[ad_1] چرخه‌های اقتصادی به‌خوبی نمی‌چرخد / ‌در ساختارهای اقتصادی نیاز به ‌بازنگری داریم به گزارش شهرکریمه هادی عباسی یکی از اساتید علم اقتصاد در نشست هم‌اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک‌ها در خلق پول» که در تالار امام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: […]

[ad_1]

چرخه‌های اقتصادی به‌خوبی نمی‌چرخد / ‌در ساختارهای اقتصادی نیاز به ‌بازنگری داریم

چرخه‌های اقتصادی به‌خوبی نمی‌چرخد / ‌در ساختارهای اقتصادی نیاز به ‌بازنگری داریم

به گزارش شهرکریمه هادی عباسی یکی از اساتید علم اقتصاد در نشست هم‌اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک‌ها در خلق پول» که در تالار امام مهدی (عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ایران دارای ذخایر و ثروت‌های فراوانی است، اما همچنان چرخه‌های اقتصادی به‌خوبی نمی‌چرخد و ما در ساختارهای اقتصادی نیاز به اصلاح و بازنگری داریم.

اصلاح نظام پولی و بانکی،یکی از راهبردهای مهم در رونق اقتصادی است

این استاد دانشگاه افزود:اصلاح نظام پولی و بانکی،یکی از راهبردهای مهم در رونق اقتصادی است و می‌توان بادانش اقتصادی و اصلاح نظام پولی و بانکی مشکلاتی چون اشتغال و فقر در ایران را حل کرد و حتی با بازسازی کشورهای همسایه و منطقه،برای هم‌وطنان خود در کشورمان نیز شغل و اقتصاد مناسبی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد:ما در حوزه نظامی و امنیتی در منطقه به‌درستی عمل کرده‌ایم اما در مسائل اقتصادی همواره درجا می‌زنیم،درصورتی‌که با امکانات موجود می‌توانیم به تحولات اقتصادی مناسبی دست‌یابیم.

عباسی بیان کرد:پول مانند خون در رگ‌های جامعه است و اگر نظام پولی به‌درستی عمل نکند،جامعه زمین‌گیر می‌شود و اقتصاد نمی‌تواند رشد و حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد:یکی از مشکلات در حوزه اقتصادی،خلق پول است که موجب افزایش نقدینگی در جامعه و تورم می‌شود و بانک مرکزی و بانک‌های کشور هر یک سهم مهمی در خلق پول‌دارند.

این استاد دانشگاه گفت:درگذشته تنها بانک‌های دولتی و بانک مرکزی اقدام به خلق پول می‌کردند اما امروزه بانک‌های خصوصی نیز وارد چرخه خلق پول شده‌اند و مشکلات اقتصادی را افزایش داده‌اند.

وی افزود:وقتی دولت،ابزار لازم را برای خلق پول در اختیار بخش خصوصی می‌دهد باید در قبال اختیارات،پاسخ گوئی نیز مطالبه کند و وقتی این امر اتفاق نمی‌افتد،با تورم بالا مواجه هستیم.

عباسی بیان کرد:در حال حاضر نقدینگی در کشور ۲۲ هزار هزار میلیارد تومان است که در این میان ۳۰۰ هزار هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی و ۱۹۰۰ هزار هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها تولیدشده است.

وی خاطرنشان کرد:خلق پول هیچ قائده‌گذاری درستی ندارد و توازنی میان اختیارات و مسئولیت بین خلق‌کنندگان پول دیده نمی‌شود.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدرضا یوسفی از اساتید حوزه و دانشگاه عنوان کرد:منظور از بانک‌های تجاری،تمامی بانک‌های تخصصی و اقتصادی است که در کنار بانک مرکزی اقدام به تولید پول می‌کنند و در اقتصاد اثرگذار هستند.

وی تصریح کرد:در نظام پولی،۴ نظام شامل بانک مرکزی و بانک‌های تجاری و تخصصی و نظام بانکی آزاد مطرح است که هر یک در خلق پول نقش مهمی ایفاء می‌کنند.

حجت‌الاسلام یوسفی عنوان کرد:در حال حاضر درمجموع ۲۲ درصد نقدینگی شامل اسکناس و مسکوک و ۷۸ درصد اعتباری است،این در حالی است که میزان بدهی دولت به بانک‌ها نیز نقدینگی و پول تولید می‌کند.

بدهی دولت به بانک‌ها از مصادیق خلق پول است

وی تصریح کرد:درمجموع،دولت ۵۱۰ میلیارد تومان بدهی دارد که رقمی سنگین است و این رقم نقش مهمی در خلق پول دارد،درواقع بدهی دولت به بانک‌ها از مصادیق خلق پول است.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عباس موسویان از دیگر ارائه‌دهندگان مقاله و از اساتید اقتصاد بیان کرد:درگذشته دولت،نفت را می‌فروخت و بانک مرکزی معادل ریالی این رقم به تولید پول می‌پرداخت اما وقتی فروش نفت با مشکلاتی مواجه شد برای جبران هزینه‌ها،بانک مرکزی بیش از فروش نفت به خلق پول پرداخت و همین امر مشکلاتی را به وجود آورد.

باید ازنظر فقهی،خلق پول به‌خوبی بررسی شود

وی تصریح کرد:باید ازنظر فقهی،خلق پول به‌خوبی بررسی شود و صاحب‌نظران اقتصادی نیز این مسئله را تحلیل کنند تا بتوان به تعریف جامعی دست پیدا کنیم.

این استاد حوزه عنوان کرد:خلق پول باید در چارچوب شرع و فقه باشدو به مصالح عامه توجه شود و در چارچوب قانون و شریعت بتوان ابعاد مختلف خلق پول و نقدینگی را مشخص کرد تا مشکلات اقتصادی رفع شود.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]