×
×

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|دیدگاه های نمایندگان مجلس درباره فضای مجازی/ دولت اهتمامی به شبکه ملی اطلاعات ندارد- اخبار فناوری اطلاعات | اینترنت | موبایل – . شهرکریمه

  • کد نوشته: 35731
  • [ad_1] به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگار شهرکریمه؛ شبکه ملی اطلاعات از اهم مسائلی است که باید در سیاستگذاری و برنامه ریزی های کشور بدان توجه شود. با توجه به حساسیت موضوع فضای مجازی ولی متاسفانه شاهدیم که این موضوع مهم مورد غفلت قرار گرفته و اهتمام چندانی بدان  توسط دولت به خصوص وزارت ارتباطات نمی […]

    فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|دیدگاه های نمایندگان مجلس درباره فضای مجازی/ دولت اهتمامی به شبکه ملی اطلاعات ندارد- اخبار فناوری اطلاعات | اینترنت | موبایل – . شهرکریمه
  • [ad_1]

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگار شهرکریمه؛ شبکه ملی اطلاعات از اهم مسائلی است که باید در سیاستگذاری و برنامه ریزی های کشور بدان توجه شود. با توجه به حساسیت موضوع فضای مجازی ولی متاسفانه شاهدیم که این موضوع مهم مورد غفلت قرار گرفته و اهتمام چندانی بدان  توسط دولت به خصوص وزارت ارتباطات نمی شود. در این گزارش به دیدگاه های نمایندگان مردم شورای اسلامی در این باره می پردازیم:

    ۱. محمدباقرقالیباف «رئیس مجلس شورای اسلامی»

    ** امنیت ملی کشور در گرو شبکه ملی اطلاعات است

    راه اندازی و تقویت شبکه ملی اطلاعات برای کشور یک نیاز ضروری است. از سویی مردم برای تامین نیازهای خود به شبکه ملی اطلاعات نیازمندند و از سوی دیگر امنیت ملی، امنیت عمومی، امنیت اجتماعی و امنیت اخلاقی ما در گرو شبکه ملی اطلاعات است که ایراداتی به این شبکه وارد است.

    ** شاهد لجام گسیختگی در سیاستگذاری فضای مجازی هستیم

    امروز کودکان، نوجوانان و خانواده های ما در معرض یک فضای آلوده هستند که به این فضای آلوده باید از دو منظر توجه شود؛ نخست تولید محتوا که وظیفه نهادهای فرهنگی در کنار وزارت ارتباطات است و دیگری بخشی که می تواند در تولید این محتوای نامطلوب به آن توجه کند توسعه سرویس های داخلی و سیاست گذاری دولت در این حوزه است. امروز یک لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست گذاری در فضای مجازی حاکم است که در هیچ یک از کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی، شرق و غرب وجود ندارد.

    ۲. علی نیکزاد «نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده اردبیل»

    ** شبکه ملی اطلاعات خنثی کننده اقدامات دشمن است

    تکمیل شبکه ملی اطلاعات بسیاری از مشکلات و مسائل حوزه فضای مجازی را رفع می‌کند. فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای مهم دشمن در جنگ نرم به شمار می‌رود که تکمیل شبکه ملی اطلاعات می‌تواند در جهت خنثی کردن اقدامات دشمن موثر باشد. در فضای مجازی دشمن حمله خود را به صورت نامحسوس دنبال می‌کند و در این فضا باور‌ها، افکار و اندیشه‌های مردم را نشانه گرفته است.

    ۳.  نصرالله پژمانفر «عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مشهد»

    ** احتمال اختلال در کشور با اینترنت جهانی

    سرویس دادن بر روی اینترنت جهانی مساوی با اختلال در عملکرد و بروز رسانی سخت‌‌افزارها و نرم‌افزارهای کاربردی کشور است. احتمال اختلال در سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده در تمامی مراکز داده کشور به دلیل قرار داشتن در اینترنت بین‌الملل، وجود دارد و از روز اول روشن بود که اگر بر روی اینترنت بین‌الملل کار کنیم، تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که در حوزه‌های حساسی چون بانک‌ها، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و مراکز بالادستی در معرض خطر و تهدید قرار خواهند گرفت.

    ** اراده ای برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد

    وزارت ارتباطات موظف است زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را به طور کامل انجام دهد اینکه ادعا می کنند حوزه تولید محتوا مربوط به وزرات ارتباطات نمی شود، غلط است.  شاهد بوده ایم این وزارتخانه در حوزه تولید محتوا برای کودکان سفارش کار داده است و در زمینه تولید محتوا نیز ورود کرده است مسئولان وزارت ارتباطات از اساس، اراده‌ای برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نداشتند.

    ** شبکه ملی ارتباطات محدود به کابل و فیبر نوری نیست

    زیرساخت (شبکه ملی ارتباطات) فقط محدود کابل و فیبر نوری و… نیست؛ بلکه زیرساخت تمام پلتفرم هایی که بر روی او خدمات به کاربران ارائه می شود را شامل می شود. مثلا موتور جست و جو یک پلتفرم است که گوگل با آن ذائقه ها را تغییر می دهد بنابراین وزارت ارتباطات ذاتا موظف است تمامی این پلتفرم را مهیا کند که متاسفانه در موضوعات هیچ اقدامی صورت نگرفته است.باید پلتفرم های مانند موتور جست و جو و مسیریاب ها کاملا بومی باشند.

