خلاصه رشد روزافزون تجارت اجتماعی، علت گسترش استفادۀ شرکتهای موفق از این تکنولوژی جدید برای اکتساب موفقیت زیادتر شده هست. علی رغم این ارزش، برای پیادهسازی آن مدیریت تغییر درستی صورت نگرفته هست. به همین منظور، هدف کلیدی پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای پیادهسازی تجارت اجتماعی با اهتمام بر حجم تغییر سازمانی هست. این پژوهش […]
خلاصه
رشد روزافزون تجارت اجتماعی، علت گسترش استفادۀ شرکتهای موفق از این تکنولوژی جدید برای اکتساب موفقیت زیادتر شده هست. علی رغم این ارزش، برای پیادهسازی آن مدیریت تغییر درستی صورت نگرفته هست. به همین منظور، هدف کلیدی پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای پیادهسازی تجارت اجتماعی با اهتمام بر حجم تغییر سازمانی هست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش جمع آوری داده ها توصیفی ـ پیمایشی هست. جامعۀ آماری پژوهش را صاحبنظران حیطۀ تجارت اجتماعی، رسانههای اجتماعی و مدیریت تغییر تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی (هدفمند) ۳۴ نفر برای نمونه انتخاب گردیدند. بعد از شناسایی و تأیید ابعاد و شاخصها توسط امتحان دوجملهای، بهمنظور اولویتبندی آنان از روش آنالیز شبکهای (ANP) استفاده شده هست. چارچوب پیشنهادشدۀ پژوهش در قالب پنج بعد و بیستوچهار شاخص ارائهشده که بهترتیب اولویت شرایط تکنولوژیکی، عاملان رقابتی، شرایط مراجع (مالی/ زمانی)، پشتیبانی محیطی و شرایط سازمانی تغییر می باشند. شاخصهای متناظر هر یک از ابعاد نیز بهترتیب ارزش اولویتبندی گردیدند. نوآوری این پژوهش از لحاظ سوژه ای و استخراج لیست جامعی از عاملان و اولویتبندی آنهاست.
کلیدواژه ها: تجارت اجتماعی؛ آنالیز شبکهای؛ حجم تغییر سازمانی؛ مدیریت تغییر
نویسندگان:
محمدرضا فلاح: استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
مونا جامی پور: استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
غزاله طاهری: کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
فصلنامه مدیریت بازرگانی – دوره ۹، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۶٫
Saturday, 27 April , 2024