[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه – گروه استان‌ها: با درایت و هوشمندی و مطالبه‌گری مقام معظم رهبری، توسعه فناوری و تکیه بر اقتصاد دانش بنیان جزو ضرورت‌های مهم کشور شده است؛ البته به دلیل جوانی مقوله فناوری اقتصاد محور در کشور، معرفی و فرهنگ‌سازی فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان هنوز جا نیفتاده و نیاز به همراهی و […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه – گروه استان‌ها: با درایت و هوشمندی و مطالبه‌گری مقام معظم رهبری، توسعه فناوری و تکیه بر اقتصاد دانش بنیان جزو ضرورت‌های مهم کشور شده است؛ البته به دلیل جوانی مقوله فناوری اقتصاد محور در کشور، معرفی و فرهنگ‌سازی فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان هنوز جا نیفتاده و نیاز به همراهی و همسویی سازمان‌ها و نهادهای مؤثر در اقتصاد دانش بنیان دارد.

به همین دلیل پارک علم و فناوری استان قم با همکاری یکی از شرکت‌های فنی و تخصصی، طرح همیار دانش بنیان را برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان‌های اقتصادی استان طراحی کرده است.

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم در هم اندیشی که غروب سه‌شنبه در پارک علم و فناوری قم برگزار شد، با بیان اینکه این مرکز یکی از ارکان توسعه همیار دانش بنیان در استان قم است، گفت: لازم است سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های علمی، فناوری و کارآفرینی در ایجاد هم افزایی و افزایش شرکت‌های فناور متقاضی مجوز دانش بنیان همکاری کنند.

حمیدرضا شوشتری با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند خدماتی را مطابق با امکانات خود برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر بگیرند، گفت: همه مزایای عضو دانش بنیان بودن فقط برخورداری از معافیت مالیاتی، گمرکی، نظام وظیفه نیست و هر سازمانی می‌تواند خدماتی را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد.

وی با اشاره به خدمات صندوق شکوفایی و نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان، گفت: این صندوق به شرکت‌های دانش بنیانی که در نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر و مورد تأیید شرکت کنند تا ۷۰ میلیون تومان یارانه می‌دهد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری استان قم با تأکید بر اینکه باید مزایای دانش بنیانی به نفع واحدهای فناور و جوانان استان قم باشد گفت: هدف از ایجاد طرح همیار دانش بنیان افزایش سطح کمی و کیفی فناوری صنایع و حتی اصناف استان است.

رقابت کیفی برای دریافت مجوز دانش بنیانی

مدیر یکی از کارگزاران فنی و تخصصی متقاضیان مجوز دانش بنیان نیز با اعلام اینکه در حال حاضر در سطح کشور بیش از ۴۵۰۰ شرکت دانش بنیان ثبت شده است، گفت: سهم قم از این تعداد در حال حاضر ۷۴ شرکت با رتبه دهمی است.

محمد حسین دانش با اشاره به اینکه این کارگزاری مسئولیت ارزیابی اولیه، بازدید، توجیه و ارائه خدمات مشاوره به شرکت‌های متقاضی و حائز شرایط دانش بنیانی را بر عهده گرفته است، گفت: این طرح در راستای همیاری و هم افزایی با شرکت‌های متقاضی مجوز دانش بنیانی به اجرا در خواهد آمد و بر اساس توافق صورت گرفته واحد فناور مجری کلیه درصد پایین‌تر از قیمت عرف بازار به ۳۰ خدمات موضوع تفاهم نامه را متقاضیان دریافت مجوز دانش بنیانی ارائه خواهد داد.

مجوز دانش بنیان یک فرصت ویژه است و هر مجموعه تولیدی و صنعتی نمی‌تواند حائز همه شرایط آن شود

این مدیر یکی از واحد فناور قم با تأکید بر اینکه کشور به سمت توجه و حمایت از علم و فناوری گام برداشته است، گفت: مجوز دانش بنیان یک فرصت ویژه است و هر مجموعه تولیدی و صنعتی نمی‌تواند حائز همه شرایط آن شود.

