[ad_1] موانع زیادی پیش روی طلاب داستان نویس و شاعر وجود دارد به گزارش شهرکریمه یونس عزیزی ، یکی از طلاب برگزیده در  هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی در بخش داستان با بیان این که ده سال در حوزه ادبیات داستانی فعالیت دارد، گفت: در این مدت فهمیدم، هرکسی وارد این رشته می شود تا توانایی، […]

[ad_1]

موانع زیادی پیش روی طلاب داستان نویس و شاعر وجود دارد

موانع زیادی پیش روی طلاب داستان نویس و شاعر وجود دارد

به گزارش شهرکریمه یونس عزیزی ، یکی از طلاب برگزیده در  هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی در بخش داستان با بیان این که ده سال در حوزه ادبیات داستانی فعالیت دارد، گفت: در این مدت فهمیدم، هرکسی وارد این رشته می شود تا توانایی، استعداد و تلاش نداشته باشد نمی تواند سختی ها را تحمل و زمینه رشد خود را فراهم کند.

وی اضافه کرد: مسئله ای که نویسنده و داستان نویسی نباید از آن غافل شود، حضور در کارگاه های آموزشی است. در دوران کلاس‌های آموزشی فرد چگونه خواندن، شنیدن و دیدنِ دقیقِ  را می آموزد. و حتی معتقدم  در کلاس‌ بخشی از فرایند آموزش اتفاق می‌افتد و  نویسنده لازم است بخشی از فضای آموزشی را خارج از کلاس برای خود فراهم کند.

 عزیزیی با اشاره به جایگاه داستان در حوزه گفت: در سال‌های اخیر توجه بیشتر و بهتری به ادبیات داستانی شده است. نمونه‌اش برگزاری جشنواره‌هایی از این دست است، اما هنوز عدم حمایت کافی در برابر هنر به طور کلی در حوزه وجود دارد.

 این برگزیده هفتمین دوره جشنواره هنرهای آسمانی بیان داشت: اگر حوزه می‌ خواهد کمکی به رشد داستان نویسان جوان انجام دهد، بهتر است از ظرفیت‌های خودش برای رشد هنر در فضای حوزه استفاده کند.

وی بر فعال بودن دبیرخانه جشنواره در طول سال تأکید کرد و اظهار داشت: این دبیرخانه لازم است کلاس های آموزشی هم برای طلاب جوان در نظر بگیرد.

عزیزی با بیان این که نقش جشنواره در ایجاد انگیزه طلاب به حوزه داستان نویسی می تواند بسیار مؤثر باشد. اگر مسئولین برگزاری جشنواره بتوانند از طلاب داستان نویس حمایت کنند، توانسته اند گام مهمی در توسعه نویسی در حوزه بردارند.

موانع پیش روی شاعران طنز در حوزه برداشته شود

خانم سمیه زارع خردمند،دیگر برگزیده هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی در بخش شعر نیز با بیان این که از دوران نوجوانی سرودن شعر را آغاز  و علاقه خاصی هم به آن دارم گفت: براین باورم که شعر گفتن امری ذاتی است و شخص باید استعداد شعر گفتن را داشته باشد و در این حوزه به بخش شعر طنز  علاقه خاصی دارم.

وی با بیان این که شاعران بسیار خوب و توانمندی در حوزه وجود دارند.اما انتظار می رود که روز به روز با حمایت های هنر دوستان بر تعداد شاعران این عرصه افزوده شود اظهار داشت: امید است شاهد خلق آثار بیشتری در همۀ موضوعات و سبکهای شعری باشیم و شعر حوزه را محدود به شعر آیینی نکنیم.

زارع خردمند بر حمایت از حوزه از هنرمندان حوزوی تأکید کرد گفت: همین مسئله سبب رشد و شکوفایی استعداد و شناسایی استعدادهای برتر در حوزه شعر و داستان و… خواهد شد.

