معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امامزادگان مبلغ فرهنگ اهل‌بیت(ع) بودند و مزار این بزرگواران باید محلی برای ترویج این فرهنگ و قرآن باشد.

به گزارش شهرکریمه ، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد شرفخانی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به ویژگی‌های دهه کرامت اظهار کرد: در کشورمان دهه ای را که از میلاد حضرت معصومه(س) آغاز و به میلاد امام رضا(ع) منتهی می‌شود، به نام دهه کرامت نامگذاری شده و همچنین روز پنجم ذی القعده هم روز تکریم امامزادگان است.

وی ادامه داد: به هر بخششی کرامت گفته نمی‌شود، کرامت بخششی است که انسان بدون درخواست فرد و بدون منت آن را انجام دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ایام کرامت زمانی است که باید در شادی اهل‌بیت(ع) شاد باشیم، اما شادی تنها جشن گرفتن نیست، ایام دهه کرامت بهانه ای است تا با سبک زندگی اهل‌بیت(ع) آشنا شویم و رفتارمان در عرصه اجتماعی براساس ساختار رفتاری ائمه معصومین(ع) شود.

شرفخانی با اشاره به ضرورت شادی در ایام دهه کرامت اظهار کرد: باید در شادی اهل‌بیت(ع) شاد و در ایام حزن ائمه معصومین(ع) محزون باشیم. البته هر محبتی یک سری مولفه‌ها دارد، نشانه محبت ما نسبت به اهل‌بیت(ع) این است که رفتارمان را به رفتار ائمه معصومین(ع) نزدیک کنیم.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) اهل بخشش بود، این امام معصوم در یک دوره ای تمام اموالش را به نیازمندان بخشید. بخشش امام رضا(ع) بدون منت بود، این امام معصوم فرمود اگر انسان به صورت پنهانی به دیگران کمک کند، خداوند به او ۷۰ حسنه می‌دهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: کرامت این است که انسان بدون درخواست فرد نیازمند به او کمک کند. ائمه معصومین(ع) پیش از اینکه اصحاب آن‌ها درخواست خودشان را مطرح کنند، به درخواست اصحابشان پاسخ می‌دادند، انسان نباید در کمک کردن به نیازمندان کرامت آن‌ها را زیر سوال ببرد.

شرفخانی با اشاره به نکات ضروری در کمک کردن به دیگران اظهار کرد: انسان باید کمک کردن را همراه با خوشرویی انجام بدهد، اگر دیدیم کسی از ما درخواست کمک می‌کند، نباید به این نگاه کنیم که آیا او اهلیت دارد یا نه، بلکه باید به او کمک کنید، به هر حال حداقل خودمان که اهلیت کمک کردن به دیگران را داریم.

وی ادامه داد: کرامت باید در مسیر خداوند باشد، در خیلی از جاها کار خیر اتفاق می‌افتد، اما این کار خیر همراه با یک نگاه سکولار است. کرامت این است که انسان اقدام خیر را در مسیر خداوند انجام بدهد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: بهترین کار خیر احسان ماندگار است. انسان نباید در کمک کردن تنها به دنبال دادن یک مسکن موقت باشد، ائمه معصومین(ع) احسان خودشان را با استفاده از ساختار وقف انجام می‌دادند. فردی هزار و ۲۰۰ سال پیش مالی را برای اطعام عزاداران امام حسین(ع) وقف کرد و هنوز از مال او هر سال عزاداران این امام معصوم اطعام می‌شوند.

شرفخانی با اشاره به مزد رسالت رسول اکرم(ص) اظهار کرد: پیامبر(ص) برای هدایت بشر تلاش زیادی کرد، اما او از خدا اجر نخواست، اجر رسول اکرم(ص) مودت و محبت اهل‌بیت(ع) است، این محبت خاندان و نوادگان ائمه معصومین(ع) را شامل می‌شود و تکریم امامزادگان پاسخی به اجر رسالت رسول اکرم(ص) است.

وی ادامه داد: ما مدیون امامزادگان هستیم، آن‌ها تنها به دلیل ترس از حکومت‌های اموی و عباسی به ایران مهاجرت نکردند، بلکه ائمه معصومین(ع) براساس یک برنامه دقیق فرزندان خودشان را برای هدایت مردم به کشورمان فرستادند و چهار تن از فرزندان امام صادق(ع) به دستور این امام معصوم به ایران مهاجرت کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: امامزادگان افرادی مبلغ و عالم بودند که به توصیه ائمه معصومین(ع) به کشورمان مهاجرت کردند، آشنایی مردم ایران با اهل‌بیت(ع) توسط امامزادگان بود.

وی با بیان اینکه نباید به فضاسازی شبکه‌های وهابی علیه امامزادگان توجه کرد چرا که امامزادگان مبلغ فرهنگ اهل‌بیت(ع) بودند.

شرفخانی با اشاره به ضرورت تبدیل شدن مزار امامزادگان به قطب‌های فرهنگی اظهار کرد: مزار این بزرگواران باید محلی برای ترویج قرآن و فرهنگ اهل‌بیت(ع) باشد و مردم و اندیشمندان باید وارد این عرصه شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید در ایام دهه کرامت از سیره اهل‌بیت(ع) برای زندگی خودمان بهره بجوییم.