خبرگزاری مهر، گروه سیاست: صنعت های اپتیکی ایران در سال ۱۳۶۵ و با هدف به دست آوردن صنعت های مدرن و قوی اپتیکی در وزارت دفاع و حمایت نیروهای مسلح ایجاد گردید. این صنعت های از بدو ایجاد با به کارگیری دانشمندان و مهندسان نابغه کشور و به کارگیری مدرن ترین امکانات در خطوط تولید، […]

خبرگزاری مهر، گروه سیاست: صنعت های اپتیکی ایران در سال ۱۳۶۵ و با هدف به دست آوردن صنعت های مدرن و قوی اپتیکی در وزارت دفاع و حمایت نیروهای مسلح ایجاد گردید. این صنعت های از بدو ایجاد با به کارگیری دانشمندان و مهندسان نابغه کشور و به کارگیری مدرن ترین امکانات در خطوط تولید، یکی از توانمندترین صنعت های کشور تاحالا بوده هست.

صنعت های اپتیکی ایران که به اختصار IOI نیز نامیده می گردد، دارای توان بسیار بسیاری در طراحی و ساخت امکانات اپتیکی برابر با استانداردهای نظامی (MIL) را دارد. امکانات آموزشی و زیرساخت های گسترده این صنعت های، آن را قادر ساخته تا خوب ترین حمایت را از فرآورده ها خود در حوزه امکانات نظامی به عمل آورد. این صنایع با داشتن آزمایشگاه های دقیق و با تکنولوژی بالا در چهار بخش کلی فرآورده ها خود را عرضه می کند که عبارت هست از:

فرآورده ها الکترواپتیک

این صنایع با داشتن آزمایشگاه های دقیق و با تکنولوژی بالا در چهار بخش کلی فرآورده ها خود را عرضه می کند که عبارت هست از:این فرآورده ها دربردارنده سیستم های کنترل آتش الکترواپتیک، دوربین های هوایی، سیستم های نظارت الکترواپتیک و نمایشگرهای دیجیتالی شناورها و بالگردها می گردد.

فرآورده ها الکترومکانیک

این فرآورده ها دربردارنده انواع دوربین های دوچشمی معمولی و رصدخانه ای، انواع قطب نما، دایره هدف، اسکوپ هدف گیری، انواع پریسکوپ های غربی و شرقی، عینک و قطعات اپتیکی می گردد.

شبیه سازها

این فرآورده ها شبیه سازهای لیزری، شبیه سازهای با استعداد شلیک (FTS) و شبیه سازهای پدافند هوایی می گردد.

شیشه

انواع شیشه های خودرو و هواپیما، شیشه های واضح فضایی، انواع شیشه های ضدگلوله و انواع شیشه های امنیت از دیگر فرآورده ها صنعت های اپتیکی ایران هست.

بعضی از فرآورده ها صنعت های اپتیکی ایران که در نیروهای مسلح کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد دربردارنده مورد ها ذیل هست:

سیستم نظارت الکترواپتیک

سیستم های نظارت الکترواپتیک (EOSS) سیستم های خودکار و کامپیوتری می باشند که برای نظارت بر مرزها در روز و شب طراحی شده اند که اجزای آن دربردارنده عضو، دوربین حرارتی و دوربین تلویزیونی، مانیتور و واحد کنترل هست.

این سیستم توان دارد در مدل های متفاوت سیار و ثابت و در کارایی های متفاوت نظامی و غیرنظامی کنترل و مراقبت مورد استفاده قرار گیرد. دوربین فیلمبرداری با وضوح بالا مجهز به موتور زوم و فوکوس متغیر، نمایشگر حرارتی با کیفیت بالا من جمله خصوصیات سیستم نظارت الکترو اپتیک هست که توسط یک واحد مرکزی کنترل می گردد.

سیستم نظارتی سداد ۱۰۳

سداد ۱۰۳ یک سیستم برای نظارت طولانی مدت، عملیات هوایی و دریایی هست. این سیستم در یک الگوی ساختاری برای هماهنگی با پارامترهای انواع ماموریت های متفاوت هوایی و دریایی طراحی شده هست.

در این سیستم انواع سنسورها و امکانات کنترل کننده من جمله لنزهای باسرعت بالا، دوربین های دیجیتال مادون قرمز و قابل رویت با لنزهای فوکوس متغیر و لرزش گیر لیزر، یکپارچه شده اند.

من جمله کاربردهای سداد ۱۰۳ میتوان در نظارت بر مرز و ساحلی، مراقبت از زیرساخت حیاتی، امنیت و نظارت فرودگاهی و استعداد نظارت بر فعالیت های مشکوک را اسم برد.

یابنده لیزری فدک ۸

این یابنده مجهز به دیدگاه ۱۲X و دوربین مدرن CCD هست. این دوربین استعداد شناسایی ۳ هدف را به طور همزمان دارد و استعداد عیب یابی توسط عضو را در هنگام استفاده را نیز دارد.

دوربین هوایی EOVP-۴ :

این دوربین چندمنظوره استعداد انتصاب بر روی انواع بالگرد، هواپیما، پهپاد و کشتی ها را برای انجام ماموریت های شناسایی و نظارت دارا هست. EOVP-۴ EOVP-۴ مجهز به دوربین های مادون قرمز و تلویزیونی هست که در یک ساختار مدولار استعداد مبدل و هماهنگی را با انواع پارامترهای موجود در ماموریت محوله دارند.

درکنار فرآورده ها نظامی فوق، صنعت های اپتک کشورمان انواع فرآورده ها اپتیکی را در طیف های متفاوت مثل تولید انواع شیشه خودرو و هواپیما، انواع عینک های آفتابی، انواع شیشه های ضدگلوله و فرآورده ها اپتیکی تولید می کند که به نظر می آید لازم هست در سالی که بعنوان «حمایت از کالای ایرانی» اسم گذاری شده هست، توجه بیشتری به استفاده از فرآورده ها داخلی از سوی مردم و دستگاه های مربوطه گردد.