مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: براساس آمار نیمی از گردشگران خارجی در ایران به شهر قم هم می‌آیند و باید تلاش کنیم که درآمد استان را از سفر گردشگران خارجی افزایش بدهیم.

به گزارش شهرکریمه عیسی رضایی در مراسم روز جهانی گردشگری که ظهر امروز در سالن همایش ونوس برگزار شد، با اشاره به تاریخچه روز گردشگری اظهار کرد: از سال ۱۹۸۰ این روز در سراسر جهان با برگزاری برنامه‌هایی گرامی داشته می‌شود و امسال شعار سازمان جهانی گردشگری، «گردشگری پایدار؛ ابزاری برای توسعه» است.

وی ادامه داد: صنعت گردشگری سومین صنعت بزرگ جهان پس از صنعت نفت و صنعت خودروسازی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: صنعت گردشگری کلید توسعه است و توسعه کشورهای مختلف در گروی توجه این کشورها به این صنعت است. طی سال‌های گذشته تعداد مقاصد گردشگری جهان افزایش پیدا کرد و این مساله را در ایران هم شاهد بودیم.

رضایی گردشگری را یکی از ارکان توسعه دانست و تصریح کرد: درآمدهای جهانی صنعت گردشگری از دو میلیارد دلار در سال ۱۹۵۰ به هزار و ۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید، منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین رشد را در آمار سفر گردشگران در سال ۲۰۱۶ میلادی شاهد بوده است، ولی در این سال سفر گردشگران به منطقه خاورمیانه به دلیل جنگ کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: تمام کشورهای جهان به دنبال کسب درآمد از بازار گردشگری هستند، براساس آمارها در سال ۲۰۱۰، سه میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند، اما در سال ۲۰۱۶ تعداد گردشگران خارجی در کشورمان به چهار میلیون و ۹۴۲ هزار نفر رسید که نسبت به سال‌ ۲۰۱۵ کاهش را در تعداد گردشگران ورودی به ایران شاهد بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد سالیانه صنعت گردشگری در جهان است و کشورمان سهم کمی را از این درآمد دارد.

رضایی با اشاره به ضرورت تلاش برای افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران اظهار کرد: باید تلاش کنیم که گردشگران خارجی بیشتری به کشورمان بیایند، افزایش آمار گردشگران خارجی، ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی را در ایران به دنبال دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه آمار درستی از میزان درآمد ناشی از ورود گردشگران خارجی به استان قم وجود ندارد، اما براساس آمار نیمی از گردشگران خارجی در ایران به شهر قم هم می‌آیند و باید تلاش کنیم که درآمد استان را از سفر گردشگران خارجی افزایش بدهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: باید قم الگویی در زمینه گردشگری به خصوص گردشگری زیارتی باشد و این مساله نیازمند همکاری بین بخش خصوصی و بخش دولتی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر شاهد انفجار در خانه مسافر آفتاب در شهر قم بودیم، در انفجار این خانه مسافر، چهار نفر از زائرین عراقی و دو نفر از کارکنان تاسیسات گردشگری جان خودشان را از دست دادند.