[ad_1] ۲۱ جلد تقریرات آیت الله محقق داماد رونمایی می‌شود به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام رضا مختاری ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه سال ۹۷ پنجاهمین سالگرد رحلت آیت الله محقق داماد بود، اظهار کرد: با توجه به این تقارن در […]

[ad_1]

21 جلد تقریرات آیت الله محقق داماد رونمایی می‌شود

۲۱ جلد تقریرات آیت الله محقق داماد رونمایی می‌شود

به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام رضا مختاری ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با بیان اینکه سال ۹۷ پنجاهمین سالگرد رحلت آیت الله محقق داماد بود، اظهار کرد: با توجه به این تقارن در تلاش بودیم تا همایش تکریم از مقام علمی این عالم ربانی را داشته باشیم و آثار ایشان را در این همایش معرفی کنیم.

وی با اشاره به دلایل معروف شدن این عالم بزرگ به محقق داماد، تصریح کرد: نام اصلی این عالم بزرگ سید محمد موسوی یزدی است و با توجه به اینکه سید محمدحجت کوه کمری هم که همزمان با ایشان در حوزه مشغول تحصیل بود و آیت الله محقق نیز، داماد آیت الله حائری یزدی بود و حوزویان می‌خواستند این دو شخصیت وجه تمایزی داشته باشند به ایشان لقب داماد دادند.

دبیر علمی همایش نکوداشت آیت الله سید محمد محقق داماد بیان کرد: این عالم ربانی یکسال پس از تاسیس حوزه علمیه از یزد به قم عزیمت کرد و سه سال پیش از وفات آیت الله حائری یزدی به عنوان داماد ایشان انتخاب شد و از جایی که در امور درسی نیز بسیار صاحب نظر بود به این عالم بزرگ لقب محقق داماد داده شد.

وی با بیان اینکه بیشتر مراجع از شاگردان آیت الله محقق داماد هستند، تصریح کرد: مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، مرحوم شهید بهشتی، مرحوم شهید مطهری و آیت الله شبیری زنجانی و آیت الله مکارم شیرازی از جمله شاگردان این عالم ربانی محسوب می‌شوند.

حجت الاسلام مختاری با تاکید براینکه درس آیت الله محقق داماد از مشکل ترین دروس علما محسوب می‌شد، عنوان کرد: با این وجود در درس ایشان نخبگان حوزوی حضور داشتند که امروز از مراجع طراز اول شیعه محسوب می‌شوند.

وی با تاکید براینکه آیت الله محقق داماد به دلیل سفرهای تبلیغی و اهتمام به تدریس نمی توانست برای تالیف زمانی تخصیص دهد، عنوان کرد: همه آثاری که از این عالم بزرگ باقی مانده تقریراتی است که توسط شاگردان ایشان جمع آوری شده است.

 دبیر علمی همایش نکوداشت آیت الله محقق داماد ادامه داد: این عالم محقق از پیشگامان انقلاب بودند و از همراهان امام محسوب می‌شدند.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب مقام علمی ایشان تجلیل و تکریم نشده بود، بیان کرد: سال گذشته براساس تاریخ قمری صدمین سال تاسیس حوزه قم بود که آیت الله محقق داماد از دست پرورگان حوزه قم است.

حجت الاسلام مختاری ادامه داد: یک دوره تقریرات ایشان و یک دوره درس فقه و دو دوره اصول فقه منتشر شده که در این همایش معرفی می‌شود.

وی با تاکید براینکه ۲۱ جلد کتاب مربوط به آیت الله محقق داماد در این همایش رونمایی می‌شود، عنوان کرد: آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله طاهری، آیت الله سید علی داماد، آیت الله جوادی آملی به صورت تک جلدی و دوره ای ۲۰ جلد تدوین کردند و یک جلد نیز به نام آموزگار فقاهت تدوین شده که روز همایش رونمایی می‌شود.

دبیرعلمی همایش نکو داشت آیت الله محقق داماد ادامه داد: با توجه به اینکه این عالم ربانی نوآوری فراوانی داشتند، تصمیم گرفته شد پس از برگزاری همایش چند شماره از نشریات حوزوی وابسته به دفتر تبلیغات و یک مجله از اندیشه های این عالم بزرگ موسسه آیت الله شاهرودی منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: یک جلد کتاب با عنوان آموزگار فقاهت برای مردم عموم جامعه در دست تالیف است.

انتهای پیام/ ۱۳۷

[ad_2]