×
×

شهرکریمه – کرونا سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند/ مراقب آلزایمری ها باشید

  • کد نوشته: 28709
  • [ad_1] کرونا سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند/ مراقب آلزایمری ها باشید به گزارش شهرکریمه فرزاد اشرافی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، درباره عوارض ناشی از کرونا بر روی سیستم اعصاب مرکزی و محیطی توضیح داد: این بیماری علاوه بر اثری که بر روی سیستم ریوی می‌گذارد و با تب، سرفه و تنگی نفس […]

    شهرکریمه – کرونا سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند/ مراقب آلزایمری ها باشید
  • [ad_1]

    کرونا سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند/ مراقب آلزایمری ها باشید

    کرونا سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند/ مراقب آلزایمری ها باشید

    به گزارش شهرکریمه فرزاد اشرافی متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، درباره عوارض ناشی از کرونا بر روی سیستم اعصاب مرکزی و محیطی توضیح داد: این بیماری علاوه بر اثری که بر روی سیستم ریوی می‌گذارد و با تب، سرفه و تنگی نفس همراه است و در انتها باعث اختلالات تنفسی شدید می‌شود، در فرم‌های شدید آن در ۳۰ درصد موارد می‌تواند سیستم اعصاب مرکزی و محیطی را درگیر کند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در بررسی که در چین روی افراد انجام شده، حدود ۳۰ درصد درگیری سیستم اعصاب مرکزی و محیطی مشاهده شده است.

    اشرافی بیشترین علائم این بیماران را سردرد، سرگیجه و گیجی عنوان کرد و گفت: بین ۱۰ تا ۱۲ درصد بیماران، مبتلا به سرگیجه و سر درد می‌شوند.

    وی همچنین با بیان اینکه عده‌ای از افراد مبتلا دچار درگیری عروق مغزی می‌شوند، افزود: پنج درصد افراد مبتلا به کرونا دچار سکته‌های مغزی می‌شوند.

    این متخصص با بیان اینکه افرادی وجود دارند که به علت تشنج و یا افت اکسیژن رسانی مغزی دچار افت هوشیاری می‌شوند، توضیح داد: در بعضی از موارد که در ایران هم مشاهده شده افراد مبتلا به کرونا ویروس جدید دچار اختلالات بویایی و چشایی می‌شوند.

    اشرافی اضافه کرد: طبق گزارش چینی‌ها بین پنج تا ۵,۶ درصد افراد مبتلا به کرونا در این کشور، دچار اختلالات بویایی و چشایی شده‌اند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دردهای عضلانی و اسکلتی را از دیگر عوارض این ویروس عنوان کرد و گفت: حدود ۱۲ درصد افراد مبتلا آنزیم‌های عضلانی شأن بالا می‌رود.

    این متخصص درباره افرادی که در صورت ابتلاء به کرونا ویروس جدید احتمال اختلال سیستم اعصاب مرکزی در آنها بیشتر است، گفت: اگر افرادی با سن بالا و همچنین افرادی که ریسک فاکتورهایی همچون فشارخون بالا، دیابت و سابقه بدخیمی دارند، دچار کویید ۱۹ شوند ممکن است سیستم عصبی مرکزی و محیطی آنها درگیر شود.

    وی تاکید کرد: بسیار مهم است که افرادی که با علائم شدید کرونا در سنین بالا و با عوامل خطر مراجعه می‌کنند از نظر مغز و اعصاب مورد بررسی قرار گیرند.

    اشرافی درباره علت درگیری مغز و اعصاب با این ویروس توضیح داد: انتشار از راه خون و انتشار از راه پایانه‌های عصبی مانند اختلالات چشایی و بویایی می‌تواند علت درگیری سیستم مغز و اعصاب باشد.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره افرادی که دچار بیماری‌های مغز و اعصابی همچون ام اس، پارکینسون، آلزایمر، سکته‌های مغزی و بیماری میاستنی هستند، توصیه کرد: بیماری‌هایی مانند ام اس و میاستنی با توجه به الگو و مصرف داروهای مختلف می‌توانند باعث ضعف سیستم ایمنی شوند.

    این متخصص تاکید کرد: بیماران مبتلا به ام اس بر اساس نوع دارویی که مصرف می‌کنند باید تمهیداتی را در مورد فرم زندگی خود حتماً داشته باشند.

    اشرافی افزود: همچنین کسانی که داروهای تزریقی خوراکی مصرف می‌کنند به هیچ وجه نباید سر کار بروند چون احتمالاً سیستم ایمنی بدن آنها بسیار ضعیف و مستعد بیماری کرونا است.

    وی همچنین مصرف کنندگان داروی کورتن را یکی دیگر از گروه‌های پرخطر در برابر این بیماری معرفی کرد و گفت: در این دوره، به بیماران مبتلا به ام اس کورتن داده نمی‌شود و داروهایی که ماهانه به صورت تزریقی است تجویز نمی‌شوند و توصیه می‌کنیم افراد مبتلا به ام اس در خانه بمانند و مرتب دستهای خود را بشویند و با افراد در تماس نباشند.

    این متخصص درباره بیماران مبتلا به میاستنی گراویس، توضیح داد: این بیماری باعث درگیری تنفسی و ضعف عضلات می‌شود و افراد مبتلا باید بسیار توجه داشته باشند که درگیر شدن با بیماری کرونا باعث دو چندان شدن علائم بیماری خودشان می‌شود و با توجه به مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند به این افراد هم توصیه می‌شود که در محیط منزل بمانند و با افراد در ارتباط نباشند.

    اشرافی درباره مبتلایان به سکته مغزی گفت: این افراد باید داروهای خود را مرتب مصرف کنند و با توجه به اینکه این افراد اغلب دارای عوامل خطر دیگری همچون فشارخون بالا، بیماری‌های عروق قلب و دیابت هستند باید بیش از سایر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند و خارج از منزل فعالیتی نداشته باشند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به فرم‌های خفیف تا متوسط پارکینسون چندان وضعیت بدی ندارد، اما افرادی که پارکینسون شدید دارند باید حتماً از خود در برابر ویروس کرونا مراقبت کنند و از خانه خارج نشوند، و اگر به کرونا مبتلا شدند نباید داروهای پارکینسون را قطع کنند زیرا باعث کندی حرکاتشان شده و علائم بیماری را تشدید می‌کند.

    وی درباره بیماران مبتلا به آلزایمر هم توضیح داد: همراهان و اطرافیان این بیماران باید به این افراد توجه کافی داشته باشند زیرا ممکن است به خاطر اختلالات شناختی نتوانند نکاتی همچون ماندن در خانه و مصرف داروها را رعایت کنند، اگر این افراد دچار کرونا شوند سلامتشان در معرض خطر جدی است.

    اشرافی با بیان اینکه در شرایط فعلی وجود سطح معقولی از اضطراب ضروری است، گفت: این استرس باعث می‌شود که افراد در جامعه حضور پیدا نکنند اما اگر این استرس بیمارگونه شود توصیه می‌شود افراد به صورت غیر حضوری از روانشناسان و روانپزشکان مشاوره و خدمات بگیرند.

    عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان درباره اثر مواد ضد عفونی کننده بر بروز آلزایمر اظهار کرد: استفاده از مواد ضدعفونی کننده به شکل طولانی مدت می‌تواند عوارضی برای مغز ایجاد کند اما استفاده کوتاه از این مواد در دوران بحران نمی‌تواند چنین عارضه‌ای ایجاد کند.

    انتهای پیام / ۱۳۷

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.