[ad_1] گام دوم انقلاب و ضرورت آموزش های کاربردی در حوزه اخلاق و معنویت به گزارش شهرکریمه در نشست علمی که با عنوان «اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب» و به همت مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی با بیان این که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در […]

[ad_1]

گام دوم انقلاب و ضرورت آموزش های کاربردی در حوزه اخلاق و معنویت

گام دوم انقلاب و ضرورت آموزش های کاربردی در حوزه اخلاق و معنویت

به گزارش شهرکریمه در نشست علمی که با عنوان «اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب» و به همت مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین احمدحسین شریفی با بیان این که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، گسترش اخلاق و معنویت هم نیازمند عمل جهادی است تصریح کرد: امروزه در جامعه می بینیم که مردم ما «عزت سیاسی» کشور را در راهپیمایی هایی مانند ۲۲ بهمن و یا تجمعاتی مانند گرامیداشت حماسه ۹ دی پاس می دارند، اما در عین حال باید به این نکته توجه شود که «عزت اقتصادی» و «عزت فرهنگی» هم باید از سوی فرهیختگان تبیین شود تا مردم در عمل خود این اصول را نیز مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: به طور مثال مسئله «عزت اقتصادی» در برخی اشعار اقبال لاهوری دیده می شود، آن جا که با ابیاتی مانند «آن چه از خاک تو برست ای مرد حرّ/ آن فروش و آن بپوش و آن بخور، آن جهان ‌بینان که خود را دیده ‌اند/ خود گلیم خویش را بافیده ‌اند»، مسلمانان را به عزت و مقاومت اقتصادی در برابر بیگانگان فرا می خوانَد.

این استاد حوزه علمیه قم همچنین درباره راه های دیگر تحقق اخلاق و معنویت در جامعه گفت: در این باره بر رسانه ها، خُطبا، مبلّغان و تریبون داران فرض است که در کنار ذکر آسیب های اخلاقی، خوبی ها و فضائل اخلاقی را نیز برجسته کنند.

 

ضرورت برخورد جدی با مفاسد برای تحقق اخلاق گُستری

وی راه دیگر گسترش اخلاق و معنویت را در جامعه، جدیت در برخورد با مفاسد دانست و خاطر نشان کرد: در هر جامعه، هستند کسانی که تربیت پذیر و آموزش پذیر نیستند و باید با آنان برخورد شود، چراکه عدم برخورد با آنان سبب تکثیرشان می شود.

حجت الاسلام شریفی ادامه داد: به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، بر بحث مبارزه با مفاسد تمرکز دارند و ضمن بیان لزوم نگاه تیزبین و رفتار قاطع دستگاه ها در برابر فساد، به طهارت اقتصادی مسؤولان و همچنین ضرورت پیشگیری از تشکیل نطفه فساد توسط دستگاه های نظارتی تأکید می کنند.

 

انتخاب مردم و تأثیر ویژه آن در اخلاق و معنویت اجتماعی

وی همچنین با اشاره به بیان حضرت امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از خطبه ۲۱۶ نهج البلاغه، صلاح مردم را در صلاح حاکمان و همچنین صلاح حاکمان را در انتخاب درست مردم معرفی کرد و گفت: بسیاری از آسیب های اخلاقی امروز جامعه ما، معلول تصمیمات اشتباه مسؤولان است که البته در این امر، بیشتر مشکلات از ناحیه مسؤولان انتخابی است تا مسؤولان انتصابی. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اگر مردم در تصمیمات خود در انتخابات دقت نکنند، کمتر می توان به گسترش اخلاق و معنویت در نظام و جامعه امید بست.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم در عین حال اشاره ای هم به سخن یکی از مسؤولان کشور در اوایل دهه هفتاد از تریبون نماز جمعه کرد و افزود: آن فرد به صراحت بیان می داشت که اگر در جریان تأسیس یک سد مثلا ۱۰ میلیاردی، ۵۰۰ میلیون هم حیف و میل یا اختلاس شد، مهم نیست، در حالی که امروز همان اختلاس های به ظاهر اندک دهه هفتاد، به اختلاس های چند هزار میلیاردی در دهه نود رسیده است.

 

نقش ویژه و حساس نهاد «خانواده» در اخلاق گُستری

در این نشست همچنین حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل ساجدی، ضمن آن که معنویت را روح حاکم بر رفتارهای اخلاقی دانست، تقابل اصلی تمدن نوین اسلامی را در برابر تمدن غرب، همین بحث اخلاق و معنویت عنوان کرد و گفت: تحقق اخلاق و معنویت در جامعه علاوه بر آسیب شناسی درونی فردی، به آسیب شناسی بیرونی اجتماعی مانند توجه به نقش خانواده و نهادهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هم نیازمند است.

وی اضافه کرد: در مسیر این آسیب شناسی و سپس حرکت به سمت تعلیم و تربیت واقعی، سه نهاد «خانواده»، «آموزش و پرورش» و «رسانه» مهم ترین نقش ها را بر عهده دارند.

ساجدی ادامه داد: آن چه امروز از نوع برنامه ریزی ها می بینیم نشان می دهد که امر آموزش رفتار اسلامی و معنوی در جامعه نه تنها اهمّ نیست، بلکه مهم هم نیست.

وی در پایان سخنان خود به نقش مهم «رسانه ها» در این موضوع پرداخت و گفت: متأسفانه ما امروز از فناوری های موجود، بیش از آن که استفاده کنیم و بهره ببریم، آسیب می خوریم و این نیز یکی دیگر از نقاط ضعفی است که باید با جدیت پیگیری شود.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]