به گزارش شهرکریمه به نقل از خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز در نشستی با مدیران مدارس علمیه استان های قم و اصفهان اظهار داشت: از مدیر سابق حوزه های علمیه، آیت الله حسینی بوشهری که سالیان دراز، عمر و جوانی خویش را در اعتلای حوزه مصروف داشته اند، کمال تقدیر و تشکر داریم. وی […]

به گزارش شهرکریمه به نقل از خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز در نشستی با مدیران مدارس علمیه استان های قم و اصفهان اظهار داشت: از مدیر سابق حوزه های علمیه، آیت الله حسینی بوشهری که سالیان دراز، عمر و جوانی خویش را در اعتلای حوزه مصروف داشته اند، کمال تقدیر و تشکر داریم.

وی ابراز داشت: از مباحث مهم در هر نوع برنامه ریزی و اقدام موفق این است موانع حرکت و سدهای مقابل راه را شناخته و یکی از شرائط توفیق در یک کارزار جنگی یا هر عمل تجاری، تحصیلی و … شناخت دشمن و موانع پیش روست.

*باید موانع درونی را شناخت

مدیر حوزه های علمیه یاد آور شد: صرف دانستن قله های بلند و علاقمندی به تهذیب و اخلاق کافی نیست؛ بلکه باید موانع را نیز شناخت و یکی از موانع، شیطان و اعوان و انصار اوست که باید به درستی او را شناخت و برای مقابله او برنامه ریزی داشت.

عضو شورای عالی حوزه با بیان این مطلب که تصور گناه، یکی از فعالیت های شیطان است، تصریح کرد: برجسته سازی تصورات در ذهن از جمله ضربه هایی است که شیطان بر انسان وارد می کند و از طرفی تصرف شیطان در تصدیقات نیز یکی دیگر از کارهای ابلیس است، بعد از تصورات و تصدیقات، تصرف در انگیزه و شوق انسان هاست که غوغایی به پا خواهد کرد.

آیت الله اعرافی با بیان این که؛ نهایت تصرفات شیطان به اراده و قوای تحریکی انسان خواهد رسید گفت: طلبه بیش از هر چیز نیازمند تجهیز و اطلاع کافی از این مشکلات است که مدیر باید این نیازها را تأمین نماید، اگر مدیری این کارها را به استاد و مشاور بسپرد، مدیریتی ناقص و ناموفق داشته است؛ البته استاد و مشاور باید در این امور ورود پیدا کنند؛ اما مدیر در درجه اول قرار دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: ما به عنوان مسئولان حوزه، اولین مانع مشکلات روحی و اخلاقی می دانیم، باید با اصلاح نفس و تهذیب، فعالیت های دیگر را قوت ببخشیم، زیرا اگر دشمن شناسی درونی در جان طلبه نباشد، او راه به جایی نخواهد برد.

*تأکید بر دشمن شناسی بیرونی

آیت الله اعرافی مسئله دوم را دشمن شناسی بیرونی عنوان و ابراز داشت: حوزه منشأ انقلاب عظیمی است که دشمنان بسیاری داشته و دارد و سپاهی از رقیبان و معاندان روبروی او ایستاده اند.

*دنیایی که ۵۰۰ میلیون طرفدار بی خدایی دارد

وی خاطرنشان ساخت: امروز حرکت بی خدایی قریب به ۵۰۰ میلیون طرفدار در دنیا دارد که تولیدات بسیاری داشته و دانشمندان و فیلسوفان زیادی برای آن کار می کنند، بت پرستی در دنیای جدید از دیگر رقیبانی است که در دنیا در حال فعالیت است و بیش از سی درصد دنیا چنین مسلکی دارند و  قم در برابر همه این رقیبان مسئول است؛ چراکه امواج آن در ایران نیز نفوذ کرده و از طرفی ما فقط مسئول ایرانیان نیستیم؛ بلکه باید برای تمام جهان کار کنیم.

*مسیحیت و یک هزار مرکز دانشگاهی

امام جمعه قم اظهار داشت: مسیحیت رقیب بعدی ماست بیش از یک هزار مرکز دانشگاهی در دنیا دارد و روزانه هزاران مقاله و نشریه عرضه کرده و صدها شبکه رادیویی و ماهواره ای دارند، متاسفانه امروز کلیساهای خانگی در تهران و کرج کم نیست و در کشورهای گوناگون از جمله اندونزی، افغانستان و … نیز فعالیت دارند.

وی خاطرنشان ساخت: منطق اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی، دوستی و برادری با اهل سنت است؛ اما باید مواظب جریان وهابیت و تکفیری باشیم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: رشته ها، مهارت ها و توانمندی های حوزه باید به نحوی باشد که دشمنان درون که به صورت زیرپوستی حوزه را تهی می کنند، معالجه کرده و این مهم باید در متن نظام تربیتی و آموزشی شما باشد.

*حوزه و آسیب های اجتماعی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع حوزه و آسیب های اجتماعی اشاره و بیان داشت: حوزه نهاد برآمده از ایمان مردم بوده و افتخار او آن است که از مردم است و به مردم بر می گردد؛ پس باید خود را آماده معالجه دردهای جامعه کند.

امام جمعه قم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در چند ماه اخیر چندین جلسه درباره آسیب های اجتماعی برگزار کرده که نشان از اهمیت این موضوع و نقش پررنگ حوزه است، امروز بیش از ۱۰ میلیون حاشیه نشین در شهرهای ایران وجود دارد و جوانان حاشیه نشین در تیررس دشمن هستند و حوزه باید برای آن برنامه داشته باشد.

وی خاطرنشان ساخت: تربیت طلبه و عالم از جمله وظایفی است که بر دوش ماست تا بتوانیم از معضلات موجود بکاهیم.

*توصیه هایی به مدیران مدارس علمیه

عضو شورای عالی حوزه با اشاره به نکات کلیدی مدیریتی، تصریح کرد: تربیت جامع و متوازن برای طلاب از مباحث ضروری است که مدیران محترم باید به آن توجه داشته باشند؛ چراکه طلبه بدون تربیت متوازن مشکل ساز خواهد شد و در این زمینه برنامه ریزی و بهره مندی از نظام تربیتی برای طلاب ضروری است تدوین نقشه راه برای برنامه ریزی تربیتی از موضوعات مهم برای مدیران عزیز می باشد.

وی گفت: ابقاء سنت های اصیل همراه با بازسازی و نوسازی حوزه از نکات قابل توجه دیگر است که البته سخت می باشد؛ اما شدنی است، زیرا جمع میان تحول و پیشرفت و ابقاء سرمایه های تاریخی و کهن حوزه بسیار حساس است و باید مراقب بود.

*توجه محض به نخبگان مشکل زاست

وی توجه به نخبگان را مهم دانست و ابراز داشت: اما توجه محض به نخبگان، مشکلاتی پیش رو خواهد داشت؛ پس باید نگاه درست به همه طلاب داشت؛ چراکه باید همه رشد کرده و کرامت داشته باشند؛ البته در عین حال باید با ظرافت نخبگان را پروراند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: تربیت نخبه بسیار ویژه و مهم؛ البته خطرآمیز است و رهاسازی آن بسیار خطرناک می باشد؛ پس باید با همراهی، حمایت و ظرافت، آنان را زیر بال و پر داشت.

عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: ارتباط رویاروی، عاطفی، اخلاقی و علمی با تمام طلاب از دیگر نکات مهمی است که مدیران محترم می توانند به آن توجه داشته باشند.