[ad_1] نگران گسترش موج دوم بیماری هستیم/تغییر علائم بیماری کرونا به گزارش شهرکریمه محمدرضا قدیر پیش از ظهر امروز در گفت وگو خبرنگاران اظهار کرد: مردم استان قم همکاری خوبی داشتند ولی لازمه قطع زنجیره ویروس استمرار این همکاری است و صرفا با دو تا سه هفته ماندن در خانه و رعایت مسائل بهداشتی نمی‌توان […]

[ad_1]

نگران گسترش موج دوم بیماری هستیم/تغییر علائم بیماری کرونا

نگران گسترش موج دوم بیماری هستیم/تغییر علائم بیماری کرونا

به گزارش شهرکریمه محمدرضا قدیر پیش از ظهر امروز در گفت وگو خبرنگاران اظهار کرد: مردم استان قم همکاری خوبی داشتند ولی لازمه قطع زنجیره ویروس استمرار این همکاری است و صرفا با دو تا سه هفته ماندن در خانه و رعایت مسائل بهداشتی نمی‌توان تکثیر ویروس را متوقف کرد.

وی خاطرنشان کرد: ویروس کرونا بی‌رحم است و قدرت سرایت بالایی دارد و رفتارش ممکن است عوض شود. اکنون بیمارانی داریم که با علائم اولیه تب و سرفه نمی‌آیند بلکه با علایم گوارشی، سردرد، بدن درد و کتف درد مراجعه می‌کنند بنابراین مردم باید هوشیار باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به طرح‌های اجرا شده است گفت: بسیج ملی مبارزه با کرونا، غربالگری بیماران و فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی از جمله طرح‌های اجرا شده است و طرح فاصله‌گذاری هوشمند در امتداد فاصله‌گذاری اجتماعی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیک بیماری را در قم ۱۷ و ۱۸ اسفند داشتیم که استرس شدیدی بر کادر پزشکی و مدیران وارد شد و به تدریج به دلیل مجموعه علل، کادر درمانی خوب، پیشگیری، اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و بسیج ملی مبارزه با کرونا و نیز همکاری خوب مردم شاهد سیر نزولی بیماران بستری بودیم.

 

نگران پیک دوم بیماری هستیم

قدیر عنوان کرد: اگر مردم موضوع را رها کنند و همه در خیابان‌ها بیایند و حمل و نقل عمومی و کسب و کار آزاد شود ممکن است پیک بزرگتری ایجاد شود که از موج بیماری اولیه سخت‌تر و درمان مشکل‌تر باشد، این نکته را هم باید در نظر داشت کادر درمانی هم خسته شدند.

وی با بیان اینکه بحران طولانی که بیش از یک ماه طول بکشد برای پرسنل درمانی خسته‌کننده و فرسایش آور است، گفت: نیاز است که مردم در ادامه نیز از سیاست‌های وزارت بهداشت و بسیج ملی مبارزه با کرونا و طرح فاصله گذاری تبعیت کنند تا میزان رسوخ و انتقال ویروس را به حداقل برسانیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از غربالگری یک میلیون و ۷۰ هزار نفر خبر داد و افزود: ۸۰ درصد مردم غربالگری شدند بر این اساس با افراد تماس حاصل می‌شود و کسانی که علائم دارند ولی علائم آن شدید نیست به مراکز بهداشتی ارجاع می‌شود و بار مراجعه به بیمارستان کاهش پیدا می‌کند و سبب می‌شود بهتر به بیماران رسیدگی شود.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز درمانی رسیدگی به بیماران خوب است و پرستاران، کادر پزشکی و کادر بهداشتی و درمان زحمات متحمل می‌شوند و اورژانس ۱۱۵ نیز در خط مقدم مؤثر است بنابراین مجموعه این عوامل سبب می‌شود بار مراجعه به بیمارستان کم و بهتر بیماران شناسایی، جدا و پیگیری شوند.

قدیر عنوان کرد: طرح خوداظهاری داریم که طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا است و در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام می‌کنند. آمار ثبت‌نام کنندگان در قم ۵۴۰ هزار نفر بوده است.

وی ادامه داد: برخی روستاها ۱۰۰ درصد غربال شدند که جا دارد از کادر بهداشت، پرسنل بهداشت و بهورزان در روستاها که در خط مقدم هستند تشکر کنم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ارجاع بیماران گفت: ارجاع یک سری درطرح غربالگری است و عده‌ای در مطب‌ها ارجاع داده می‌شوند که پزشکان عمومی تشخیص می‌دهند و کسانی که نیاز به بستری ندارد تشخیص و در خانه قرنطیه می‌شوند که بار مراجعه را کاهش می‌دهد.

 

هیچ دارویی برای کرونا اثبات نشده است

وی خاطرنشان کرد: مراکز غیر دولتی، درمانگاه‌ها و مطب‌ها در زمینه ارجاع نیز فعالیت می‌کنند که جا دارد از بخش غیر دولتی، بیمارستان‌ها، مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز تصویربرداری و داروسازان تشکر کنم.

دکتر قدیر با بیان اینکه کرونا دارویی ندارد، گفت: هیچ دارویی برای کرونا اثبات نشده است، معیار این است که دارو باید از سوی وزارت بهداشت ثابت و تأیید شود تا ارائه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی داروها در شکل کارآزمایی بالینی است یعنی با مجوز وزارت بهداشت به شکل طرح پژوهشی با رضایت بیمار تجویز می‌شود و اثرات را بررسی می‌کنند که در قم در تمام کارآزمایی‌های بالینی وزارت بهداشت عضو هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از نیروی انتظامی تشکر کرد و افزود: نیروهای جهادی، سپاه پاسداران، بسیج بسیار عالی عمل کردند.

