خلاصه رشد روزافزون تجارت اجتماعی، علت گسترش استفادۀ شرکت‎های موفق از این تکنولوژی جدید برای اکتساب موفقیت زیادتر شده هست. علی رغم این ارزش، برای پیاده‎سازی آن مدیریت تغییر درستی صورت نگرفته هست. به همین منظور، هدف کلیدی پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای پیاده‎سازی تجارت اجتماعی با اهتمام بر حجم تغییر سازمانی هست. این پژوهش […]

خلاصه

رشد روزافزون تجارت اجتماعی، علت گسترش استفادۀ شرکت‎های موفق از این تکنولوژی جدید برای اکتساب موفقیت زیادتر شده هست. علی رغم این ارزش، برای پیاده‎سازی آن مدیریت تغییر درستی صورت نگرفته هست. به همین منظور، هدف کلیدی پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای پیاده‎سازی تجارت اجتماعی با اهتمام بر حجم تغییر سازمانی هست. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش جمع ­آوری داده­ ها توصیفی ـ پیمایشی هست. جامعۀ آماری پژوهش را صاحب‌نظران حیطۀ تجارت اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی و مدیریت تغییر تشکیل می‎دهد که با استفاده از روش نمونه‌گیری قضاوتی (هدفمند) ۳۴ نفر برای نمونه انتخاب گردیدند. بعد از شناسایی و تأیید ابعاد و شاخص‌ها توسط امتحان دوجمله‌ای، به‌منظور اولویت‌بندی آنان از روش آنالیز شبکه‌ای (ANP) استفاده شده هست. چارچوب پیشنهادشدۀ پژوهش در قالب پنج بعد و بیست‌وچهار شاخص ارائه‌شده که به‎ترتیب اولویت شرایط تکنولوژیکی، عاملان رقابتی، شرایط مراجع (مالی/ زمانی)، پشتیبانی محیطی و شرایط سازمانی تغییر می باشند. شاخص‎های متناظر هر یک از ابعاد نیز به‎ترتیب ارزش اولویت‌بندی گردیدند. نوآوری این پژوهش از لحاظ سوژه ای و استخراج لیست جامعی از عاملان و اولویت‌بندی آنهاست.

کلیدواژه ها: تجارت اجتماعی؛ آنالیز شبکه‌ای؛ حجم تغییر سازمانی؛ مدیریت تغییر

نویسندگان:

محمدرضا فلاح: استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

مونا جامی پور: استادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

 غزاله طاهری: کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

فصلنامه مدیریت بازرگانی – دوره ۹، شماره ۴، زمستان ۱۳۹۶٫