[ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه به نقل از مرکز خبر حوزه، اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه با آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی دیدارکردند. این استاد سطوح عالی حوزه در این دیدار با ابراز خوشبختی و آرزوی موفقیت و سربلندی برای مسئولان دانشگاه علوم […]

[ad_1]

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه به نقل از مرکز خبر حوزه، اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم پیش از ظهر امروز پنج‌شنبه با آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی دیدارکردند.

این استاد سطوح عالی حوزه در این دیدار با ابراز خوشبختی و آرزوی موفقیت و سربلندی برای مسئولان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، اظهار داشت: در نهج البلاغه حضرت امیر (ع) بسیار درباره قرآن مطالبی را بیان کرده‌اند که اگر جمع آوری شود، خود یک کتاب می‌شود.

وی افزود: امیرمؤمنان علی (ع) در نهج البلاغه درباره قرآن می‌فرمایند: «فیهِ رَبیعُ الْقَلْبِ، وَ یَنابیعُ الْعِلْمِ، وَ ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ؛ بهار دل‌ها و چشمه‌های دانش در قرآن است و برای قلب و فکر جلایی جز قرآن نتوان یافت».

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در این فراز نهج البلاغه ۳ اثر مهم قرآن ذکر شده است، ادامه داد: نخستین اثر ربیع القلب بودن قرآن است، یعنی بهار دل هاست، همچون فصل بهار که همه درختان شکوفه می‌دهند و طراوت و نشاط همه جا را فرا می‌گیرد، قرآن نیز موجب طراوت قلب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند: قرآن بهار دل هاست و دقت در قرآن طراوت، نشاط و نورانیت را به قلب انسان جاری می‌کند.

این مفسر قرآن کریم دومین اثر قرآن در کلام حضرت امیر (ع) را ینابیع العلم بودن عنوان کردند و بیان داشتند: چشمه‌های جوشان علم و دانش در قرآن مجید است و شامل همه علوم می‌شود.

وی با بیان اینکه سومین فراز فرمایش امیرمؤمنان (ع) درباره قرآن «ما لِلْقَلْبِ جِلاءٌ غَیْرُهُ» است، گفت: قلب انسان بر اثر گناه یا غفلت از یاد خدا دچار زنگار و تاریکی می‌شود و جلایی برای قلب انسان غیر از قرآن نیست.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: اگر هیچ جمله‌ای درباره قرآن بیان نشده بود و فقط این فرمایش کوتاه حضرت علی (ع) درباره قرآن می‌آمد عظمت و بزرگی قرآن را معرفی می‌کرد.

وی به کلام دیگری از امیرمؤمنان (ع) در مورد قرآن اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت می‌فرمایند «وَ مَا جَالَسَ هَذَا القُرآنَ اَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنْهُ بِزِیادَه اَو نُقصَانٍ زِیَادَهٍ فی هُدًی اَو نقصانٍ فی عمًی؛ هر کسی که با قرآن نشست، از این نشست که برخاست، یا هدایتی در او افزون شده یا بی‌معرفتی و کوری‌ای از او کم شده است».

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خدمت به قرآن را توفیقی الهی دانست و ادامه داد: خادمان به قرآن کریم باید قدردان جایگاه خود باشند و همواره شکر خداوند را به جای آورند که بیشتر از دیگران می‌توانند به قرآن خدمت کنند.

وی روخوانی صحیح قرآن، آشنایی با مفاهیم و تفسیر، عمل به قرآن و نشر قرآن کریم را ۴ مرحله مورد نیاز و ضروری برای هر فرد برشمرد و تصریح کرد: همه مسلمانان و به ویژه شیعیان باید این مراحل را در زندگی خود پیاده و عملیاتی کنند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان خواستار اصلاح برخی اشتباهات در رسم الخط عثمان طه شد و افزود: امیدوارم اساتید و علمای اسلامی روزی بنشینند و این اشتباهات که شاید بیش از ۲۰۰ مورد باشد را برطرف و تصحیح کنند.

[ad_2]