[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه؛ محمد تقی سجادی صبح پنج شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه برخی موارد و قوانین برای این اداره کل به معضلاتی تبدیل شده است گفت: پیشنهاد می‌شود برخی قوانین اصلاح و به‌روزرسانی شود مانند برخی مفاد […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه؛ محمد تقی سجادی صبح پنج شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه برخی موارد و قوانین برای این اداره کل به معضلاتی تبدیل شده است گفت: پیشنهاد می‌شود برخی قوانین اصلاح و به‌روزرسانی شود مانند برخی مفاد قانون معادن که باید اصلاحاتی داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: باید برخی نهادها مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شهرداری و وزارت نفت در اجرای برخی پروژه‌ها با منابع طبیعی همکاری کند.

وی با اشاره به تخریب روز افزون و جبران ناپذیر عرصه‌های منابع طبیعی بر اثر اجرای برخی پروژه‌های عمرانی و سرمایه گذاری‌های ملی بیش از ظرفیت عرصه سرزمینی استان قم، گفت: اصلاح استفاده از ظرفیت‌های معدنی موجود و عدم صدور مجوز جدید معدنی مورد تاکید ما است.

سجادی در ادامه افزود: قرار است در سال ۹۹ که مزین به سال جهش تولید است زراعت چوب در سطح پیشنهادی ۷۰ هکتار و اجرای دو طرح بهره برداری از محصولات فرعی و مرتعی در روستاهای سنجگان و وشنوه در سطح ۵۰۰ هکتار با برداشت باریچه اجرایی شود.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن ۴ منطقه بحرانی با ۷۲۳ هزار هکتار در استان در زمینه فرسایش بادی ۲۵ هزار هکتار در بحث بیابان‌زایی ۱۰۰ هکتار درخت کاری صورت گرفته است در حالی که ۵/۱۹ درصد از مساحت استان را بیابان و تنها ۵/۱ درصد آن پوشش جنگلی است.

به گفته وی، در زمینه عملیات سنگ ملات و عملیات خاکی در حوزه رودخانه شور بیش از ۷ هزار متر مکعب یعنی ۱۰ هزار هکتار اجرایی شده است؛ هم‌چنین با اعتبار ۱۴ میلیارد ریال ۳۱۵ هزار نهال برای با بیابان‌زایی کاشته شده است.

تولید گیاهان دارویی در مراتع قم

مدیرکل منابع طبیعی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه برای سال جاری پیش بینی می‌شود کاداستر اراضی ملی در سطح ۲۵۰ هزار هکتار اجرا شود گفت: درباره روش مدیریت ۴ پارک جنگلی؛ پارک ثامن الائمه، پارک فاطمیه، پارک‌های بین راهی جنات و دریاچه ۲۱ هکتاری تصمیماتی گرفته شده است.

وی بیان کرد: مدیریت و بهره برداری از مراتع در قالب طرح‌های مصوب مرتعداری با تکیه بر تولید گیاهان دارویی در قالب اجرای برنامه‌های حفاظت و اجرای بیولوژیک با بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی از دیگر اقدامات آتی منابع طبیعی است.

سجادی با اشاره به اینکه تا پایان مرداد سال ۹۹ حدود ۵۸۰ پرونده در محاکم قضائی استان مربوط به موضوعات منابع طبیعی مطرح شده گفت: از این تعداد ۳۲ شکوائیه کیفری بوده و ۱۱ مورد از احکام قضائی صادره برای ۶ هکتار از اراضی نیز اجرا شده است.

وی از اطفای ۱۵ مورد حریق در سطح یک هزار و۲۶۸ هکتاری در سال ۹۸ گفت و افزود: متأسفانه امسال در بیش از ۵۰ مورد حریق حدود ۱۰ هزار هکتار از مراتع استان از بین رفت.

[ad_2]