[ad_1] اجرای طرح‌های آبخیزداری در قم خطر فرونشست زمین را کاهش می‌دهد به گزارش شهرکریمه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با مدیریت صحیح منابع آبی موجب کاهش خطر فرونشست زمین در مناطق مختلف استان به‌خصوص بخش جعفریه می‌شود. سید محمدتقی سجادی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، […]

[ad_1]

اجرای طرح‌های آبخیزداری در قم خطر فرونشست زمین را کاهش می‌دهد

اجرای طرح‌های آبخیزداری در قم خطر فرونشست زمین را کاهش می‌دهد

به گزارش شهرکریمه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با مدیریت صحیح منابع آبی موجب کاهش خطر فرونشست زمین در مناطق مختلف استان به‌خصوص بخش جعفریه می‌شود.

سید محمدتقی سجادی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد:‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری، حجم قابل‌توجهی از منابع آبی موجود در اثر بارش باران و جاری شدن روان آب‌ها وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود و با تقویت بستر خاک از فرونشست آن جلوگیری‌ می‌کند.

وی افزود: با تکمیل روند اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در قم، بخش زیادی از روان آب‌های فصلی به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت‌شده و علاوه بر جلوگیری از فرونشست زمین، موجب تقویت خاک و پوشش گیاهی منطقه نیز می‌شود.

وی ادامه داد: برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، مهم‌ترین عامل فرونشست زمین است و متاسفانه همین مساله در بخش جعفریه قم به وقوع پیوسته و برای جلوگیری از ادامه این روند باید برداشت از سفره‌های زیرزمینی منطقه به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

سجادی بیان کرد:‌ برای حفظ و تقویت بستر خاک بخش جعفریه باید به‌سرعت در روند برداشت از چاه‌های آب منطقه تجدیدنظر صورت گیرد و تغذیه مصنوعی سفره‌ها از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری دنبال شود.

وی ادامه داد: اتکا به منابع آبی زیرزمینی و برداشت بی‌رویه از سفره‌ها خطرات بسیار زیادی برای محیط‌زیست و زندگی ساکنان منطقه به همراه دارد که فرونشست زمین تنها یکی از آن‌ها است.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش جعفریه، مرکزی، خلجستان، کهک و سلفچگان است.

بخش جعفریه یکی از بخش‌های استان قم با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر مقدس قم با جمعیتی بیش از ۱۶ هزار تن با ۲ گویش فارسی و ترکی با مرکزیت شهر جعفریه است؛ این بخش در مسیر راه ارتباطی استان‌های غربی و مرکزی کشور قرار دارد و دارای یک دهستان (جعفرآباد) و یک شهر (جعفریه) و ۳۳ روستا است. 

انتهای پیام/۱۱۱

[ad_2]