان بوده است، چراکه اگر قلب تربیت شود، همه اعضا و جوارح انسان پاک و مطهّر می شود.

 

انسان و نقش دروازه بانی قلب

وی با بیان این که همه همت یک دروازه بان در یک مسابقه ورزشی این است که گل نخورد تصریح کرد: اگر هر انسانی بتواند «بوّاب» یا همان دروازه بان قلب خود باشد، آن گاه همه اعضا و جوارح او مانند زبان، چشم، گوش و دست او مرتکب خطا و گناه نمی شوند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: جوانی که عاشق اباعبدالله الحسین (ع) است باید بداند که پرسه زنی های نامشروع در فضای مجازی و دیدن تصاویر و کلیپ های مستهجن، اگرچه در ظاهر چند ثانیه و دقیقه بیشتر نیست، اما همین اندک، آرام آرام به خانه قلب انسان نفوذ می کند و سبب می شود که شرکت در مجلس اباعبدالله الحسین (ع) برای آن جوان با تماشای سریال یا دیدن مسابقه فوتبال تفاوتی نداشته باشد.

وی با بیان این که وقتی برخی جوانان را به مجالس عزا و ذکر دعوت می کنیم می گویند «حسّش نیست» ادامه داد: این عبارت «حسّش نیست» می تواند به آن معنا باشد که قلب این جوان به دلیل همان خطاهای نفوذ کرده در قلب، او را به رفتن به مجلس ذکر فرا نمی خواند و به بیان دیگر قلب این جوان به دیگر اعضا و جوارح او فرمان نمی دهد.

میرزامحمدی همچنین گفت: البته قلب در ابتدا و در اثر برخی خطاها و گناهان بیمار می شود که اگر به این بیماری توجهی نشود، فرد کم کم به مرگ قلب دچار می شود، عارضه ای که بسیار خطرناک و رها شدن از آن بسیار دشوار است.

وی با اشاره به خفقان دوران بنی امیّه و بنی مروان و عدم برپایی مجالس ذکر و عزاداری اهل بیت (ع) در آن دوران بیان داشت: برخی فکر می کنند که دوران بنی عباس سبب گشایش در امور اهل بیت (ع) و باز شدن دست آنان شد و مواردی مانند تربیت ۴ هزار شاگرد توسط امام صادق (ع) را از نشانه های این گشایش می دانند، در حالی که حتی امام صادق (ع) هم در زمان خود نمی توانستند به راحتی برای جدشان امام حسین (ع) اقامه عزا کنند و فقط گاهی در کنج خانه و فقط با حضور اهل خانواده و با نگرانی و اضطراب و انجام مراقبت های لازم روضه می گرفتند و گریه می کردند.

استاد حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: بر این اساس ما امروز باید شُکرگزار نعمت برپایی مجالس ذکر و عزا باشیم و تلاش کنیم تا این مجالس را مقدمه ای برای تربیت قلب و جان خویش قرار دهیم.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]