    ** ادعای راه اندازی ۸۵ درصدی شبکه ملی اطلاعات صحت ندارد

    پس از حوادث اخیر(اغتشاشات ۹۸) و قطع شبکه اینترنت به تدبیر دولت، روشن شد ادعایی که در مورد شبکه ملی اطلاعات وزیر جوان دولت دارد و مدعی بود۸۵درصد این شبکه راه‌اندازی شده، واقعیت ندارد، وگرنه نباید قطع ارتباط اینترنت خارجی، تا این حد امور کشور را تحت تأثیر قرار دهد. اگر به هر دلیل نظام تصمیم بگیرد از اینترنت بین الملل استفاده نکند، نباید شبکه داخلی ما مختل شود و سبب شود زندگی مردم مختل و خدمات‌دهی به آن‌ها متوقف شود.

    ۴. بیژن نوباوه «نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگس مجلس»

    ** آذری جهرمی مسئول وضعیت موجود فضای مجازی کشور است

    دلیل اینکه دولت در این سال‌ها اقدام مؤثر و جدی برای بومی کردن فضای مجازی و ایجاد پیام رسان‌های داخلی انجام نداده، این است که خودش در انتخابات از این شبکه‌ها به نفع خودش و برای هدایت افکار عمومی استفاده کرده که مسئول این امر هم خود آقای جهرمی در مسئولیت پیشین‌اش بود و بارها مجلس در این باره تذکر داد.

    ** دولت اهتمام جدی برای شبکه ملی اطلاعات نداشته است

    سامان ندادن شبکه ملی اطلاعات در کشور یک اشتباه بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای‌عالی فضای مجازی هم در این اتفاق تقصیر دارند. دولت اهتمام جدی به ایجاد شبکه ملی نداشته است. در این باره اگر مجلس وزیر را مؤاخذه نکند و از او مطالبه‌گری نکند، به طور حتم در دو سال آینده باز هم با وضعیت مشابه و چه بسا بدتر هم مواجه خواهیم بود و من معتقدم در این مورد حتی باید از رئیس جمهور هم سؤال شود و مجلس به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند.

    ۵. رضا تقیپور «نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی»

    ** حاکمیت فضای مجازی از ابعاد حاکمیت ملی است

     به گفته صاحب‌نظران در ابتدای یک انقلاب قرار داریم. این انقلاب شیوه‌ی زندگی، کسب و کار و ارتباطات ما را به شکلی تغییر می‌دهد که دامنه، مقیاس و پیچیدگی بی‌سابقه‌ای دارد. فضای مجازی این روزها روی حاکمیت‌های ملی تاثیر می‌گذارد. حاکمیت فضای سایبر یکی از ابعاد جدید حاکمیت ملی در فضای سایبری است و حاکمیت ملی این فضا باید به تدریج شکل بگیرد. حاکمیت دارای سه عنصر قلمرو، شهروندان و سیاست است. ما باید این سه عنصر را در مدیریت فضای سایبر بازتعریف کنیم در غیر این صورت از قافله جهانی عقب می‌مانیم.

    ** فضای مجازی کشور بیرون از کشور مدیریت می شود

    فضای مجازی بیرون از اختیار ما مدیریت می‌شود. این فضا مثل آب روان نیست که هر طور که بخواهیم از آن استفاده بکنیم، چرا که دیگران این آب را با خودشان به سمتی هدایت می‌کنند. وقتی می‌دانیم که این فضا از خارج مدیریت می‌شود نمی‌توانیم بیکار بنشینیم. ما نمی‌توانیم مردم خود را بی‌پناه رها کنیم، چرا که عوامل مسلط بین‌المللی در این زمینه‌ها فعال هستند به همین خاطر تاکید من روی شبکه ملی اطلاعات است. مجلس یازدهم وظیفه دارد با توجه به آثار چشم‌گیر فضای مجازی در زندگی فردی و اجتماعی و لزوم بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه جانبه کشور و ارائه‌ی خدمات مفید و بهره‌گیری از فرصت‌های این فضا به سرعت قوانینی تصویب کند.

    ۶. حسینعلی حاجی دلیگانی «نماینده شاهین شهر و برخوار»

    ** ۹۰ درصد اینترنت ایران جهانی است

    آقای وزیر چرا تنها بخشی از شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شد؟ اگر شما می‌خواستید این شبکه را تکمیل کنید ظرف ۶ ماه می‌توانستید این کار را انجام دهید. باید از وزیر ارتباطات بپرسیم سرورهایی که برای فیلترینگ هوشمند خریداری شده بود چه بلایی سر آنها آمد؟ در ایران ۹۰ درصد اینترنت خارجی استفاده می‌شود و نظارتی بر آن نیست و ۷۰ درصد جرائم بسترش از فضای مجازی ایجاد می‌شود که باید آقای وزیر پاسخ دهد چه اقدام موثری جهت کنترل این نابسامانی‌ها داشته است. فضای مجازی و اینترنت قتل‌گاه جوانان و نوجوانان و از بین برنده بنیان خانواده شده و این فضا همانند موریانه پایه‌های نظام را از بین می‌برد.

    از همین پرونده بیشتر بخوانید:

    انتهای پیام/

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.