×
×

حجت الاسلام نابلسی:
علما باید نگاه اهل سنت به شیعیان را تغییر دهند/لزوم بازبینی سیاست‌های رسانه‌ای محور مقاومت

  • کد نوشته: 3521
  • حجت الاسلام صادق نابلسی، از روحانیان برجسته لبنان با تاکید بر وجود ضعف هایی در ساختار رسانه ای محور مقاومت، خواستار بازبینی سیاست های رسانه ای این محور شد. به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام صادق نابلسی، از روحانیان برجسته لبنان و استاد علوم سیاسی در دانشگاه های بیروت در گفت و گو با خبرنگار بین […]

    علما باید نگاه اهل سنت به شیعیان را تغییر دهند/لزوم بازبینی سیاست‌های رسانه‌ای محور مقاومت
  • حجت الاسلام صادق نابلسی، از روحانیان برجسته لبنان با تاکید بر وجود ضعف هایی در ساختار رسانه ای محور مقاومت، خواستار بازبینی سیاست های رسانه ای این محور شد.

    به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام صادق نابلسی، از روحانیان برجسته لبنان و استاد علوم سیاسی در دانشگاه های بیروت در گفت و گو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با اشاره به شکست‌ها و ناکامی‌های اخیر گروه‌های تکفیری در منطقه به ویژه در عراق و سوریه، گفت: اهالی این مناطق عزم خود را جزم کردند تا با پروژه های تجزیه طلبانه غرب مقابله کنند و منطقه امروز شاهد به ثمر نشستن تلاش های مقاومت است.

    وی تجزیه منطقه بر اساس تقسیم بندی‌های طایفه ای و مذهبی را خطری جدی در راستای اهداف استعمار دانست و گفت: محور مقاومت به ویژه در پنج سال اخیر مجاهدت‌های فراوانی را برای خنثی کردن این توطئه‌ها صورت داد. امروز موازنه قوا تغییر یافته و به ویژه بعد از آزادسازی حلب تلاش برای برون رفت از وضعیت کنونی جدی تر شده است.

    این عالم لبنانی تغییر دیدگاه‌ امروز کشورهای دنیا در رابطه با وضعیت سوریه را نتیجه جنگ مجدانه محور مقاومت با تکفیری ها دانست. او خاطرنشان کرد: غربی ها متوجه شدند که تروریسم نه تنها منافع آنها در خاورمیانه را تهدید میکند بلکه این تهدید به مرزهای اروپا و آمریکا رسیده است. از این روست که امروز شاهد تلاشی مضاعف برای توافقات بین المللی هستیم. ائتلاف‌هایی که در ماه های اخیر شاهد آن بودیم نتیجه رسیدن شراره های تروریسم به کشورهای حامی آن است.

    *تغییر نگاه کشورهای غربی در رابطه با سوریه و عراق
    وی افزود: تا دیروز برخی از کشورهای غربی نبرد در سوریه را نبرد بر سر منافع اقتصادی و سیاسی میدانستند اما امروز به آن به عنوان تهدیدی جدی برای خود نگاه می‌کنند.

    حجت الاسلام نابلسی با اشاره به اینکه محور مقاومت ضعف‌های جدی در فضای رسانه ای دارد، گفت: واقعا ما در فضای رسانه ای شاهد یک جنگ نابرابر هستیم. برخی رسانه‌ها که پیشروی جنگ طایفه ای و مذهبی هستند روزانه اتهامات ریز و درشتی را علیه مقاومت اسلامی مطرح میکنند اما در مقابل صدای رسانه های همسو بسیار ضعیف است. این مساله هم در بعد بین المللی و هم در بعد منطقه ای مشهود است.

    این روحانی لبنانی با تاکید براینکه تنها محور مقاومت است که به حفاظت از تعدد طایفه ای و مذهبی در منطقه میپردازد، گفت: هنوز برای مسلمانان و مردم جهان روشن نشده است که جریان‌های مقاومت از چه چیزی دفاع می‌کنند. بسیاری تصور می‌کنند که جنگ کنونی جنگ مذهبی است درحالی که این موضوع ابدا واقعیت ندارد.

    *بسیاری از دشمنی ها با ایران و حزب الله از سر ناآگاهی است
    حجت الاسلام نابلسی گفت: ما امروز به یک بازبینی جدی در سیاست‌های فرهنگی و رسانه ای خود نیازمندیم. ما واقعا از ایده آل ها فاصله داریم. مردم باید تفاوت بین محوری که به دنبال تقویت همزیستی مسالمت آمیز در منطقه است را با محوری که همه تلاش خود را به کار گفته تا جغرافیای سیاسی، طایفه ای و دینی را تغییر دهد بشناسند. مردم باید بدانند که غرب به واسطه تکفیری‌ها تلاش دارند تا مرزهای جدیدی را بر اساس منافع خود ترسیم کنند.

    وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این است که مجاهدان فرهنگی محور مقاومت باید تلاش مضاعفی را در رسانه های مختلف انجام دهند تا مردم را از واقعیت امور در منطقه آگاه سازند. اهل سنت نباید به شیعیان به چشم قاتل نگاه کنند. بسیاری از دشمنی‌ها با مقاومت اسلامی به خاطر کج فهمی‌ها یا ناآگاهی‌هایی است که از سوی رسانه های معاند تزریق شده است. همین تصور در میان برخی مبنی بر جنگ شیعه و سنی در حلب برگرفته از کم کاری ما است.

