×
×

شهرکریمه – ویژگی های رسانه دینی

  • کد نوشته: 33466
  • [ad_1] ویژگی های رسانه دینی به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام کریم خان محمدی ضمن تبریک روز خبرنگار و اطلاع رسانی به موضوع جایگاه خبر رسانی از منظر امام حسین(ع)، گفت: رسانه دینی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و می تواند بسیار مؤثر باشد و دارای رسالت های همچون اطلاع رسانی، رهایی بخشی از ظلم […]

    شهرکریمه – ویژگی های رسانه دینی
  • [ad_1]

    ویژگی های رسانه دینی

    ویژگی های رسانه دینی

    به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام کریم خان محمدی ضمن تبریک روز خبرنگار و اطلاع رسانی به موضوع جایگاه خبر رسانی از منظر امام حسین(ع)، گفت: رسانه دینی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و می تواند بسیار مؤثر باشد و دارای رسالت های همچون اطلاع رسانی، رهایی بخشی از ظلم و ستم و مصون سازی از هجمه است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) افزود: امام حسین(ع) معتقدند که عهده دای مسائل فرهنگی ارزشمندتر از مسائل اقتصادی است. در این رابطه حضرت می فرمایند« فردی نقشش این است که محرومان آل محمد در ابعاد مختلف را یاری می کند و آگاهی می بخشد و شبهات را برطرف می کند، فضیلت این کار از اطعام دادن بهتر است. کار خبرنگار و مبلغ که اطلاع رسانی می کند مانند خورشید نسبت به ستاره است.

    این استاد حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: امام حسین(ع) جایگاه خبرنگار و پیام رسان را تشبیه به نور و خورشید می کنند، کار خبرنگار آشکار کردن مجهولات و آگاهی بخشی است.

    وی بیان داشت: مقابله با جنگ نرم با ارزش تر از مقاتله در جنگ سخت است. امروز دشمن از طریق جنگ رسانه وارد شده و به فکر و ذهن مردم هجمه کرده است، اینجا نقش خبرنگار بسیار مهم است که باید رسالت خود را که همان آگاهی بخشی و خنثی کردن فتنه است، انجام دهد. امام حسین(ع) هم در این رابطه می فرماید هر کسی با اطلاع رسانی افراد یا فرد را در مقابل کسانی که درصدد انحراف است، ارشاد کند، انگار کل افراد را ارشاد کرده است.

    این محقق عنوان کرد: معتقدیم مبارزه فرهنگی با ارزش تر از مبارزه فیزیکی است. مبارزه در عرصه روانی مشکل تر از جنگ سخت است. خبرنگار باید این را بداند که ارزش اطلاع رسانی از کسی که در حال قتال با دشمن است، دو چندان است چون در جنگ فکری و رسانه ای قرار دارد.

    حجت الاسلام خانمحمدی با اشاره به آسیب های که رسانه دینی با آن مواجه است گفت: اما چون رسانه، دینی است، فکر می کند هر خبری را که می تواند منتقل و اطلاع رسانی کند، خودش را حق می داند و این حق پنداری موجب عقلانیت سوری می شود و چون فکر می کنیم حکومت دینی است پس هر کاری می توانیم انجام دهیم. اما واقعیت این است رسانه دینی نمی تواند دروغ بگوید، شایع پراکنی کند و…؛ در این رابطه امام راحل بیان کرده که هدف حکومت، برقراری عدل اسلامی و فرمودند، اگر عدالت اسلامی را  اجرا نکنیم، ما هم طاغوت هستیم؛ پس آسیبی که رسانه دینی ممکن است با آن مواجه باشد، چون فکر می کنند متعلق به نظام است می تواند هر طوری که دیگران رفتار می کند او هم انجام دهد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) افزود: حضرت علی فرمود معاویه دروغ می گوید، ولی من دستم بسته است و اگر دستم بسته نبود، قضیه فرق می کرد. پس رسانه دینی نباید از حق و عدالت و صداقت فاصله بگیرد.

    این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رسالت رسانه دینی اطلاع رسانی صحیح و پرهیز از باطل است. خود همین مسئله جریان ساز است، افزود: برای توضیح بهتر باید گفت رسانه ها اقسامی دارند، بعضی رسانه ها دنبال رضایت مندی مخاطب هستند، چون دنبال فروش مخاطب می باشند.

    وی بیان داشت: قسم دیگر رسانه هستند که هدف شان بازنمایی واقعیت جامعه است. معتقدند باید واقعیت را باید بیان کرد، چون ما آئینه جامعه هستیم و قسم سوم، رسانه هدایت محور است و رسانه دینی در همین قسم قرار دارد چون رسانه دینی در ضمن هدایت، انسان را سعادتمند هم می کند، پس نمی تواند جریان سازی باطل داشته باشد، نمی تواند دروغ بگوید. پس رسالت رسانه دینی این نیست که تنها موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را منعکس کند، این همان رسانه واقع گرا می شود، نمی تواند صرفا دنبال رضایت مندی باشد.

    این محقق عنوان کرد: بلکه رسالت رسانه دینی هدایت محوری است ضمن هدایت، دنبال ارشاد وسعادت جامعه است. امام حسین(ع) در این رابطه می فرماید که مومنین در میان اخبار غلط گم می شوند و هر کسی بخواهد در این عرصه فعالیت کند و روشنگری نماید، خدا به این افراد مزد و پاداش می دهد.

    انتهای پیام / ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.