×
×

شهرکریمه – ناگفته‌های حاج علی انسانی از سجایای اخلاقی آیت‌الله طباطبایی

  • کد نوشته: 15618
  • [ad_1] ناگفته‌های حاج علی انسانی از سجایای اخلاقی آیت‌الله طباطبایی؛ هیچ‌گاه مشاهده نکردم کسی را ناراحت کند به گزارش شهرکریمه حاج علی انسانی متولد ۱۳۲۶ شمسی در کاشان است، وی از شانزده‌سالگی شروع به سرودن شعر کرد،حاج علی انسانی از استادان مشهوری مانند مرحوم محمدعلی فتی مولف کتاب تحفه سرمدی، خوش‌دل تهرانی، استاد قدسی مشهدی، […]

    شهرکریمه – ناگفته‌های حاج علی انسانی از سجایای اخلاقی آیت‌الله طباطبایی
  • [ad_1]

    ناگفته‌های حاج علی انسانی از سجایای اخلاقی آیت‌الله طباطبایی؛ هیچ‌گاه مشاهده نکردم کسی را ناراحت کند

    ناگفته‌های حاج علی انسانی از سجایای اخلاقی آیت‌الله طباطبایی؛ هیچ‌گاه مشاهده نکردم کسی را ناراحت کند

    به گزارش شهرکریمه حاج علی انسانی متولد ۱۳۲۶ شمسی در کاشان است، وی از شانزده‌سالگی شروع به سرودن شعر کرد،حاج علی انسانی از استادان مشهوری مانند مرحوم محمدعلی فتی مولف کتاب تحفه سرمدی، خوش‌دل تهرانی، استاد قدسی مشهدی، مهرداد اوستا، ریاضی یزدی، آذر و استاد مشفق کاشانی بهره برد و تقویت بنیه ادبی خود را مرهون زحمات اساتید بزرگی مثل امیری فیروزکوهی، ابو تراب جلی، خلیل سامانی (موج) و پارسای تویسرکانی می‌داند.

    از حاج علی انسانی آثار فراوانی چاپ‌شده است و مداحان اهل‌بیت (ع) در مدیحه خوانی و مرثیه‌خوانی از سروده‌های ایشان استفاده می‌کنند و اهل شعر و ادبیات هم بهره‌مند‌می شوند.

    کتاب‌های چراغ صاعقه، از مدینه تا مدینه و یک‌عمر که گزیده غزل‌های یکدست صائب است، از او چاپ‌شده است. ارادت او به آستان مقدس اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌ویژه ساحت مقدس حضرت صدیقه طاهره (س) مشهور است و چه در اشعار و سروده‌هایش و چه در مجالس عزاداری‌ها و مولودی‌خوانی‌هایش این حقیقت، بارز و آشکار است.

    حاج علی انسانی از سال ۱۳۵۰ با آیت‌الله سید مهدی طباطبایی  رفاقت دیرینه‌ای داشت و برنامه‌های سخنرانی و روضه و مجالس مختلف با یکدیگر حضور پیدا می‌کردند.

    با  توجه به فرا رسیدن سالگرد ارتحال آیت الله سید مهدی طباطبایی با حاج علی انسانی درباره ویژگی‌های اخلاقی و علاقه این استاد بزرگ اخلاق به حضرت زهرا(س) به گفت‌وگو نشسته‌ایم:

    * آیت‌الله طباطبایی در پیش برد آرمان‌های انقلاب سختی زیادی کشید در این زمینه توضیح دهید:

    این عالم فرزانه پیش از انقلاب اسلامی زندان و شکنجه تبعیدهای زیادی را متحمل شد اما هیچ‌گاه دست از اهداف و برنامه‌های خود نکشید و از یاران مقام معظم رهبری بود.

    آیت‌الله طباطبایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های مختلفی مشغول فعالیت شد و باکمال دقت و درایت در پست‌های مختلف کوشا بود و به‌عنوان نماینده مردم مشهد و تهران در مجلس شورای اسلامی نیز خدمت کرد.

    موضع‌گیری‌های خاص خودش را در ادوار مختلف دولت‌ها داشت و آزادگی و درایت ایشان ضرب‌المثل است، توجه به هیچ موضوعی نداشت و می‌گفت می‌خواهم به وظیفه شرعی خود عمل کنم، در دوره اخیر افرادی که برای دوره ریاست جمهوری کاندید شدند و ایشان فرمود آخر عمر نمی‌خواهم مصلحت یابی کنم و وظیفه خود می‌دانم که چه کسی را تایید کنم.

    آیت‌الله طباطبایی نسبت به انقلاب اسلامی باور مدار و غمخوار بود

    این عالم ربانی بسیار معتقد و متدین بود و نسبت به انقلاب اسلامی باور مدار و غمخوار بود، ضمن اینکه برخی نسبت به نظر ایشان برخورد داشتند ولی توجه نمی‌کرد و آن‌ها را دعا می‌کرد، به‌تمام‌معنا معلم اخلاق بود و اگر کسی برخورد درشتی داشت دعاگوی وی بود.

    *علت استقبال جامعه از برنامه‌های سخنرانی این عالم دینی چه چیزی بود؟

    آیت‌الله طباطبایی۴۴سال در هیئت لباس‌فروش‌های تهران که سیار است حضور پیدا کرد، درگذشته این هیئت شب‌های چهارشنبه برگزار و پس از انقلاب نیز صبح سه‌شنبه برگزار می‌شود، با توجه به اینکه شیوه گفتاری مرحوم طباطبایی در برنامه‌های سخنرانی بسیار دل‌نشین بود مردم نیز شوق حضور در مراسم سخنرانی ایشان را داشتند.

    افرادی دیدگاه ایشان را دوست داشتند عاشقانه به ایشان می‌گرویدند و هیچ‌گاه مشاهده نکردم کسی را ناراحت کند و نفرین و بداخلاقی کند بلکه باروی خوش و مهربانی و تواضع با مردم برخورد می‌کرد و این موضوع سبب علاقه جامعه به ایشان شده بود.

    *آیت‌الله طباطبایی علاقه زیادی به اهل‌بیت(ع) به‌خصوص حضرت زهرا(ع) داشت در این زمینه صحبت کنید:

    این استاد بزرگ اخلاق بسیار معتقد و متعصب نسبت به حضرت فاطمه زهرا(س) بود، در مراسم ولادت حضرت زهرا(س) حضور پیدا می‌کرد و از مردم پذیرایی می کرد،در شام غربیان حضرت زهرا(س) بی تابی می کرد و با برخی از روایاتی که می خواند مجلس را از جا می کند و روضه ای که می خواند بسیار محجوب و نجیبانه بود و خود را موظف می دانستم که شرکت کنم.

    *مرحوم طباطبایی نسبت به قشر محروم جامعه دغدغه مند بود در این زمینه توضیح دهید:

    هیچ مستمندی درب منزل آیت الله طباطبایی را ناامید ترک نمی کرد

    سال های سال درب خانه محقر و بسیار ساده ایشان به روی مردم نیازمند وافرادی که دچار مشکلات بودند باز بود و اقدامات ایشان برای آنها کارگشا بود و هیچ گاه دست خالی و ناامید منزل این عالم ربانی را ترک نمی کردند.

    ماه رمضان همسرمرحومه ایشان یک ماه کامل از طلابی که از سراسر ایران برای تبلیغ در تهران حضور پیدا می کردند پذیرایی می کرد و سفر افطار و سحر منزل ایشان پهن بود.

    انتهای پیام/ ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.