    این استاد علوم سیاسی با طرح این سوال که چگونه می‌توان ذهنیت‌های موجود را تغییر داد، گفت: باید تحولات میدانی را برای عموم به نمایش گذاشت. مردم باید بدانند ارتش سوریه و عراق در حلب و موصل با چه جریان‌هایی مبارزه کردند. افکار عمومی اگر از ماهیت امور آگاه شود و ماهیت گروه های تکفیری را بشناسد واقعا نظر خود را تغییر می‌دهد.

    *باید صدایمان را به گوش مخالفانمان برسانیم
    وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که مشکل ما بیشتر از اینکه در محتوای رسانه هایمان باشد در رساندن صدایمان به مخالفان است که نیازمند فعالیت مضاعف و رسانه هایی با برد وسیع تر است. ما نباید به شیعیان و یا گروهی از اهل سنت بسنده کنیم بلکه باید برای همه طوایف و مذاهب برنامه داشته باشیم و با آنها دیالوگ برقرار کنیم.

    حجت الاسلام نابلسی تاکید کرد ضروری است همه دنیا از حقیقت فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران، حزب الله لبنان، الحشد الشعبی و سایر جریان‌های مقاومت آگاه شوند. او اظهار داشت: جهان اسلام باید بداند که جریان اسلام ناب در حال دفاع از جامعه اسلامی با همه طوایف و مذاهب و حتی فراتر از آن دفاع از مسیحیان و پیروان سایر ادیان است. این ادعاها که ایران و حزب الله و الحشد الشعبی بر اساس هویت و عرق و طایفه به کشتار اهل سنت میپردازند ادعایی مهمل است که باید آن را برملا کرد.

    *اقدامات برخی علما به چالشی برای جهان اسلام تبدیل شده است
    وی صف بندی علمای حامی اسلام ناب و اسلام آمریکای در برابر یکدیگر را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: نخبه های سیاسی و دینی نقش ویژه ای را در راهبری مردم دارند. واقعیت این است که در سایه وضعیت کنونی منطقه، شکافی بین نخبه ها ایجاد شده است. در نتیجه شمار بسیاری از علمای دین امروز یا سکوت اختیار کرده اند و یا عملکرد آنها به تعمیق فتنه طایفه ای دامن میزند. این مشکل بسیار بزرگی است که امروز جهان اسلام با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

    این کارشناس مسائل سیاسی منطقه با انتقاد از عملکرد تفرقه برانگیز برخی از علمای و روحانیان سنی و شیعه در جهان اسلام، گفت: امثال آقای القرضاوی نمونه عینی از چالشی است که جهان اسلام با آن مواجه است. با مداقه در گفتمان اینگونه مفتی‌ها و علما به وضوح میتوان از نقش منفی آنها در بحران‌های منطقه آگاه شد. این در حالی است که عملکرد یک شخصیت دینی باید بسیار متفاومت از این باشد.

    *رجل دین باید نسبت به تحولات پیرامون موضع داشته باشد
    حجت الاسلام نابلسی رساندن صدای علمای معتدل و وحدت طلب را چالش دیگر جریان اسلام ناب دانست. او با تاکید براینکه همه در رساندن صدای حقیقت به گوش جهانیان مسئول هستند، بیان داشت: در این راستا مسئولیت سنگین تری بر دوش علما است. ما امروز با یک تهدید سیاسی از سوی دشمن خارجی مواجه نیستیم بلکه دشمنی داخلی دین ما و همزیستی ما را هدف قرار داده است. داعش و القاعده و جبهه النصره با شعارهای اسلامی تیشه به ریشه اسلام می‌زنند و علمای دین تنها گروهی هستند که می‌توانند این تهدید را خنثی کنند.

    وی تصریح کرد: رجل دین نباید نسبت به موضع گیری در برابر پیش آمدهای مختلف سهل انگاری کند. هر کلمه ای ولو اینکه تنها بر روی یک نفر تاثیر بگذارد می‌تواند رفته رفته به یک جریان تبدیل شود. علما باید فرصت های مختلف را غنیمت بشمرند و از رسانه ها به عنوان پلی برای تزریق اندیشه معتدل اسلامی استفاده کنند.

    *عربستان و قطر برای مقابله با حزب الله شخصیت سازی کردند
    حجت الاسلام نابلسی به تلاش عربستان، قطر و ترکیه برای شخصیت‌سازی در لبنان اشاره کرد و گفت: چه در میان اهل سنت و چه در میان شیعیان شخصیت‌هایی انتخاب شدند تا به عنوان صدای مخالف مقاومت در لبنان مطرح شوند. در لبنان شخصیتی مانند احمد الاسیر با همین رویکرد روی کار آمد اما نتوانست ثمر بخش باشد.

    وی ادامه داد: خوشبختانه با وجود حمایت مالی و رسانه ای از چنین شخصیت‌هایی جامعه لبنان این صداهای شاذ و افراطی را پس زده است.

    این روحانی لبنانی حمایت حزب الله از طوایف و مذاهب مختلف لبنانی را با حضور در سوریه بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: اقدامات حزب الله موجب شد که مردم لبنان به مقابله با شخصیت‌های افراطی مخالف مقاومت اسلامی بروند و امروز در لبنان شاهد هستیم که چنین شخصیت هایی به هیچ وجه با حمایت فراگیر همراه نمی‌شوند.منبع: رسا

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.