نایب‌رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه شورای عالی استان‌ها می‌تواند حلال و مشکل‌گشا در کشور برای شهرها و روستاها باشد گفت: امروز که صدایی از این مجموعه نشنیدیم جای سوال است که چرا از این ظرفیت استفاده نشده است.

به گزارش شهرکریمه علیرضا احمدی ظهر امروز در نشست خبری تشریح فعالیت‌ها و وظایف شورای عالی استان‌ها که در دفتر خبرگزاری فارس در استان قم برگزار شد، با بیان اینکه در مورد شورای عالی استان‌ها در کشور کمی غفلت شده است، اظهار کرد: جایگاه شورای عالی استان‌ها به حدی است که می‌تواند طرح و لایحه به مجلس ارائه کند و این پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی است که ما‌ می‌توانیم در راستای رفع مشکلات و مسائل پارلمان محلی با ارائه طرح و لایحه از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در گذشته طرح و لایحه‌ای از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس ارائه نشده است خاطرنشان کرد: عزم خود را جزم کردیم که در راستای مشکلات و معضلات موجود تلاش کنیم و در این مسیر با مسوولان مختلف کشور نشست‌هایی داریم که بتوانیم کمیته‌های مشترکی با هر وزارت‌خانه داشته و طرح‌های مشترک با آنها را به مجلس برای حل مشکلات مردم ارائه کنیم.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه این شورا ۷۵ نماینده دارد گفت: در گذشته این شورا پنج کمیسیون داشت که هم‌اکنون با تدبیر صورت گرفته کمیسیون‌ها به هشت مورد افزایش پیدا کرد و در هر کمیسیون مجلس دو الی سه نماینده داریم که طرح‌ها و لوایح را پیگیری می‌کنند و در کمیسیون‌های دولت نیز این کار صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه شورای عالی استان‌ها می‌تواند حلال و مشکل‌گشا در کشور برای شهرها و روستاها باشد اظهار کرد: امروز که صدایی از این مجموعه نشنیدیم جای سوال است که چرا از این ظرفیت استفاده نشده است.

احمدی بیان کرد: بنده به عنوان نماینده شورای شهر قم در شورای شهرستان و استان قم و نماینده شورای استان‌ قم در شورای عالی استان‌ها فعالیت می‌کنم که هم‌اکنون نایب‌رئیس مجموعه نیز هستم و تلاش بر این است که مشکلات شهرها و روستاها را احصا و در راستای رفع آنها گام برداشته شود.

وی اضافه کرد: هنوز از نظر قانونی در شوراها شرایط کاری مشخص نشده و هیچ سابقه‌ای برای اعضای شورا منظور نمی‌شود باید این مشکل را حل کنیم که کسی که وارد پارلمان‌های محلی می‌شود تمام دغدغه‌اش رفع مشکل مردم باشد.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه مردم پایه نظام اسلامی هستند اظهار کرد: تمام انتقاداتی که قبل از انقلاب اسلامی به نظام شاهنشاهی بوده است این بوده که مردم محور نبودند و انتخاباتی که امروز در کشور ما با این شور و عظمت برگزار می‌شود بزرگترین نشانه مردم محوری است.

وی با بیان اینکه همه باید دغدغه مردم را داشته باشند تصریح کرد: اگر دغدغه رهبری را مرور کنیم تاکید ایشان بر این است که همه مسوولان هم و غم خود را بر خدمت به مردم بگذارند.

احمدی خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که از اهمیت چشم‌گیری برخوردار است این است که هر مسوولی قبل از پذیرش مسوولیت با خود اتمام حجت کند که در هر جایگاهی با هر عنوانی خود را خدمت‌گذار به مردم بداند.

وی با تاکید بر اینکه مردم‌محوری باید در کشور و شوراها پررنگ‌تر شود اذعان کرد: همه بر این باوریم که باید مردم محوری را در دستور کار داشته باشیم؛ ما کسی نیستیم و خود ما هم از مردم هستیم با این تفاوت که چند سالی فرصتی برای خدمت به ما داده شده است؛ این مدت خدمت می‌تواند مایه سعادت باشد یا مایه شقاوت، پس باید کاری کنیم که سعادت‌مند شده و پس از دوره خدمت در محضر خدا و مردم شرمنده نباشیم.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه نگاه جهان اسلام به قم است افزود: تمام جهانیان از لحاظ علمی، سیاسی، اجتماعی و… نگاه ویژه‌ای به قم دارند و امثال شیخ زکزاکی‌ها از قم پیام‌آور اسلام و تشیع به جهان بوده‌اند؛ به همین منظور باید این دغدغه در تمام مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی شهر و استان باشد که این جایگاه خدشه‌دار نشود.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه برای تمام پروژه‌های شهر باید پیوست فرهنگی تدوین شود تصریح کرد: برای هر پروژه‌ای که قرار است در قم احداث شود باید بررسی کنیم که با فرهنگ و جایگاه شهر قم تناسب دارد یا خیر؛ بسیاری از مسوولان به طور مشخص نمی‌دانند پیوست فرهنگی چیست! بحث پیوست فرهنگی فراتر از این است که به عنوان مثال در پروژه احداث مسجد و… دیده شود و این پیوست به معنای تناسب فرهنگی پروژه‌ها با فرهنگ شهر قم است.

وی اذعان کرد: به عنوان مثال شهر مشهد پیشرفت‌های زیادی داشته است اما واقعا از نظر فرهنگ اسلامی نیز شرایط مناسبی در این شهر برقرار است؟ ما باید جلوی ورود فرهنگ غربی را در نقاط مختلف شهر بگیریم؛ فرهنگ غرب ما را از اسلام و مبانی دینی دور می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه غرب به دنبال ایجاد استحاله فرهنگی است اذعان کرد: فرهنگ دین اسلام فرهنگ پیشرفته‌ای است و هرچه تقویت شود به نفع ما بوده و در این مسیر به اهداف عالیه خواهیم رسید.

وی همچنین به آخرین وضعیت تحقق مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و افزود: در مورد طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری مجلس اقداماتی انجام داده که محاسن و معایبی دارد که اگر معایب حل شود بسیاری از معضلات شهرها حل خواهد شد.

احمدی تصریح کرد: یکی از مشکلات این طرح این است که یکی از وظایف شوراها انتخاب شهردار به مدت چهار سال است اما در این طرح آمده که در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر همزمان با انتخابات، شهردار را مردم انتخاب کنند که به درستی شرایط و تصمیم‌گیری‌ها در این بند مد نظر قرار نگرفته است.

وی گفت: در طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری وظایف شهرداری‌ها سنگین‌تر شده اما بخشی از اختیارات شوراها محدود شده است.

عضو شورای شهر قم با بیان اینکه باید برای ورودی شوراها برنامه داشته باشیم گفت: در ایام انتخابات هم باید تخصص‌ها در نظر گرفته شود هم تجربیات و مسوولیت‌ها و کسی که می‌خواهد نماینده مردم در شورای شهر باشد باید حداقل سبقه‌ای فعالیت مشخصی داشته باشد.

وی با اشاره به برخی مسائل و مشکلاتی که در شهر قم وجود دارد تصریح کرد: مردم باید مطالبه‌گر باشند و به نظر می‌رسد در قم تا حدودی مطالبات مردمی پایین است.