[ad_1] میزان صادرات استان قم در سه‌ماهه نخست سال ۲۲ میلیون دلار است به گزارش شهرکریمه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و برداشتن گام‌های بلند اقتصادی در کشور نیازمند عزمی راسخ از سوی مردم و مسئولان است تا بتوان به توسعه و رشدی همه‌جانبه در کشور دست‌یافت؛ بر این اساس بی‌شک برای عملیاتی ساختن شعار […]

[ad_1]

میزان صادرات استان قم در سه‌ماهه نخست سال ۲۲ میلیون دلار است

میزان صادرات استان قم در سه‌ماهه نخست سال ۲۲ میلیون دلار است

به گزارش شهرکریمه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و برداشتن گام‌های بلند اقتصادی در کشور نیازمند عزمی راسخ از سوی مردم و مسئولان است تا بتوان به توسعه و رشدی همه‌جانبه در کشور دست‌یافت؛ بر این اساس بی‌شک برای عملیاتی ساختن شعار جهش تولید، یکی از وزارتخانه‌های تأثیرگذار در سطح کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

استان قم نیز با توجه به پتانسیل‌های بالقوه و بالفعلی که دارد بدون تردید ازجمله استان‌های تأثیرگذار در بخش‌های مختلف بوده و هدف‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در بخش‌های مختلف در راستای اقتصاد مقاومتی و جهش تولید بوده است. با توجه به اهمیت اقدامات صورت گرفته در این سازمان به گفت‌وگو با محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید.

صدور بیش از دو هزار جواز بهره برداری در استان

محمود سیجانی به ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در سه‌ماهه سال ۹۹ پرداخت و اظهار داشت: در این مدت تعداد ۲۴۳ فقره جواز تأسیس ایجادی با ۲۳۶۴۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اشتغال‌زایی سه هزار و ۷۸۳ نفر  صادرشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: همچنین ۱۲ فقره جواز تأسیس توسعه‌ای با ۶ هزار ۲۶۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای ۱۸۷ نفر صادرشده است، درمجموع کل جواز تأسیس موجود استان ۲ هزار و ۵۳۶ مجوز با پیش‌بینی اشتغال‌زایی ۴۷ هزار و ۸۰۳ نفر و سرمایه‌گذاری  ۲۰۰ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در استان گفت: طی سه‌ماهه نخست سال ۹۹، تعداد ۲۲ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی با ۱۰۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای ۴۹۴ نفر، تعداد ۲۹ فقره پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای با ۱۰۶۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی رأی ۴۳۲ نفر صادرشده است.

سیجانی خاطرنشان کرد: درمجموع تعداد ۲ هزار و ۲۳۱ فقره بهره‌برداری با اشتغال‌زایی ۵۶ هزار و ۸۰۴ نفر و سرمایه‌گذاری ۵۱ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال در استان موجود است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ابراز کرد: طی سه‌ماهه نخست سال ۹۹، تعداد ۴۱ مورد مجوز معافیت گمرکی ماشین‌آلات به ارزش ۷۹۳ میلیارد ریال به‌منظور واردات ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی بالا با هدف راه‌اندازی خط تولید واحدهای تولیدی-صنعتی یا جایگزین ماشین‌آلات قدیمی صادرشده است.

وی با بیان اینکه طی این مدت تعداد ۱۲۲۰ فقره مجوز صنفی در رسته‌های تولیدی و فنی- توزیعی و خدماتی با اشتغال‌زایی برای ۳ هزار و ۵۰ نفر صادرشده است، عنوان کرد: درمجموع تعداد ۳۶ هزار و ۲۵۳ واحد صنفی مجوز دار در استان وجود دارد که ۲۱ هزار و ۶۵۸ توزیعی و خدماتی و ۱۴ هزار و ۵۹۵ واحد تولیدی و فنی بوده‌اند.

سیجانی از توزیع ۲۰ هزار و ۵۷۰ حلقه لاستیک سبک از طریق نمایندگی‌های معتبر طی سه‌ماهه سال ۹۹ توسط اداره بازرگانی داخلی در قم خبر داد و گفت:همچنین در این مدت، ۴ هزار و ۸۵۴ حلقه لاستیک سنگین در استان توزیع‌شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم مطرح کرد: تا پایان خردادماه سال ۹۹، تعداد ۴۵ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و تعداد ۳۳ کارت بازرگانی در بخش تجاری صادرشده است و درمجموع تعداد کارت‌های بازرگانی ۶۳۴ فقره بوده که ۴۳۹ فقره تولیدی و ۱۴۱ فقره تجاری بوده است.

