×
×

ضرورت تشکیل اتاق فکر در حوزه های علمیه برای تقابل با تهاجم دشمنان

  • کد نوشته: 6482
  • حضرت آیت الله نوری همدانی بر ضرورت تشکیل اتاق فکر، مشاوره و مباحثه در حوزه های علمیه برای مقابله با تهاجم دشمنان تأکید کرد.

    ضرورت تشکیل اتاق فکر در حوزه های علمیه برای تقابل با تهاجم دشمنان
  • به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حضرت آیت الله نوری همدانی، در دیدار اعضای کمیسیون اخلاق و فرهنگ شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تمجید از اقدامات صورت گرفته در مرکز مدیریت و شورای عالی  این حوزه  درخواست کرد تا فعالیت های برجسته اخلاقی حوزه علمیه  خراسان چاپ و منتشر شوند و بیان کرد: امروز باید قدرت علمی، فرهنگی، سیاسی و جهادی خود را به عرصه اجتماع بیاورید چراکه مسلما گفتار و نوشتار شما آموزنده و سازنده است.
    وی با بیان این که امروز در همه حوزه های علمیه کشور به این گفتار و نوشتار نیاز است، اظهار داشت: باید امروز هرآنچه که در حوزه علمیه  خراسان و قم نوشته می شود منتشر شود تا این طرح ها و ایده ها به عرصه اجتماع بیاید.
    ضرورت تشکیل اتاق فکر در حوزه های علمیه برای تقابل با تهاجم دشمنان
    این مرجع تقلید در ادامه به اهمیت و ارزش علم اخلاق در جامعه اسلامی و به خصوص حوزه های علمیه اشاره و تصریح کرد: علوم و معارف اسلامی تقسیمات متعددی دارند که یکی از آن  تقسیمات به صورت اعتقاد، اخلاق و عمل است؛ از سوی دیگر علم اخلاق مربوط به روحیات و فضائل انسانی است و کتب ارزشمند و فراوانی در این حوزه ها همچون معراج السعاده از ملا احمد فاضل نراقی نوشته شده که توجه به آن از نظر اخلاقی در حوزه های علمیه لازم و ضروری به نظر می رسد.
    حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به ضرورت تشکیل اتاق فکر، مشاوره و مباحثه در حوزه های علمیه برای مقابله با تهاجم دشمنان خاطرنشان کرد: امروز در سوریه، یمن و عراق علما نباید سکوت کنند؛ از شما نیز انتظار می رود تا مطالب خودتان را در شرایط امروز که آمریکا و صهیونیست برای کوبیدن اسلام لحظه ای دریغ نمی کنند، منتشر کنید که اثر آن در داخل کشور از جهت امر به معروف و نهی از منکر و در خارج کشور از جهت مقابله با این تهاجم دشمنان است.
    هدف دشمنان نابودی بصیرت امت اسلامی است
    این مرجع تقلید با بیان این که امروز دشمنان می خواهند تا آن بیدارگری و توجه به اسلامی که انقلاب ایجاد کرد را بکوبند، گفت: همه با یکدیگر اتحاد و انسجام داشته باشید تا بتوانید در برابر صهیونیست ها، وهابیت، آمریکا و انگلیس که با خرج سرمایه های ملی تمرکزشان را بر نابودی اسلام قرار داده اند، بایستید و رسالت ما نیز بهره گیری از توان و ظرفیت در صیانت از حوزه هاست.
    ایشان با اشاره به ضرورت حفظ انقلاب در حوزه های علمیه، از علمای برجسته خواست تا در زمینه صیانت از انقلاب اسلامی اتاق فکر هایی با محوریت انقلابی گری حوزه بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری تشکیل دهند.
    مدرسین اخلاق در روش و منش باید متخلق به اخلاق باشند
    حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که نقش روحانیت و اثرگذاری آنان در جامعه پیرامونی بیش تر است چراکه روحانیت ادامه دهنده مسیر انبیا و اولیای الهی هستند، بیان کرد: در حوزه های علمیه باید اهتمام خاصی به اخلاق وجود داشته باشد و تدریس آن نیز بر عهده کسانی گذاشته شود که از لحاظ و جنبه روش، منش، فکر، فرهنگ و سوابق دارای تخلق اخلاقی باشند.
    وی با بیان این که در سابق شخصیت هایی همچون شیخ مجتبی قزوینی و میرزا جواد آقای تهرانی در سطوح بالایی متخلق به اخلاق بودند و بدین جهت اثرگذاری نافذی در حوزه داشتند، گفت: خودم سال ۲۲ شمسی هنگام ورود به حوزه در درس اخلاق و فلسفه حضرت امام راحل(ره) که هفته ای یکمرتبه در مدرسه فیضیه قم برپا می شد شرکت می کردم.
    توصیه به مطالعه صحیفه نور، مجموعه تبیان و وصیت نامه امام راحل(ره)