این برگزیده هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی بابیان این که جشنواره ی هنر آسمانی  توانسته در میان طلاب و حوزویان اثر بخش باشد گفت: اما به نظر می رسد تنوع رشته ها باعث ایجاد مشکلاتی در امری داوری این جشنواره شده شده است.

وی اظهار داشت: در بخش شعر طنز حوزه حس  به نظر می رسد یکی از موانع میکنم حساسیت هایی  است که وجود دارد و همین امر سبب بروز مشکلاتی برای طنز پردازن حوزوی شده است.

جشنواره هایی هنر آسمانی در حال تبدیل شدن به جایگاه حقیقی خود در میان طلاب است

خانم زهرا حسینی دیگر برگزیده هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی در بخش داستان نویسی نیز با بیان این که شناسایی استعداد نویسندگی برای هر کسی متفاوت هست گفت: در دوران نوجوانی به مطالعه و نوشتن متون ادبی علاقه داشتم و در سالهای بعد حوزه مطالعاتی خودم را افزایش و توانستم گامهای مستحکم تری در حوزه داستان نویسی بردارم.

وی با بیان این که استعداد نوشتن و آموزش دو امر مکمل هم هستند افزود: گر کسی مستعد برای نوشتن باشد و آموزش های هدفمند و در کنار آن مطالعه صحیح داشته باشد قطعا موفق خواهد بود.

حسینی با بیان این که در سالهای اخیر اتفاقات خوبی در حیطه داستان در حوزه های علمیه رقم خورده و حوزه توانسته روند رو به رشدی داشته باشد، اظهار داشت: برگزاری جشنواره هایی مثل هنر آسمانی و تداوم آن می تواد در رشد بحث داستان نویسی در حوزه بسیار مؤثر باشد رشد هست و در این رابطه نباید از بحث آموزش هم غافل شد.

این برگزیده هفتمین جشنواره هنر آسمانی در بخش داستان نویسی، برحمایت جدی تر از طلاب در حوزه داستان نویسی و شعر و… تأکید کرد و گفت:گاهی برگزاری صحیح یک رویداد هنری باعث تغییر سرنوشت یک فرد می شود و مسیر زندگی هنری او را کاملا عوض می کند بنابراین بهتر است برای بهتر برگزار شدن جشنواره و بخش های آن، اتاق فکر هایی تخصصی برگزار شده و نیز سطوح مختلف از جمله نوقلمان را هم برای داوری به صورت مجزا در نظر بگیرند.

حسینی با بیان اینکه جشنواره هنر آسمانی جزء جشنواره هایی است که توانسته جایگاه خود را در حوزه علمیه تثبیت کند و به یک برند تبدیل شود اظهار داشت: همین مسئله موجب شده هر ساله طلاب منتظر رسیدن پوسترهای تبلیغاتی جشنواره باشند و امید است این جشنواره هر سال قوی تر و تخصصی تر از سال گذشته برگزار شود  و همین مسئله خود می تواند در شناسایی طلاب مستعد و انگیزه دهی به آنان موثر باشد و از طرفی جامعه نیز آگاه به توانمندی های طلاب به شکل مثبت خواهند بود.

این برگزیده هفتمین جشنواره هنرآسمانی با اشاره به موانع پیش روی داستان نویسی گفت: متاسفانه توجه به ادبیات فارسی در حوزه های علمیه بسیار کمرنگ است در صورتی که مقام معظم رهبری بارها و بارها به نگرانی خودشان نسبت به زبان فارسی تاکید داشته اند.

 وی ادامه داد: بخش پژوهش که از سرشاخه های اصلی اهداف حوزه است منوط به داشتن توانمندی افراد در نوشتن بستگی دارد اما در مقابل گامی برای تقویت این بخش برداشته نشده، حتی در سالهای اخیر کتاب درسی که بتواند جوابگوی نیاز طلاب باشد، وجود نداشته و یا به نوعی از برنامه های آموزشی حذف شده و این ممکن است برای روند رشد طلاب نیز نگران کننده باشد.