وی با اشاره به اینکه سقف پذیرش سالانه برای دریافت مجوز دانش بنیانی حدود ۶۰۰ گواهی است، گفت: با این تفاسیر تعداد متقاضیان دریافت مجوز دانش بنیانی مهم نیست و رقابت بر سر روند کیفی سازی دریافت مجوز بسیار مهم‌تر و حیاتی‌تر است.

دانش با تأکید بر اینکه رقابت بر سر دریافت سهمیه مجوز دانش بنیانی بسیار مهم است، گفت: در عین حال باید متولیان امر نسبت به آگاهی بخشی به شرکت‌های حائز شرایط دانش بنیانی اقدام کنند چرا که به نظر می‌رسد بسیاری از صاحبان صنایع و حوزه کارآفرینی از مزیت‌های دانش بنیانی کم اطلاع هستند.

شرکت‌های نوپا و متقاضی دانش بنیان حمایت می‌شوند

یکی از مدیران اتاق بازرگانی قم نیز راه‌اندازی و فعالیت همیار دانش بنیان را بسیار مهم و اساسی توصیف کرد و گفت: باید ظرفیت‌های برخورداری از مزایای دانش بنیانی برای شرکت‌های صنعتی تشریح شود.

غلامحسین اللهیاری با تأکید بر اینکه اتاق بازرگانی از شرکت‌های نوپا و متقاضی دانش بنیان حمایت می‌کند، گفت: اتاق بازرگانی در خصوص هزینه‌های مشاوره و خدمات آموزش دانش بنیان به شرکت‌های فناور و اختصاص امکانات و مشارکت کامل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نیاز به راه‌اندازی یک تشکل مستقل شرکت‌های دانش بنیان داریم گفت: اتاق بازرگانی می‌تواند مانند اتحادیه صادرکنندگان استان قم از این تشکل نیز حمایت کند.

به دنبال توسعه فناوری در سطح دانشگاهیان هستیم

در بخش دیگری از این هم اندیشی، نماینده دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه قم با اشاره به اینکه این دفتر تمام ظرفیت‌های خود را برای توسعه طرح همیار دانش بنیان انجام خواهد داد گفت: دانشگاه قم به دنبال توسعه فناوری در سطح دانشگاهیان است.

به مخترعی که می‌تواند محصول یا خدمت جدیدی وارد بازار کند تا ۷ میلیون تومان وام بلاعوض ارائه می‌شود

عقیل زارع با طرح این مطلب که نباید دانشگاه‌ها خود را از برنامه‌های شتاب دهنده و فناوری دور نگه دارند، گفت: دانشگاه قم آمادگی دارد کارآموزانی را برای آموزش خدمات شرکت‌های دانش بنیان معرفی کند.

در بخش دیگری این نشست مسئول مخترعان، مبتکران بسیج علمی استان قم با تأکید بر اینکه باید سهم بسیجیان از توسعه فناوری افزایش یابد گفت: این سازمان در استان قم نسبت به راه‌اندازی دو مرکز رشد اقدام کرده است که در تلاش ایده‌ها و طرح‌های فناورانه مورد نیاز بسیج سازندگی را مورد حمایت قرار دهیم.

محمد مهدی یزدیان با تأکید بر اینکه این سازمان به نمونه سازی مخترعان تا ۷ میلیون کمک بلاعوض می‌دهد گفت: به مخترعی که می‌تواند محصول یا خدمت جدیدی وارد بازار کند تا ۷ میلیون تومان وام بلاعوض ارائه می‌شود.

به هرحال ورود سازمان‌ها و نهادهای اقتصاد محور به توسعه و همیاری فرایندهای دانش بنیانی، یک برکت دو منظوره و برد – برد در پی خواهد داشت؛ چرا که با این رویه علاوه بر اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان در سطح استان اتفاق می‌افتد، از طرفی فرایند فناوری در برخی رویکردهای سنتی و ناکارآمد سیستم اداری را فراهم می‌کند.

[ad_2]