[ad_1] محاسبه عوارض ساختمانی در قم بر اساس تعرفه سال ۹۸ به گزارش شهرکریمه مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم   ضمن تبریک سالروز تأسیس شورا‌های اسلامی شهر گفت: وظایف شورای اسلامی شهر را در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت باید موردتوجه قرارداد و ماده ۷۱ قانون شورا‌ها نیز […]

[ad_1]

محاسبه عوارض ساختمانی در قم بر اساس تعرفه سال ۹۸

محاسبه عوارض ساختمانی در قم بر اساس تعرفه سال ۹۸

به گزارش شهرکریمه مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم   ضمن تبریک سالروز تأسیس شورا‌های اسلامی شهر گفت: وظایف شورای اسلامی شهر را در دو بخش قانون‌گذاری و نظارت باید موردتوجه قرارداد و ماده ۷۱ قانون شورا‌ها نیز در بیش از ۴۰ بند وظایف شورای اسلامی شهر را تبیین کرده است که وظایف شورا مبتنی بر دو بخش قانون گذاری و نظارت بوده و شورا شانیت اجرایی ندارد.

اخوان تصویب رخداد‌های مالی، سرمایه‌گذاری، اقتصادی و معاملاتی شهرداری را وظیفه شورا دانست و افزود: اصلی‌ترین وظیفه شورا‌ها انتخاب شهردار بوده که بعد از انتخاب شهردار باید بودجه مناسب با شرایط شهر را تصویب کرده و نظارت بر تحقق بودجه و اصلاحیه و متمم بودجه را انجام دهد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم ادامه داد: در کمیسیون برنامه بودجه شورای اسلامی تمام مناسبات مالی شهرداری بررسی‌شده و قبل از شروع سال مالی بودجه شهرداری در بخش درآمد‌ها به‌صورت لایحه موردبررسی قرار می‌گیرد.

او درآمد‌های شهرداری و وظایف کمیسیون برنامه‌وبودجه را تشریح و تصریح کرد: درآمد‌های شهرداری در دو بخش درآمد‌های عوارض ساختمانی مانند صدور پروانه، مازاد تراکم، عوارض مشاعی اعمال ماده ۱۰۱، تغییر کاربری و اعمال جرائم ماده ۱۰۰، عوارض شغلی اصناف و مشاغل که در دفترچه تعرفه عوارض تشریح شده، بررسی می‌شود.

اخوان بخش بعدی درآمد‌ها را درآمد‌های ناشی از سرمایه‌گذاری دانست و یادآورشد: معمولاً در قرارداد‌های مشارکت در سرمایه‌گذاری زمین از طرف شهرداری تأمین‌شده و هزینه ساخت‌وساز را سرمایه‌گذار پرداخت کرده و با نسبت ۴۰ بر ۶۰ محصول کار بین سرمایه‌گذار و شهرداری تقسیم می‌شود.

او ادامه داد: بخش دوم درآمد‌ها از دولت دریافت می‌شود و یک درآمد قانونی به‌عنوان مالیات ارزش‌افزوده که به‌صورت مستمر بر اساس ۹ درصدی که سازمان امور مالیاتی از مصرف دریافت می‌کند، درصدی به شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شود که در شهرداری قم بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم به بخش بعدی درآمد‌ها اشاره کرد و گفت: بودجه و اعتبارات ملی و استانی بخش دیگری از درآمد‌های شهرداری‌ها را تشکیل داده که از دولت دریافت شده و نیز اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی و در نهایت درآمد‌های غیرنقدی و فروش املاک و اموال شهرداری‌ها در قالب زمین‌های ماده ۱۰۱ و تأمین املاک معوض شامل آن می‌شود.

او درآمد‌های شهرداری قم را در سال ۹۹ عددی بالغ بر سه هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: مصارف بودجه نیز به دو بخش جاری و عمرانی تقسیم‌شده و هزینه‌های جاری شامل هزینه‌های پرسنلی، اداری، هزینه‌های سرمایه‌ای و انتقالی بوده که هزینه‌های نگهداری شهر مانند رفت و روب و جمع‌آوری زباله، نگهداری فضای سبز، آتش‌نشانی و جلوگیری از تخلفات شهری نیز در هزینه‌های جاری منعکس می‌شود.