میزان صادرات استان به ۲۲ میلیون دلار رسید

وی میزان صادرات استان طی این مدت را ۲۲ میلیون دلار و وزن ۱۸ هزار تن عنوان و تصریح کرد: میزان صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید به ارزش ۳۱ میلیون دلار و وزن ۳۲ هزار تن بوده است.

سیجانی عمده کالای صادراتی را مواد پلاستیکی، مفتول مسی، محصولات فلزی، آلومینیوم، کفش و چربی‌ها و روغن‌های گیاهی و حیوانی عنوان کرد و افزود: عمده کشورهای هدف به ترتیب ارزش صادرات عراق، چین، افغانستان، امارات، هند، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان و اندونزی  بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ارزش میزان واردات استان را ۳۶ میلیون دلار و وزن ۷٫۸ هزار تن برشمرد و گفت: مهم‌ترین کالاهای وارداتی استان ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین‌آلات راه‌سازی، خودرو و سایر ماشین‌آلات و وسایل نقلیه زمینی بوده است.

وی در ادامه به تسهیلات طرح رونق تولید از زمان ابلاغ دستورالعمل در سال ۹۸ پرداخت و ابراز کرد: در این مدت تعداد ۱۱۲ واحد صنعتی به مبلغ ۵هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید مصوب به بانک‌های عامل معرفی و تاکنون مبلغ ۳ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید بدون پرداخت مستقیم پرداخت و درمجموع در سه بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری رونق تولید و انتقالی سال ۹۷ و مستقیم مبلغ ۷ هزار و ۵۷ میلیارد ریال پرداخت‌شده است.

سیجانی خوشه‌های صنعتی شناسایی‌شده را فرش، کفش ماشینی، سنگ، پسته، انگشتر سازی، پوشاک، سوهان و..عنوان کرد و افزود: خوشه‌های صنعتی پیاده‌سازی شده یا در حال اجرا نیز شامل فرش، کفش ماشینی، سنگ، مبلمان، چوب و سوهان هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم مطرح کرد: طی سه ماه گذشته در سال ۹۹، تعداد بازرسی‌های صورت گرفته درمجموع ۲۴ هزار و ۵۷ مورد بوده که تعداد ۱۸۸۳ مورد تخلف ثبت‌شده است که برای تخلفات ثبت‌شده تعداد هزار و ۶۳۶ فقره پرونده به ارزش ریال ۵۹۵ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال تشکیل‌شده است.

وی عنوان کرد: به‌طورکلی تعداد ۱۸۱ فقره پروانه بهره‌برداری معدن صادرشده است و از این تعداد ۱۰۲ معدن فعال با اشتغال ۱۲۹۶ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۰۵۸ میلیارد ریال و با استخراج ۱۵۸٫۴۳۷ هزار تن دارای بهره‌برداری بوده و در حال فعالیت هستند و همچنین ۴۸ فقره معدن در لیست مزایده قرار دارد.

سیجانی شناسایی پتانسیل‌های تولید و نظارت بر واحدهای تولیدی اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا را موردتوجه قرارداد و گفت: طی این مدت شش واحد تولید ماسک، نه واحد ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده، دو واحد دستکش یک‌بارمصرف و سه واحد لباس بیمارستانی در سطح استان شناسایی‌شده‌اند.

پلمب ۲۱۰ بنگاه اقتصادی به علت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم خاطرنشان کرد: با پیگیری مستمر به‌عمل‌آمده میزان ۴۷۰ هزار عدد انواع ماسک به‌صورت رایگان از محل واردات به استان قم تخصیص‌یافته که بخش اول آن به میزان ۲۴۷ هزار عدد به استان حمل و تحویل دانشگاه علوم پزشکی شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های یک و دو فاصله اجتماعی و هوشمند در واحدهای صنفی و صنعتی اظهار داشت: در اجرای این طرح‌ها ۲۱۰ بنگاه اقتصادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده بودند، پلمپ شد.

سیجانی در پایان به برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی با حضور نمایندگان نیروی انتظامی، اداره کل تعزیرات حکومتی و دستگاه قضا از نمایندگی‌های فروش و پارکینگ‌های دپو شده خودرو اشاره و تأکید کرد: طی این مدت ۱۷۰ خودرو سواری نو در این واحدها به ارزش حدود ۲۲۰ میلیارد ریال برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی تنظیم گزارش و ارسال‌شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]