وی خاطرنشان کرد: بحث فاصله‌گذاری که برای قطع زنجیره باید اجرا شود بر این اساس گروه‌های هدف را مشخص می‌کنیم و نزدیکی‌ها به حداقل می‌رسد تا زنجیره انتقال ویروس قطع شود.

دکتر قدیر با بیان اینکه ادامه بحث فاصله گذاری اجتماعی، فاصله گذاری هوشمند است، گفت: در فاصله گذاری هوشمند گروه‌های هدف شناسایی می شوند افراد پیر، بیماران قلبی نباید از منزل خارج شوند و میزان کارمندان ادارات کم می‌شود و به کارمندانی که مشکل دارند مرخصی داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کسب و کارها به سه دسته تقسیم می‌شود، یک دسته باید تعطیل شود زیرا احتمال انتقال بیماری زیاد است. مدارس و دانشگاه تا ۲۰ درصد ریسک انتقال و گسترش بیماری دارند که باید تعطیل باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: وسایل حمل و نقل عمومی تا ۲۶ درصد احتمال انتقال بیماری دارند که باید کنترل شده و به حداقل برسند و دسته دوم کسب و کارهایی است که باید باز باشد که سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های دارای ارزاق مردم از جمله این موارد است و دسته سوم بینابینی است که باید با پروتکل دائر شود.

 

بمب ساعتی در منازل

وی با بیان اینکه نباید همه محدودیت‌ها را یک دفعه برداریم، گفت: اکنون در خانه‌ها و منازل بمب ساعتی داریم که همان ناقلان هستند و از طرفی کسانی که بیش از یک ماه در خانه هستند که ممکن است مبتلا بوده و بیماری را پخش کنند.

قدیر ادامه داد: اکنون ما در نیمه راه هستیم باید مراقب باشیم تا در دقایق آخر ویروس به ما ضربه نزند بنابراین مردم باید همکاری کنند. طی دو شب گذشته ۱۰ درصد افزایش مراجعه داشتیم، اکنون برهه حساسی است که پیک دوم را تجربه نکنیم.

وی با اشاره به تقسیم‌بندی بیماران به دو دسته گفت: دسته‌ای از بیماران ناقل هستند و علایم شدید ندارند و نیاز به قرنطینه دارند و باید در مکانی جدا داشته باشند که ساز و کار نقاهتگاه برای آنها در نظر گرفتیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: در نقاهتگاه یاوران مهدی ناقلان دارای علامت کم یا کسانی که امکان قرنطینه خانگی ندارند نگهداری می‌شوند و دسته دوم کسانی هستند که از بیمارستان مرخص می‌شوند.

وی با بیان اینکه در هفته اخیرسه  بیمار بالای ۱۰۰ سال پس از بهبودی در قم با حال مساعد مرخص شدند، گفت: احترام و رسیدگی به همه انسان‌ها برای ما یکسان است و بر اساس دستورات دین اسلام و شرافت پزشکی است. خیلی‌ از کشورها که دم از حقوق شهروندی می‌زنند، مریضان بالای ۷۰ تا ۸۰ سال را رها می‌کنند.

قدیر با بیان اینکه در استان قم تنها بیمارستان‌های دولتی خدمات به بیماران کرونایی ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: بیمارستان شهید بهشتی، نکویی-فرقانی و کامکار برای بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌دهند؛ البته جا دارد از خدمات خیران تشکر کنم که با کمک‌های مادی و معنوی پشتوانه خوبی برای دانشگاه و مردم هستند.

 

در نیمه راه مقابله با کرونا هستیم

وی خاطرنشان کرد: تیم مدیریت بحران باید قوی باشد که در قم مدیریت بحران آقای استاندار پیگیر و دلسوز هستند و مجموعه این عوامل سبب شد که بحران در حال مدیریت باشد ولی تمام نشده و در نیمه راه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: در زمینه تست کرونا از نخستین استان‌هایی هستیم که پس از تهران امکانات تست را مهیا کردیم و پیش از این فقط در بیمارستان انجام می‌شد ولی اکنون توسط مراکز بهداشتی نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به توجه مردم به توصیه‌های بهداشتی گفت: انصافا مردم خوبی داریم ولی این ویروس مسری، بی‌رحم و با رفتارهای متفاوت است و باید رعایت شود تا این مرحله طی شود.

قدیر ادامه داد: ۸۰ درصد مردم رعایت می‌کنند ولی ۲۰ درصدی که رعایت نمی‌کنند بقیه را در معرض خطر قرار می‌دهند. باید پروتکل‌ها را رعایت کنند تا به هدف برسیم و میزان انتقال را به حداقل برسانیم هر چه سرایت ویروس کمتر باشد می‌توانیم مدیریت بهداشت و درمان کرونا را مطلوب‌تر انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بیمارستان امیرالمؤمنین با ۲۲۰ تخت جدید و امکانات به روز باید در چرخه درمان وارد شود، گفت: این بیمارستان با توجه به بحث کرونا نیاز است که در اسرع وقت راه‌اندازی شود و همت و تلاش بر این قرار دارد تا مردم از خدمات این بیمارستان بهره مند شوند. ۱۵۰ نیرو اعم از نیروهای ما و جهادی(مهندسان، طلبه‌ها و دانشجویان) کمک می‌کنند تا این بیمارستان را سریع‌تر راه‌اندازی کنیم. جا دارد از ارگان‌های همکار از جمله استانداری، شهرداری، آب برق و گاز تشکر کنم.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]