[ad_1] پاسخ برخی مراجع تقلید به چند سوال درباره «کرونا» به گزارش شهرکریمه این روزها یکی از مهم ترین نکات درباره ویروس کووید۱۹ آن است که انسان ها حتی بدون داشتن علائم خاص می توانند ناقل این بیماری باشند و از این رو برخی افراد ممکن است به صورت ناخواسته سبب سرایت و شیوع بیشتر […]

[ad_1]

پاسخ برخی مراجع تقلید به چند سوال درباره «کرونا»

پاسخ برخی مراجع تقلید به چند سوال درباره «کرونا»

به گزارش شهرکریمه این روزها یکی از مهم ترین نکات درباره ویروس کووید۱۹ آن است که انسان ها حتی بدون داشتن علائم خاص می توانند ناقل این بیماری باشند و از این رو برخی افراد ممکن است به صورت ناخواسته سبب سرایت و شیوع بیشتر این بیماری همه گیر شوند.

بر این اساس، دفتر شهرکریمه در قم استفتایی از برخی آیات عظام و مراجع تقلید کرد تا ایشان با پاسخ به برخی پرسش های مربوط به موضوع روز کشور و جهان، راهنمای مردم مسلمان و مؤمن بویژه در زمینه شرکت در اجتماعات باشند.

متن این نامه به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک مراجع عالیقدر

سلام علیکم،

با احترام، همانطور که مستحضرید یکی از مشخصات ویروس کرونا این است که افراد حتی بدون داشتن علائم بیماری می توانند ناقل این بیماری باشند و در عین حال تعداد نه چندان کمی از افراد نمی دانند عملا ناقل بیماری هستند یا خیر.

بر این اساس پرسش هایی مطرح می شود که خواهشمند است پاسخ فرمایید:

۱٫ با توجه به نکته اشاره شده، ماسک زدن برای افراد چه حُکمی دارد؟

۲ . شرکت افراد در اجتماعاتی که فاصله اجتماعی در آن ها رعایت نمی شود چه حُکمی دارد؟

۳ . شرکت افراد در اجتماعاتی که فاصله اجتماعی در آن ها رعایت می شود چه حُکمی دارد؟

۴ . اگر کسی اصول بهداشتی را رعایت نکند و سبب انتقال این بیماری به دیگری و یا فوت او شود، آیا ضامن است؟

۵ . توصیه های حضرتعالی برای دفع و رفع این بیماری مُسری که دامنگیر بشریت شده است چیست؟

ان شاء الله خداوند متعال جلّ و علا، سایه مبارک مراجع عالیمقام را بر سر همه ما مستدام بدارد. با تجدید احترام، قم المقدسه، حسن شیخ حائری، ذیقعده الحرام ۱۴۴۱ هجری قمری»

و اما پاسخ دفتر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای به این استفتاء به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم و رحمت الله و برکاته،

ملاک در این گونه امور، قوانین و مقررات و مصوبات ستاد کرونا می باشد. موفق و مؤید باشید.»

این استفتاء در عین حال برای مرجع عالیقدر آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی هم ارسال شد، شخصیتی که اخیرا به پویش استفاده از ماسک نیز پیوست تا خود الگویی عملی برای همگان باشد.

پاسخ دفتر آیت الله علوی گرگانی به این پرسش ها در ادامه می آید:

۱ . نمی توان یک حکم واحد برای همه حالات حضور انسان در اجتماع داد، لکن به طور کلی در مکان ها و شرایطی که انسان احساس می کند که احتمال سرایت و ابتلا به این ویروس و یا انتقال ویروس به دیگران زیاد است همانند مکان های سرپوشیده و پر جمعیت و احتمال خطر زیاد است، بعید نیست حُکم به وجوب ماسک زدن بتوان نمود و در غیر این صورت حُکم به وجوب مشکل است گرچه رعایت موازین بهداشتی بسیار نیکو و به جا می باشد.

۱ . اگر ظنّ قوی داشته باشد که خود یا دیگران مبتلا می شوند و ناچار به حضور در آن مکان ها نیست، حضور او جایز نیست مگر رعایت مسائل بهداشتی را کرده و ماسک بزند.

۳ . مانعی ندارد.

۴ . اگر بداند که فوت دیگران مستند به عدم رعایت او است ضامن می باشد.

۵ . لازم است همه عزیزان به دستورات بهداشتی و پزشکی حتی المقدور عمل نموده و موازین بهداشتی را رعایت کنند تا آسیبی به خود و دیگران وارد نسازند.»

 

پاسخ دفتر آیت الله ناصر مکارم شیرازی به این استفتاء نیز قابل توجه است، پاسخی که در آن به مسؤولیت انسان در برابر حفظ جان و سلامت خود و دیگران اشاره شده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

با اهداء سلام و تحیت؛ از جمله مسائلی که بر هر انسانی واجب است، حفظ جان و سلامت است و اگر انسان در این زمینه کوتاهی کند، در پیشگاه خداوند مسؤولیت دارد، لذا همگان توصیه های بهداشتی را رعایت نمایند. ضمنا در صورتی که شخصی عمدا یا به سبب سهل انگاری موجب ابتلای دیگران به بیماری خطرناک منتهی به مرگ گردد، دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.»

 

پاسخ دفتر آیت الله عبدالله جوادی آملی به این استفتاء نیز به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حفظ جان برای مؤمن واجب شرعی و عقلی است و ماسک زدن یک راه حفظ جان خود و دیگران است، پس واجب است رعایت شود.».

این چنین است که بر اساس فتاوای آیات عظام و مراجع معظم تقلید، همگان و حتی افراد بدون نشانه و علامت خاص از این بیماری، مُوظّف و مُکلّف به رعایت همه دستورالعمل های بهداشتی و سلامتی هستند تا از این رهگذر، جان خود و دیگران را به خطر نیندازند و بتوانند نقش خود را در قطع زنجیره این بیماری همه گیر ایفا کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]