[ad_1] آیت الله غروی ضمن اشاره به جریان سازی امام حسین (علیه السلام)  در مسیر حرکت خود، اظهار داشت: امام حسین (علیه السلام) وقتی این انحرافات و بدعتها را در جامعه اسلامی می‌بیند، راه می‌افتد و در مسیر خود چه در مدینه و چه در مکه، هدف خود را بیان می‌کند و با خواص و […]

[ad_1]

آیت الله غروی ضمن اشاره به جریان سازی امام حسین (علیه السلام)  در مسیر حرکت خود، اظهار داشت: امام حسین (علیه السلام) وقتی این انحرافات و بدعتها را در جامعه اسلامی می‌بیند، راه می‌افتد و در مسیر خود چه در مدینه و چه در مکه، هدف خود را بیان می‌کند و با خواص و اصحاب خود در میان می‌گذارد. همچنین برای اهل بصره و کوفه نامه می‌نویسد و جریان سازی می‌کند. امام حسین (علیه السلام) می دانست سرنوشت چه می‌شود لذا یکی از چیزهایی که در این حرکت دقیقاً به چشم می خورد این است که امام حسین(علیه السلام)  در جاهای مختلف فرموده است که هر کس با ما بیاید شهید می‌شود. یعنی اینگونه نیست که صحبت پیروزی و امثال اینها در کار باشد.

وی با اشاره به تعابیر مختلفی که برای حادثه عاشورا وجود دارد، گفت: «ما قیام را برای حرکت امام حسین (علیه السلام) زیاد بکار می بریم ولی به یک تعبیر امام حسین(علیه السلام)  اصلا قیام نکرده است. ایشان در حقیقت زیر بار بیعت یزید نمی‌رود و به خاطر اینکه از شر یزید و اطرافیان او دور باشد حتی حج را نیمه تمام می‌گذارد و حرکتش را از مکه آغاز می کند. چون دشمنان به دنبال این بودند که امام حسین (علیه السلام) را در مکه ترور کنند و آن حضرت نمی خواست این‌گونه حرم خداوند مورد خدشه واقع شود . بنابراین پس از دریافت نامه اهالی کوفه، به سمت آن شهر حرکت کردند .»

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: «امام حسین(علیه السلام)  حتی یک مورد هم اقدام کننده و شروع کننده جنگ نبوده است در روز عاشورا وقتی بعضی یاران امام می خواستند که افراد دشمن را بکشند، حضرت اجازه ندادند و فرمودند شما آغازگر جنگ نباشید. امام حسین (علیه السلام) را محاصره کردند و گفتند یا باید بیعت کنی یا این که با تو مقاتله می کنیم. پس امام حسین (علیه السلام) و یارانش دفاع کردند و این نکته بسیار حائز اهمیت است. »

وی بیعت نکردن امام حسین(علیه السلام)  با یزید را مبارزه ایشان با انحرافات و بدعتها دانست و گفت: «اگر امام حسین (علیه السلام)  بیعت می کردند و اهل بیت او به اسارت نمی رفتند و امام حسین (علیه السلام) را به گونه‌ای ترور می کردند، حرکت امام دفن می شد ولی این حرکت باید از مدینه به سمت مکه انجام بشود و در آنجا حضرت با خواص جلسه داشته باشند و سپس به سمت کوفه و کربلا بیایند و از دیگران هم دعوت کنند و این مسئله را بازگو کنند که هرکس با ما بیاید شهید می شود. بنابراین اگر قیام امام حسین(علیه السلام)  نبود چیزی از اسلام باقی نمی ماند. در جایی هست که مروان، امام حسین (علیه السلام) را نصیحت می کند و می گوید بیا با یزید بیعت کن که حضرت می فرماید اگر من با چنین شخصی بیعت کنم فاتحه اسلام را باید خواند.»

آیت الله غروی، امر به معروف و نهی از منکر را از دیگر اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) دانست و افزود: «حضرت اباعبدالله الحسین در وصیت نامه ای به برادرش محمد بن حنفیه تاکید می‌کنند که قیام من به خاطر طغیان و سرپیچی و افساد فی الارض نیست؛ من قیام می کنم به خاطر اینکه در امت جدم اصلاح ایجاد کنم. من می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم. من می خواهم در همان مسیری که جدم رسول الله و پدرم امیرالمومنین حرکت کردند حرکت کنم. پس کسی که حرفم را می‌پذیرد همراه من بیاید.»

وی زنده ماندن اسلام را از برکات خون امام حسین(علیه السلام)  و یاران باوفای ایشان دانست و اظهار داشت: «امام حسین (علیه السلام) درست تشخیص دادند که اگر با یزید بیعت کنند چیزی از اسلام باقی نمی ماند. این حرکت باعث شد که اسلام و حقیقت آن باقی بماند. همچنین حقایقی که توسط ائمه رقم خورد همه به برکت قیام‌ امام حسین(علیه السلام)  بود. امام حسین(علیه السلام)  با حرکت خود هویت حکومت بنی امیه را آشکار و مردم را با انحراف در خلافت آشنا کرد. در حقیقت از اثرات حرکت امام حسین(علیه السلام) است که امروز ما می‌توانیم طرفدار مکتب حق باشیم.»/۱۳۷۰/د۱۰۲/ف

[ad_2]