به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، حمل‌ونقل درون‌شهری یکی از نیازمندهای هر روزه شهروندان هست که بعضی با خودروی شخصی و با موتورسیکلت به آن جواب می‌گویند و بعضی دیگر اتوبوس و تاکسی را ترجیح می‌دهند.   در این میان سامانه تاکسی‌های اینترنتی مشخصاً اسنپ یکی از […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، حمل‌ونقل درون‌شهری یکی از نیازمندهای هر روزه شهروندان هست که بعضی با خودروی شخصی و با موتورسیکلت به آن جواب می‌گویند و بعضی دیگر اتوبوس و تاکسی را ترجیح می‌دهند.

  در این میان سامانه تاکسی‌های اینترنتی مشخصاً اسنپ یکی از حاشیه سازترین مواردی هست که از بدو ورود به شهر قم با واکنش‌های جدی همراه بوده هست.

بیشتر از ۶ هزار تاکسی‌دار قمی خود را متضرر از فعالیت اسنپ می‌دانند و دست به اعتراضات گسترده‌ای زدند، آن‌ها می‌گویند اسنپ با شکستن کرایه‌ها اعتماد و اقبال مسافران را نسبت به سامانه قانونی تاکسی خراب کرده‌اند. کسانی که به‌عنوان راننده در اسنپ فعالیت می‌کنند، شغل دومشان هست، و این در حالی هست که راننده های تاکسی شهر قم تنها از این راه امرار معاش می‌نمایند.

به گفته راننده های تاکسی، مردم به‌راحتی به راننده های اسنپ اعتماد می‌کنند، رانندگانی که به‌صورت شخصی و تنها زیر نظر شرکت خصوصی که اصلاً مجوزی ندارد فعالیت می‌کند، اما ما راننده های زیر نظر شهرداری فعالیت می‌کنیم درصورتی‌که مشکلی ایجاد گردد ، می‌توانند به‌راحتی از حق خود دفاع نمایند.

شرکت‌های حمل‌ونقل خصوصی قانونمند می‌شوند

سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار شهر قم با بیان اینکه ما موظف به تقویت حمل‌ونقل عمومی در شهر هستیم گفت: ما به‌طورجدی پیگیر این هستیم که فعالیت شرکت‌های خصوصی در شهر قم قانونمند گردد و در عین اینکه باید از حمل‌ونقل عمومی پشتیبانی نماییم در پی پشتیبانی معنوی برای فعالیت خوب تر و مؤثرتر بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل نیز هستیم.

فعالیت اسنپ در شهر قم غیرقانونی هست

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شهر قم با اهتمام بر اینکه بر طبق قانون هر کس که فعالیت حمل‌ونقل و جابجایی مسافر را داشته باشد الزاماً باید از شهرداری آن شهر مجوز بگیرد گفت:  شهرداری شهر قم مبحث رعایت قانون در امور شهری را با جدیت پیگیری می‌کند، ازاین‌رو اسنپ تا وقتی که مجوز نگیرد فعالیتش غیرقانونی هست و شهروندان نباید از آن استفاده نمایند.

عباس ذاکریان  با اشاره به شکایت شهرداری شهر قم از اسنپ در مراجع قضایی، اضافه کرد: آمار دقیقی از خودروهای شخصی که در قالب اسنپ در شهر قم فعالیت می‌کنند، موجود نیست، یکی از تخلف‌های اسنپ جابه‌جایی مسافر با خودروهای شخصی هست، که در جدول جرائم راهنمایی رانندگی نیز مبلغی به‌عنوان جریمه برای این تخلف در نظر گرفته‌شده هست.

وی صادر کردن مجوز به اسنپ را لازمه پذیرش شرایط مشخص‌شده در قانون ذکر نمود و یادآور گردید: شهرداری‌ها باید حمل نقل بار و مسافر را از طریق شرکت‌های بخش خصوصی یا تعاونی سامان‌دهی کنند و بر طبق آیین‌نامه این شرکت‌ها باید از شهرداری مجوز بگیرند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شهر قم عنوان نمود: اولویت شهرداری برای دادن مجوز به اسنپ، تاکسی‌ها می باشند؛ چراکه شناخته‌شده و فعالیت حرفه‌ای و شغل کلیدی آن‌ها جابجایی مسافر هست و علاوه بر آن خودروی آن‌ها وضع مشخصی داشته و هویت راننده توسط اداره اماکن نیروی انتظامی احراز شده هست.