نقش جشنوارها برای تولید اثر از سوی هنرمندان امری ضروری است

اسماعیل واقفی، یکی دیگر از برگزیده گان هفتمین جشنواره هنرآسمانی در بخش داستان نویسی نیز با بیان این که از سال ۹۴ در دوره های داستان نویسی طلاب حوزه هنری استان یزد شرکت کرده ام گفت: معتقدم داستان نویسی مثل هر هنر دیگه نیاز به ذوق و استعداد و نهایتا پشت کار و تلاش دارد و اگر کسی می خواهد در این بخش به موفقیتی برسد لازم است ذوق و استعداد و نهایتا پشت کار و تلاش داشته باشد تا در مسیر راه دچار خستگی و کسالت نشود.

این طلبه هنرمند، افزود: بنده از همان ابتدای کار قبل از این که وارد کارگاه شوم، داستان نویسی را دوست داشته و در موضوعات مختلف داستان نویسی می کردم. اما با این حال معتقدم آنچه را که ابتدا می نوشتم داستان نبود، چرا که فضای داستان نویسی به طور کلی متفاوت است و یقینا نیاز به آموزش دارد.

واقفی گفت: اگر کسی به داستان نویسی علاقه دارد و می خواهد زود پیشرفت کندف بهتر است در کارگاهای آموزشی که به همین عنوان برای طلاب برگزار می شود، شرکت کند. در کنار این مسئله آنچه که داستان نویس باید بدان توجه کند، پاسخ به سوالاتی همچون  «ما چه حرف تازهای برای زدن داریم که می خواهیم نویسنده شویم»، است. بعضی ها شاید در «چگونه_نوشتن» مشکلی نداشته باشند و به درجه استادی هم رسیده اند ولی مشکل «چه_نوشتن» نتوانسته اند رشد کنند.

این برگزیده هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی با بیان این که حوزه و طلاب باید از ابزار رسانه مهمترین استفاده را برای بحث داستان  نویسی ببرد گفت: اگر این باشد، استقبال طلاب و روحانیون بیشتر خواهد و چه بسا در حوزه، اساتید روحانی خوب و موفقی در زمینه داستان نویسی وجود دارند ولی این افراد نیازمند این هستند در بحث داستان نویسی بیشتر فعالیت کنند آثار خوبی ازنمایش بگذارند.

وی با بیان این که در تولید آثار فاخر مطابق فطرت مشکلاتی وجود دارد گفت: هرچند کارهای خوبی در این رابطه گرفته، ولی باید بدانیم هنوز در بخش رسانه و ارتباط آن با داستان نویسی نتوانسته ایم کار فاخری از خود به نمایش بگذاریم.

واقفی با بیان این که برای اثر بخشی در بخش رسانه و داستان نویسی نیازمند به تولید آثار خوب  و حتی راه اندازی قرارگاه تغذیه معنوی و فکری هستیم گفت: به نظر می آید پشتیبانی  عقیدتی، اخلاقی، مالی و تخصیص بودجه برای تولید آثار فاخر در حوزه های داستانی دینی برای رشد هنرمندان امروز کشورمان ضروری است.

وی افزود: هنرمندان انقلابی سرمایه های کشور هستند. جمهوری اسلامی هرچقدر برایشان هزینه کند ضرر نکرده است و در آینده و تمدن نوین اسلامی جایگاه هنر جایگاه برتر و والایی خواهد بود.

این برگزیده هفتمین جشنواره هنر آسمانی با بیان این که جشنواره ها نقش کاتالیزور و  تسریع کننده جریان تولید می باشند، اظهارداشت: برای رسیدن به این امر مهم باید ابتدا شرایط تربیت هنرمند فراهم و انگیزه بخشی های اولیه ایجاد ودر مرحله بعد جشنواره ها نقش تکمیلی خودشان را ایفا کنند و توجه به این قبیل مسائل می تواند اثر بخشی بیشتری برای حوزه به همراه داشته باشد. در این رابطه جشنوارها می توانند هنرمندان را ترغیب به تولید کنند.

