[ad_1] ۶۵۰۰ هکتار از مزارع قم زیر کشت گندم است به گزارش شهرکریمه محمدعلی سلامی بیان کرد:‌ امسال پنج هزار و ۲۰۰ هکتار گندم آبی و یک هزار و ۳۰۰هکتار گندم دیم در قم کشت‌شده که اکنون مراحل برداشت و خرید تضمینی آن از کشاورزان در جریان است. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم درمجموع حدود ۲۵هزار […]

[ad_1]

۶۵۰۰ هکتار از مزارع قم زیر کشت گندم است

۶۵۰۰ هکتار از مزارع قم زیر کشت گندم است

به گزارش شهرکریمه محمدعلی سلامی بیان کرد:‌ امسال پنج هزار و ۲۰۰ هکتار گندم آبی و یک هزار و ۳۰۰هکتار گندم دیم در قم کشت‌شده که اکنون مراحل برداشت و خرید تضمینی آن از کشاورزان در جریان است.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم درمجموع حدود ۲۵هزار تن گندم در قم برداشت شود که این میزان باوجود محدودیت‌های محیطی استان، رقم قابل‌توجهی است.

وی با اشاره به این‌که کیفیت گندم تولیدشده در قم مطلوب است،‌ ادامه داد: کشت گندم استان بیشتر در بخش جعفرآباد صورت می‌گیرد و کشاورزان بومی منطقه در این زمینه مهارت خاصی دارند.

سلامی گفت: در بحث تولید گندم که ازجمله محصولات راهبردی است، از ارقام مقاوم و مناسب کشت در شرایط آب و هوایی قم استفاده می‌کنیم تا این محصول در استان باکیفیت مناسب تولید شود.

وی بابیان این‌که بیش از ۲ هزار غله کار در مناطق مختلف استان قم مشغول فعالیت و کشت محصولات راهبردی همچون گندم، جو و کلزا هستند، تاکید کرد: حمایت از کشاورزان در خودکفایی و تامین امنیت غذایی مردم به‌خصوص در بخش تولید محصول راهبردی گندم نقش اساسی را برعهده دارد.

فرآیند خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان آغازشده است؛ علاوه بر سیلوی ۱۰۸ هزار تنی شهید آصف نخعی قم که در کیلومتر۱۰ جاده اراک واقع‌شده، شرکت تعاونی روستایی بخش جعفرآباد استان نیز به‌عنوان مباشر خرید، آماده تحویل گندم از کشاورزان بخش است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

انتهای پیام/۱۱۱

[ad_2]