[ad_1] محمود سیجانی در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه مهمترین معادن استان قم را منابع غیر فلزی عنوان کرد و افزود: استان قم از نظر ذخایر منگنز در کشور و حتی در منطقه رتبه اول را دارد و یکی از معادن تحت العرضی بزرگ کشور را تشکیل می‌دهد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم […]

[ad_1]

محمود سیجانی در گفتگو با خبرنگار شهرکریمه مهمترین معادن استان قم را منابع غیر فلزی عنوان کرد و افزود: استان قم از نظر ذخایر منگنز در کشور و حتی در منطقه رتبه اول را دارد و یکی از معادن تحت العرضی بزرگ کشور را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: بخشی از معادن استان قم مربوط به عمران ساختمان و ساخت و ساز ساختمانی است که اکنون به دلیل رکود با ظرفیت کمتر کار می‌کنند اما آنچه اهمیت دارد استفاده مطلوب از ظرفیت معادن است.

وی ابراز کرد: آهک که در زمینه داروسازی کاربرد دارد، گچ علاوه بر ساختمان سازی، از نظر طبی نیز کاربرد دارد، آهنی که در صنایع پتروشیمی نقش مهمی دارد و در صنعت سازه‌های سبک نقش مؤثری ایفا می‌کند از جمله معادن استان را تشکیل می‌دهند.

سیجانی گفت: مهمترین معدن استان قم، دریاچه نمک می‌باشد که دارای عناصر فلزی با ارزشی است و ارزش دلاری و ریالی بسیاری نیز دارد همانگونه که سال گذشته برآورد شد که ۲۰ میلیارد دلار ارزش این معدن بوده است.

وی با بیان اینکه دریاچه نمک بیش از ۲۷ ماده معدنی دارد، افزود: این دریاچه علاوه بر نمک دارای عناصر استراتژیک از جمله منیزیم، کلات، لیتیوم، انواع سولفات و غیره است و از آن به عنوان یک پالایشگاه نمک نام برده می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: منیزیم و پتاسیم که حجم زیادی از دریاچه نمک را تشکیل می‌دهد، وارداتی است که اکنون در فاز مطالعه این دریاچه هستیم و تنها واحدهای قدیمی که استخراج نمک داشتند در حال بهره برداری می‌باشند.

وی با اشاره به اولویت طرح‌های فرآوری معادن از استخراج منگنز در منطقه نیزار خبر داد و افزود: پیش از این فرآوری آهک و گچ در استان انجام می‌شد اما امسال به فرآوری منگنز نیز وارد شده‌ایم.

سیجانی با اشاره به اینکه ۲ درصد از معادن کشور در قم واقع شده است گفت: متأسفانه در اکتشاف و بهره برداری از این ظرفیت رتبه ۲۷ ام را در کشور داریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: استان قم جز پنج استان برتر کشور بوده است ژئوفیزیک هوایی را در راستای شناسایی مواد معدنی انجام داد و به یافته‌هایی در زمینه اینکه چه بخشی از مناطق قم دارای منابع ارزشمند است، دست یافت.

[ad_2]