[ad_1] مراکز درمانی قم با کمبود ۲ هزار پرستار مواجه است به گزارش شهرکریمه ولی‌الله صمدی افزود: در حال حاضر ۲ هزار پرستار در ۶ بیمارستان دولتی شامل کامکار عرب‌نیا، شهدا، حضرت معصومه(س)، شهید بهشتی، ایزدی و نکویی خدمت می‌کنند. به گفته وی، یک هزار پرستار نیز در بخش غیردولتی شامل بیمارستان‌های خصوصی،‌ خیریه،‌ ۶۰ […]

[ad_1]

مراکز درمانی قم با کمبود ۲ هزار پرستار مواجه است

مراکز درمانی قم با کمبود ۲ هزار پرستار مواجه است

به گزارش شهرکریمه ولی‌الله صمدی افزود: در حال حاضر ۲ هزار پرستار در ۶ بیمارستان دولتی شامل کامکار عرب‌نیا، شهدا، حضرت معصومه(س)، شهید بهشتی، ایزدی و نکویی خدمت می‌کنند.

به گفته وی، یک هزار پرستار نیز در بخش غیردولتی شامل بیمارستان‌های خصوصی،‌ خیریه،‌ ۶۰ درمانگاه و پنج مرکز جراحی محدود در حال خدمت‌رسانی هستند.

وی بابیان این‌که حدود ۸۰ درصد پرستاران در بخش دولتی رسمی و پیمانی می‌باشند،‌ اضافه کرد: یک هزار و ۳۶۷ تخت فعال و ۳۹۳ تخت ستاره‌دار در بیمارستان‌های دولتی قم وجود دارد.

تخت‌هایی که کمتر از ۶ ساعت توسط بیمار اشغال می‌شود مانند تخت‌های اورژانس و دیالیز، تخت‌های ستاره‌دار نامیده می‌شود.

صمدی خاطرنشان کرد: به‌طور میانگین تعداد نیروی پرستار نسبت به تخت بیمارستانی در کشور، ۱.۱ است که این نسبت در قم ۱.۲ می‌باشد.

وی با اشاره به کمبود نیرو در بیمارستان‌ها،‌ گفت: در حال حاضر پرستاران شاغل در مراکز درمانی کمبود نیرو را با انجام اضافه‌کاری جبران می‌کنند و امیدواریم سهمیه مناسبی برای جذب پرستار به قم اختصاص یابد.

وی افزود: حدود ۵۰ تا ۶۰ فارغ‌التحصیل رشته پرستاری در استان قم به دلیل نبود مجوز استخدام در بیمارستان‌ها شاغل نیستند و در درمانگاه‌ها خدمت می‌کنند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: دانشجویان سال آخر رشته پرستاری دانشگاه‌های دولتی که معدل بالای ۱۷ کسب کرده‌اند، برای آشنایی با محیط کار در بیمارستان‌ها در کنار پرستارها فعال هستند.

وی به مشکلات پرستاران اشاره و بیان کرد: کاهش دریافتی و تاخیر بیش از ۶ ماه در پرداخت اضافه‌کار، عدم اجرای طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری و کمبود نیروی انسانی ازجمله مشکلات این قشر می‌باشد.

وی با اشاره به حذف رده‌های پایین پرستاری شامل کمک بهیار و بهیار، افزود: کمک بهیار و بهیار اقدام‌های اولیه بیمار را انجام می‌دادند که با حذف این نیروها،‌ پرستارها این اقدام‌ها را انجام نمی‌دهند،‌ همراه بیمار نیز نمی‌تواند انجام دهد که این مساله باعث نارضایتی بیماران و خانواده‌هایشان شده است.

صمدی ادامه داد: صدمات جسمی به‌ویژه صدمه‌هایی که به پرستاران خانم وارد می‌شود از دیگر مشکلات است و به دلیل کمبود نیرو، طرح بازنشستگی پیش از موعد پرستاران خانم اجرا نمی‌شود.

۱۱ دی‌ماه مصادف با ولادت حضرت زینب(س)، روز پرستار نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/۱۱۱

[ad_2]