[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، احمد حاجی حسینی مسگر در نشست خبری که ظهر دوشنبه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق در آبفا قم برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های صرفه جویی در مصرف آب و برق در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب اظهار کرد: بیشترین مصرف آب در قم […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، احمد حاجی حسینی مسگر در نشست خبری که ظهر دوشنبه به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب و برق در آبفا قم برگزار شد، با اشاره به برنامه‌های صرفه جویی در مصرف آب و برق در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و شرب اظهار کرد: بیشترین مصرف آب در قم به بخش کشاورزی اختصاص دارد که با انعقاد تفاهم نامه‌ای با سازمان جهاد کشاورزی قم به دنبال کاهش مصرف آب هستیم که در این راستا از روش‌های آبیاری نوین بهره برده می‌شود.

وی مهم‌ترین رویداد در سال ۹۸ را موضوع جاری شدن سیلاب عنوان کرد و گفت: در این راستا جلساتی با هدف مدیریت وضعیت ایجاد شده و بالا بردن ایمنی استان در مقابل سیل برگزار شد که در نتیجه اقدامات صورت گرفته کاهش چشم گیر خطرات احتمالی را شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم با تأکید بر اینکه سال گذشته تمام بخش‌های استان درگیر این مسئله شدند، گفت: مشکلات متعددی در جاری شدن سیلاب مؤثر هستند که به تغییر اقلیم الگوهای بارش می‌شود اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سه فاکتور مؤثر در سیلاب شامل مدت، شدت و حوضه بارش تغییرات فاحشی را در چند سال گذشته داشته است، عنوان کرد: همین مسئله موجب شده است که شاهد بارش‌هایی بی سابقه در سطح کشور و استان باشیم و این موضوع موجب وقوع روان آب‌ها شده است.

حاجی حسینی مسگر از دیگر مسائلی که موجب روان شدن سیلاب می‌شود را سازه‌های تقاطعی بر روی مسیل‌ها و رودخانه‌های استان دانست و بیان کرد: این سازه‌ها به صورت نادرست ایجاد شده و باید اصلاح شود تا ظرفیت آب گذری روخانه ها در محل این تقاطع‌ها اصلاح شود.

وی با اشاره به دیگر موارد مؤثر در وقوع سیلاب را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: دخل و تصرفات در بستر رودخانه‌ها از دیگر موارد مؤثر در وقوع سیلاب است.

تدوین برنامه سازگاری با کم آبی در قم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در سال گذشته برای سازگاری با کم آبی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تدوین برنامه سازگاری با کم آبی استان از دیگر اقداماتی است در سال ۹۸ صورت گرفت که با همکاری بین دستگاه‌های ذی ربط این سند سال گذشته نهایی شد و اواخر سال گذشته جلسات کارشناسی آن در تهران برگزار شد و جلسه ملی آن نیز شکل گرفت و طرح به صورت رسمی ارائه شد.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین نقش را در حوزه سازگاری با کم آبی دارد، عنوان کرد: بیش از ۱۳۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی که استفاده می‌شود و مازاد است می‌توانیم کاهش دهیم و از مصرف کم کنیم.

حاجی حسینی مسگر به اقدامات انجام شده در حوزه نظارت و حفاظت و بهره برداری از منابع آبی اشاره و بیان کرد: رفع تصرفات، مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، کنترل کیفیت و جلوگیری از آلودگی منابع و… از جمله اقدامات در سال ۹۸ در این حوزه بوده است.

راه اندازی دو واحد برق آبی در قم

وی راه اندازی دو واحد برق آبی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان را در قم از اقدامات شاخص کم نظیر در کشور دانست و عنوان کرد: با این برنامه ۸ مگاوات تولید برق به ظرفیت کشور اضافه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم محقق شدن استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آبی در سد ۱۵ خرداد امسال را مورد توجه قرار داد و گفت: این اقدام با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته با توجه به شرایطی که در تأمین آب داشتیم، رهاسازی آب از سد ساوه صورت گرفت و بسیاری از اراضی از این امکان بهره مند شدند.

۸۵ درصد منابع آب استان قم متکی به سرشاخه‌های دز است

حاجی حسینی مسگر با تأکید بر اینکه ۸۵ درصد منابع آب استان متکی به سرشاخه‌های دز است، بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب آب برای استان تأمین شد که بخشی برای شهرهای خارج از استان بوده است.

وی با عنوان اینکه ۲ هزار و۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در قم داریم، گفت: حدود ۵ درصد برداشت از آب‌های زیرزمینی توسط این چاه‌ها صورت می‌گیرد و سالانه کمتر از ۲۰۰ حلقه چاه پر می‌شود.

[ad_2]