وی با بیان این که در جنگ نرم  قرار داریم و این جنگ، سلاح هم سنخ خودش را می طلبد گفت: سلاح جنگ امروز رسانه ها هستند، و رسانه هم از طریق تولید فیلم و انیمیشن  به جان فکر و اندیشه جوانان افتاده و آن فکرها را به یغما برند.

این برگزیده هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی گفت: برای مقابله با سلاح دشمن ما هم لازم است زیرساختهای آموزشی و تربیتیِ حرفه ای و اصولیِ مطابق با چشم انداز ایرانی اسلامی و در راستای گام دوم انقلاب برای داشته باشیم.

شعر و شاعر در حوزه به جایگاه حقیقی خود نرسیده است

سعید مبشر، یکی دیگر از برگزیده گان هفتمین جشنواره هنرهای آسمانی در بخش شعر نیز بابیان این که نزدیک ۵ سال مشغول شعر گفتن می باشم و علاقه خاصی به این موضوع دارم گفت: اگر کسی فکر می کند که در بخش شعر یا داستان نویسی و… مستعد است بهترین راه زود پیشرفت کردن داشتن استاد است.

 این طلبه شاعر ادامه داد: متأسفانه بنده بعد از این که هوش و استعداد خودم را در زمینه شعر گفتن فهمیدم، که مسئله به دوران راهنمایی و بعد دبیرستان بر می گردد، متأسفانه کسی نداشته ام، یا استادی نداشته ام که راهنمایی کند تا زودتر بتوانیم رشد و پیشرفت کنیم برای همین شعر گفتن با اشکالاتی مواجه بوده است.

مبشر افزود: اما بعدها با انجمن‌های شعر قم آشنا شدم و همین مسئله سبب شد تا زود در عرصه شعر و شاعری رشد قابل توجهی کنم.

این برگزیده هفتمین جشنواره هنر آسمانی با بیان اینکه در دو بخش رباعی و غزل شعر می گویم، اظهارداشت: هر کدام این دو بخش دارای مسائل و مبانی خاصی است ولازم است شخص مبانی معرفتی و اندیشه ای خاصی نسبت به بخش رباعی و غزل داشته تا بتواند به جهان بینی برسد

وی  گفت: نظر من  جوهرۀ غزل، تغزل است و تغزل یعنی کلمات را از پنجره‌ی عاطفه‌ی شدید نگاه کردن است است و همین مسئله موجب شده داستان غزل با رباعی فرق کند.

مبشر دو مسئله در اینجا وجود دارد. اول اینکه شاعران حوزوی چه اندازه نسبت به شعر زمان موفق هستند و دو اینکه خود حوزه چه اندازه در این موفقیت سهیم بوده است.

این شاعر حوزوی با بیان این در حوزه شاعران حوزوی  وجود دارند که که همگام با شعرای دیگر در حال رشد و پیشرفت می باشند اظهارداشت: حوزه می تواند برای رشد بهتر و سریع‌تر شاعران حوزه توجهی خاص به آنها داشته باشد و همین مسئله سبب شود که آنها قدر جایگاه خود را بدانند.

این برگزیده هفتمین جشنواره هنر آسمانی با بیان این که حوزه می تواند برای رشد بهتر شاعران حوزوی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی کند، بیان داشت: اگر دنبال موفقیت شاعران حوزوی هستیم، نباید برگزاری کنگره های شعر را محدود در موضوع خاصی کنیم، این محدودیت می تواند در مرور زمان آسیب جدی برای شاعران حوزوی باشد.

وی با بیان این که یکی از آسیب های شعر حوزوی، شعر عاشقانه است گفت: شعر عاشقانه از مهمترین گونه‌ی شعر، از شاهکارها و از بزرگترین دست‌آورد ادبیات فارسی است. اما متأسفانه این نوع از شعر  به دلایل در حوزه جایگاهی ندارد و طلبه جوان نمی تواند در این وادی وارد شود.

انتهای پیام / ۱۳۷

[ad_2]