[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حسن ایزانلو ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون که روزهای آینده هفته آخر این طرح را پشت سر خواهیم گذاشت با هدف کنترل و پیشگیری از ریز فاکتورهایی که در […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حسن ایزانلو ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون که روزهای آینده هفته آخر این طرح را پشت سر خواهیم گذاشت با هدف کنترل و پیشگیری از ریز فاکتورهایی که در ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی و عروقی و هم‌چنین سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های کلیوی ارتباط دارد در سراسر کشور اجرا شده است.

وی افزود: بیماری پر فشاری خون از عوامل مهم ابتلا به این بیماری‌ها است که اگر در ابتدای امر کنترل نشود منجر به انواع سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم، استعمال دخانیات، کم تحرکی، چاقی و مصرف بی رویه نمک و هم‌چنین تغیر سبک زندگی از عوامل مهم ابتلا به پر فشاری خون است که با این طرح قرار است در ابتدای امر در بین گروه‌های سنی بالای ۳۰ سال و هم‌چنین بیماران کلیوی و زنان باردار پیشگیری و غربالگری شود.

وی افزود: خوشبختانه در اجرای این طرح به اهداف مد نظر خود رسیدیم و به زودی مرحله سوم این طرح که ارجاع به مراکز سطح دوم است شروع خواهد شد که در استان قم ۵۰ درصد از افراد بالای ۳۰ سال مورد هدف این طرح هستند.

ایزانلو با بیان اینکه بیش از ۱۵ میلیون نفر در کشور در سامانه این طرح ثبت نام کردند که سهم استان قم بیش از ۹۴ هزار نفر است، گفت: طبق آمارهای به دست آمده بیش از ۷۹ هزار نفر هم در ۲۴ ایستگاه ثابت و سیار استان قم ثبت نام کرده‌اند که با استقبال خوب مردم قم از این طرح روبرو بودیم.

وی افزود: ۸ هزار و ۵۲۰ نفر هم دارای فشارخون کنترل شده و هم‌چنین ۵۸ هزار نفر دارای فشارخون بالا بودند بیش از ۲ هزار نفر هم دارای فشارخون کنترل نشده و ۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر هم در قم دارای فشارخون طبیعی بودند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قم اظهار داشت: بسیاری از شهروندان از علائم فشارخون بالا اطلاعی ندارند و وقتی از بیماری خود مطلع خواهند شد که فشارخون بالای آن‌ها باعث ابتلا به دیگر بیمارهایی مانند انواع سکته‌ها و بیماری کلیوی شده باشد پس باید افراد بالای ۳۰ سال به ایستگاه‌های سنجش فشارخون و یا سامانه و یا از طریق مراکز درمانی از میزان فشارخون خود مطلع شوند تا از هزینه‌های سنگینی که در آینده برای کنترل فشارخون باید صرف کنند جلوگیری کنند.

به گفته وی، رسانه‌ها نقش مهمی در آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی به شهروندان در این زمینه دارند و باید با اطلاع رسانی درست برای بالا بردن سطح سلامتی جامعه همکاری کنند.

در پایان این نشست فشارخون خبرنگاران مورد سنجش قرار گرفت.

[ad_2]