×
×

شهرکریمه – مدیر حوزه‌های علمیه: اندیشه‌های آیت‌الله محقق داماد بر حوزه‌های علمیه تاثیر گذاشت

  • کد نوشته: 25674
  • [ad_1] مدیر حوزه‌های علمیه: اندیشه‌های آیت‌الله محقق داماد بر حوزه‌های علمیه تاثیر گذاشت به گزارش شهرکریمه آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش آموزگار فقاهت که به مناسبت نکوداشت آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد(ره) در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد اظهار داشت: حوزه قم هم زمینه را برای رشد و تطور فقاهت […]

    شهرکریمه – مدیر حوزه‌های علمیه: اندیشه‌های آیت‌الله محقق داماد بر حوزه‌های علمیه تاثیر گذاشت
  • [ad_1]

    مدیر حوزه‌های علمیه: اندیشه‌های آیت‌الله محقق داماد بر حوزه‌های علمیه تاثیر گذاشت

    مدیر حوزه‌های علمیه: اندیشه‌های آیت‌الله محقق داماد بر حوزه‌های علمیه تاثیر گذاشت

    به گزارش شهرکریمه آیت‌الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش آموزگار فقاهت که به مناسبت نکوداشت آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد(ره) در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) برگزار شد اظهار داشت: حوزه قم هم زمینه را برای رشد و تطور فقاهت فراهم کرد و هم در این شهر طبقات بزرگی از علمای برجسته پرورش پیدا کردند.

    وی افزود: قم در صد ساله گذشته با حضور آیت‌الله محقق داماد و آیت‌الله حائری یزدی قابل ارزیابی در چندین حوزه علمی و دانشی است، مرحوم محقق داماد نسل چهارم مرجعیت شیعه در قم است که با امام خمینی(ره) و مرحوم مرتضی حائری و مرحوم اراکی امثال آن‌ها هم دوره بودند که تأثیرات گسترده‌ای بر حوزه فقه و فقاهت گذاشت.

    مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور بیان کرد: برخی از مراجع و شخصیت‌های فقهی بزرگ از نجف به قم مراجعت کردند و سرمایه‌های علمی را از عراق و نجف به‌دست آوردند و آنها را در قم شکوفا کردند و میراث عظیم فقهی و اصولی در قم شکل گرفت.

    امام جمعه قم با اشاره به ویژگی های علمی آیت‌الله محقق داماد گفت: دقت و تفکر مرحوم محقق داماد همه حوزه را تحت تأثیر خود قرار داد، تمرکز ایشان بر کار علمی و در میان کارهای علمی بر فقاهت، بسیار ستودنی است و اگر این تمرکز نبود قاعدتا بسیاری از چیزها ظهور و بروز پیدا نمی‌کرد.

    عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: آیت‌الله محقق داماد از شخصیت‌هایی بود که اندیشه‌هایش در حوزه علمیه تاثیر گذاشته و تمرکز ایشان بر کار علمی و به‌ویژه فقاهت بسیار ستودنی بوده و اگر این تمرکز نبود، بسیاری از توفیقات حاصل نمی‌شد.

    استاد حوزه علمیه گفت: فقه قم به‌سمت ناظر به مسائل اجتماعی و حکومت حرکت کرد، همچنین ارتباط فقه و حقوق نیز در قم برقرار شد، فقه مقارن و مباحث فقه جدید نیز از مواردی بود که مورد توجه قرار گرفت.

    اعرافی بیان کرد: احیای آثار فقهی با یک منهج متعادل و سنجیده، افزایش درس‌های فقه و اصول، شروع برخی از گرایش‌های تخصصی در قم، شکل‌گیری موسسات، مقالات و مجلات و پایان نامه‌ها، تحولات در حوزه رجال و اسناد، توجه به حوزه‌های علوم انسانی و فقه و ابداعات مکتب قم از کارهایی است که در قم به انجام رسیده است.

    وی خاطرنشان کرد: مکتب قم از جمله مکاتب بزرگ حوزوی و پویا در حوزه فقه شیعه است، ما همچنین شاهد طبقه‌ای از بزرگان حوزه در قم هستیم که در این شهر رشد پیدا کردند و برخاسته از قم هستند که در این طبقه جایگاه مرحوم آیت‌الله داماد رفیع و بزرگ است و در کنار امام خمینی(ره) دیده می‌ شود.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.