اخوان ادامه داد: هزینه‌های جاری شهرداری عددی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده و مابقی هزینه‌ها در پرداخت دیون و اجرای پروژه‌های عمرانی بوده و در بودجه سال ۹۹ بیش از ۸۰۰ ردیف بودجه برای مسائل عمرانی در مناطق و مرکز لحاظ شده که بیش از دو هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم ساختار شهرداری را موردبررسی قرارداد و تصریح کرد: ۱۴ سازمان زیرمجموعه شهرداری در حال فعالیت بوده که بیشترین بودجه به سازمان عمران و نوسازی به‌عنوان بازوی اجرایی شهرداری اختصاص داده می‌شود.

اخوان مصارف بودجه بخش عمرانی را بیان کرد و افزود: بودجه عمرانی در پروژه‌های معماری و شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی و به‌صورت تفکیک‌شده در همه مناطق هزینه شده و شورای اسلامی شهر هر چهار ماه یک‌بار بر چگونگی هزینه‌ها نظارت می‌کند.

او یکی دیگر از وظایف کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر را بازنگری در تعرفه عوارض دانست و خاطرنشان کرد: این بازنگری به‌صورت سالانه انجام می‌شود، تعرفه عوارض ساختمان بیشترین دغدغه مردم بوده که با توجه به شیوع بیماری کرونا افزایش سال ۱۳۹۹ نسبت به ۱۳۹۸، ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافته و تا نیمه اردیبهشت تمدید شد و احتمالا تا نیمه خرداد ماه نیز تمدید خواهد شد و تا مقطع زمانی یاد شده عوارض بر اساس سال ۱۳۹۸ محاسبه می‌شود.

اخوان از پیگیری تمدید پرداخت عوارض مشاغل و اصناف نیز تا پایان خرداد خبر داد و بیان کرد: در سال ۹۹ تغییراتی در جرائم ماده ۱۰۰ داشته و سخت‌گیرانه نسبت به این تخلفات اعمال قانون خواهیم کرد تا سیما و منظر شهری در قم بیش از این آسیب‌ندیده و نگاه شورا و شهرداری در افزایش این تخلفات (طبقه اضافه، پیش آمدگی و افزایش سطح اشغال و حذف حیاط و فضای سبز) نگاهی بازدارنده بوده است.

او برنامه پنج‌ساله و چشم‌انداز ۲۰ ساله شهرداری را نیز موردتوجه قرارداد وتصریح کرد: بودجه یک‌ساله بر اساس برنامه پنج‌ساله و برنامه پنج‌ساله برشی از چشم‌انداز ۲۰ ساله است که در قالب ۱۱ هدف و راهبرد‌ها و سیاست‌های ذیل آن‌ها دنبال می‌شود و شورا بر آن نظارت کامل دارد.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مقدس قم ادامه داد: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز برنامه‌ها در بلوار پیامبر اعظم (ص) با افزایش سرانه‌های گردشگری مانند هتل، اماکن فرهنگی دنبال شده و افزایش مشارکت مردمی به‌عنوان کلید توسعه شهر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اخوان با اشاره به رسیدگی به درخواست‌های مردمی در کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهرمقدس قم اظهار کرد: کمیسیون برنامه و بودجه سالانه بیش از ۱۵۰۰ درخواست مردمی را رسیدگی و تعیین تکلیف می‌کند و شفافیت و تثبیت انضباط مالی در شهرداری و سازمان‌های زیرپوشش از ماموریت‌های دیگر کمیسیون برنامه و بودجه بوده که در قالب بودجه و مباحث نظارتی از سوی شورا تعقیب و رصد می‌شود.

انتهای پیام/۱۱۱

[ad_2]