ذاکریان با اشاره به اینکه بعد از راننده های تاکسی هر کدام از خودروهای شخصی که شرایط مذکور در قانون را رعایت کنند، برای جابجایی بار و مسافر مجاز می باشند دنبال کرد: پرداخت الکترونیک من جمله مورد ها در حال پیگیری توسط شهرداری شهر قم هست، یکی از الزام‌های این کار راه‌اندازی کارت هوشمند شهروندی هست که با تحقق آن هزینه تمام خدمات شهرداری به شهروندان من جمله اجاره تاکسی و اتوبوس، پارکینگ، پارکومتر و در آینده مترو از طریق آن پرداخت می‌شود.

اسنپ مجوز حمل‌ونقل ندارد

مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری شهر قم با بیان اینکه شرکت‌های اینترنتی مجوز نرم‌افزاری دارند ولی مجوز حمل‌ونقل ندارند و در حال حاضر کار آن‌ها خارج از ضابطه های قانونی هست گفت: شرکت‌های اینترنتی باید بر طبق قانون از شهرداری و سازمان تاکسیرانی مجوز حمل‌ونقل و جابجایی مسافر را بگیرند یا با شرکت‌های حمل‌ونقل موجود دراین‌بین انعقاد قرارداد کنند.

مرتضی عزتی با اهتمام بر اینکه در حال حاضر شهرداری شهر قم پیگیر فعالیت شرکت‌های اینترنتی هست و در چارچوب قانون به‌صورت جد مبحث را پیگیری می‌کند اضافه کرد: درآمد راننده های تاکسی با فعالیت شرکت‌های اینترنتی غیرقانونی کاهش‌یافته هست، راننده های نیز می‌توانند همگام با تکنولوژی در چارچوب قوانین خدمات را به مردم دهند و آماده مشارکت با این شرکت‌ها هستیم درصورتی‌که مجوزهای ذی ربط را بگیرند.

عزتی نرم‌افزار " خوش " را مخصوص حمل‌ونقل اینترنتی شهری با عنوان موبایل تاکسی یا تاکسی اینترنتی معرفی کرد و دنبال کرد: این نرم‌افزار مجوز از تاکسیرانی شهر قم گرفته هست و در حال فعالیت در سطح شهر هست.

وضع بغرنج درآمد تاکسی‌ها در تقابل با اسنپ

ریاست کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر شهر قم با اشاره به افزایش سیستم‌های حمل‌ونقل بخش خصوصی و موبایل‌تاکسی‌ها اقرار کرد: شرایط تاکسیرانی با افزایش سیستم‌های حمل‌ونقل اینترنتی امروز مناسب نیست و مشکلات درآمدی برای تاکسیرانان ایجادشده هست.

وی تصریح نمود: علی رغم حریفان بسیاری که امروزه در حوزه حمل‌ونقل به وجود آمده‌اند به نظر می‌رسد افزایش هزینه‌های تعرفه‌های تاکسیرانی معقول نباشد و باید به سمت افزایش چتر حمایتی از تاکسیرانان در شهر شهر قم برویم.

هم‌اکنون بیشتر از ۶ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر شهر قم فعال هست که از این تعداد دربردارنده ۲ هزار و ۳۰۰ تاکسی خطی، ۲ هزار و ۴۰۰ تاکسی گردشی و یک هزار دستگاه تاکسی بیسیم و ما بقی تاکسی‌ها بین شهر قم و شهرهای اقماری هست و  فعالیت تاکسی‌های اینترنتی معیشت این اشخاص را بشدت به مخاطره انداخته و انتظار می‌رود که مسئولین به تصمیمی درست در این زمینه برسند.