معاون میراث فرهنگی استان قم گفت: فاز نخست مرمت کارونسرای سنگی صدرآباد در بخش مرکزی استان قم آغاز شد.

به گزارش شهر کریمه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم، عمار کاووسی اظهار داشت: در راستای اجرای مرمت ابنیه تاریخی استان قم، فاز اول مرمت کاروانسرای صدرآباد با هزینه‌ای بالغ‌بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارت ملی آغاز شد.

وی افزود: این کاروانسرا نیاز به تعمیرات اساسی دارد زیرا تاکنون هیچ‌گونه رسیدگی به آن نشده و اگر فاز نخست مرمت آن را آغاز نمی‌کردیم، بیم تخریب آن وجود داشت.

کاووسی با اشاره به شروع فاز نخست مرمت این بنا افزود: این عملیات شامل استحکام‌بخشی پایه‌ها، حذف الحاقات غیراصولی و مرمت‌های اضطراری و نجات بخشی است، همچنین تعمیر بخشی از پشت‌بام، اجرای کف فرش با آجر سنتی از دیگر بخش‌های مرمت این بنای شاخص تاریخی است.

وی افزود: بنای کاروانسرا صدرآباد منحصربه‌فرد و شامل دو حیاط مرکزی و ۶ بُرج دیده‌بانی است، تمام بنای کاروانسرا با آجر ساخته‌شده و حتی پشت‌بام نیز با آجرهای خطائی فرش شده است.

کاووسی گفت: در خارج محوطه کاروانسرا در شمال شرقی آن، آب‌انباری قرار دارد که به‌وسیله یک دیوار چینه ائی به کاروانسرا مربوط می‌شده است.

وی گفت: قدمت کاروانسرای صدرآباد مربوط به دوران صوفیه – قاجار است و در بخش مرکزی و ۵۰ کیلومتری شمال شرقی قم واقع‌شده است، این اثر در تاریخ ۶ آبان ۱۳۶۳ با شماره ثبت ۱۶۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.