    استاد برجسته حوزه علمیه قم حضرت امام راحل(ره) را عارف و مجاهدی واقعی دانست که توانست تا با اقدامات خود دنیا را از جهت فرهنگی و سیاسی متحول کند و با بیان این که همواره باید کلمات و بیانات ایشان در حوزه های اخلاقی مد نظر روحانیت باشد، ابراز داشت: بنده به همه عزیزان سه کتاب صحیفه نور، مجموعه تبیان و وصیت نامه امام راحل(ره) را توصیه به مطالعه می کنم.
    حضرت آیت الله نوری همدانی ارائه کلمات و بیانات امام راحل(ره) در کتاب دفتر تبیان در طی پنجاه جلد و بیان تجارب ایشان به قلم خودشان در وصیت نامه را از علل کارآمد بودن این کتب عنوان کردند و با بیان این که روش امام راحل(ره) در قلع و قمع استکبار و ارائه چهره منفور آنان به جهان باید ملاک باشد، تصریح کرد: امام راحل(ره) اسلام ناب را به عرصه زندگی آوردند.
    این مرجع تقلید با بیان این که امروز ما در جامعه اسلامی تاثیر گذاریم و جامعه اسلامی برای لباس روحانیت ارزش ویژه ای قائلند چراکه در فطرت و حافظه تاریخی خود ائمه و رسول الله(ص) را با این لباس دیده اند، خاطرنشان کرد: این لباس از لحاظ اخلاق صنفی حرمت خاصی دارد و لغزش یک عالم همچون این است که کشتی سوراخ شود.
    ضرورت تقویت جوانب فقهی و علمی در حوزه های علمیه
    وی با اشاره به ضرورت ارتباط و تعامل دو سویه طلاب حوزه علمیه قم با ۳۹ هزار طلبه فاضل حوزه علمیه مشهد بیان کرد: مطالبه امروز حوزه خروجی فقیه و محقق است اما متاسفانه فاجعه امروز حوزه در این است که پس از درگذشت فقهای ربانی سابق، جایگزینی هم سطح با آنان از حوزه های علمیه خارج نشده در صورتی که باید توجهمان به تربیت طلاب به عنوان فقاهت باشد و باید تلاش و ممارست کرد تا در حوزه های علمیه این جنبه فقهی و علمی تقویت شود.
    حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که ملت به عنوان پیشوا و معلم به روحانیت نگاه می کنند و همه تحت نظر هستیم، گفت:باید هر کداممان در فقه فقیهی باشیم و بدون شک آنکس که درجامعه اثر گذارد فقیه است همانطور که امام راحل(ره) نیز فقیه سیاست گذار، عارف، مجاهد و فریاد گر بود که مطالبه امروز حوزه چنین شخصیت هایی است.
    این مرجع تقلید با بیان این که باید در حوزه افراد فقیه، با سواد، محقق و دارای ادبیات قوی تربیت کرد، به روحانیت سفارش کردند تا دنیاگری نداشته باشند و افزود: آنچه که امکان دارد یک طلبه را از انجام رسالت خویش بازدارد، همین دنیاگرایی است.
    وی ادامه داد: هنگامی که انقلاب پیروز شد علمای قم پیش از ظهر به ملاقات امام راحل(ره) رفتند و عصر ایشان به مدرسه فیضیه آمدند، گفتند که یکی از علمای بزرگ برای ما صحبت کنند، در نهایتآیت الله مدنی این چنین بیان کردند که الحمد الله با قدرت خدا توانستیم دین را معرفی کنیم اما من از این می ترسم که دنیاگرایی طلاب آنان را از انجام وظیفه باز بدارد.
    روحانیت در روستاها و مناطق محروم حضور فعال و مستمر داشته باشند
    حضرت آیت الله نوری همدانی در ادامه به ضرورت حضور فعال روحانیت در روستاها و شهرها اشاره کردند و با بیان این که مبادا طلاب دنیا گرا شده و در کلانشهرها با پایبندی به مادیات از حضور در روستاها و نقاط محروم غفلت کنند، بیان کرد: امام صادق(ع) در بیانی اینگونه می فرمایند سه چیز اگر نباشد در زندگی مردم اختلال ایجاد می شود و یکی از آنها همین حضور روحانیت و معاشرت آنان با مردم جامعه است چراکه به واقع مردم به اینان از نان شب نیز محتاج تر هستند.
    وی با بیان این که جامعه در هر عصر و زمانی به علما سپرده شده و از این جهت رسالت سنگین و خطیری بر دوش شما قرار دارد، ابراز داشت: از این جهت مسئولیتتان شدید است و موظفید تا با حفظ وحدت و انسجام در برابر هرگونه تهاجم دشمنان ساکت ننشینید و همانگونه که امام این انقلاب را زمینه ساز ظهور قلمداد می کردند شما نیز همینگونه بنگرید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.