[ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: ۲۳ ربیع‌الاول سال ۲۰۱ قمری نقطه عطفی در تاریخ شهر مقدس قم به شمار می‌رود چرا که به واسطه ورود حضرت معصومه(س) جایگاه والایی در زمینه علوم دینی یافته است. بانویی که با ورود پر برکت خود به شهر قم که تنها ۱۷ روز بیشتر طول […]

[ad_1]

پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: ۲۳ ربیع‌الاول سال ۲۰۱ قمری نقطه عطفی در تاریخ شهر مقدس قم به شمار می‌رود چرا که به واسطه ورود حضرت معصومه(س) جایگاه والایی در زمینه علوم دینی یافته است.

بانویی که با ورود پر برکت خود به شهر قم که تنها ۱۷ روز بیشتر طول نکشید امروز این شهر به ام‌القرای مذهب تشیع و به یکی از بزرگترین شهرهای مذهبی جهان تبدیل شده است.

امروز شهر قم به دلیل وجود حوزه علمیه و جامعه المصطفی میزبان طلاب مختلف علمی از ملیت‌های مختلف دنیا است و شهرهای مهم در زمینه گردشگری مذهبی و زیارتی جهان اسلام است.

سالروز ورود حضرت معصومه(س) به نام «روز قم» نامگذاری شده است؛ روزی که نه تنها در بعد ملی بلکه در بعد فراملی به آن اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود.

قم خانه ۱۴ معصوم

یک کارشناس و پژوهشگر مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی می‌گوید: به شهر قم در متون دینی ما توجه خاصی شده است و روایات بسیاری از جمله این که «اهل عجم در آینده امر دین را به دست می‌آوردند و به لحاظ علمی و معنوی رهبری خواهند کرد» قم به لحاظ دین الگوی خاص رهبری دارد و خداوند به واسطه حضور بانوی بزرگواری مانند حضرت معصومه(س) جلوه‌های خاصی به این شهر داده است.

حجت الاسلام احمد شفیعی نیا می‌افزاید: قم طبق روایات عظمت ویژه‌ای هم دارد و بعد از کعبه و شهر کربلا قم تقدس یافته است؛ شاید دلیل قداست این دو شهر مدفن امامان باشد ولی قم خانه ۱۴ معصوم و شهر همه معصومان است.

وی افزود: شاید این سؤال پیش آید نقش حضرت معصومه(س) در بالا بردن این جایگاه چیست؟ آنچه در دین و متون شریعت بحث شده هدایت و ذلالت و مقابله با باطل است پس در قم این مهم به واقعیت تبدیل شده و این شهر مرکز نشر انقلاب اسلامی و بهترین دلیل اثبات آن وجود مراکز علمی و دینی است و شاید چنین امری وظیفه همه امامان و پیامبران بوده پس باید گفت قم شهر همه معصومین است.

حجت الاسلام شفیعی‌نیا بیان می‌کند: برای نشر علم و دین نیاز به متولی داریم تا با حضور خود این حرکت را جهت دهد پس نقش حضرت معصومه(س) نقش هدایت‌گری بوده است اگر امروز قم خانه ۱۴ معصومان است متولی آن همان بانوی با کرامت است و نگاه این بانو باعث هدایت مسیر علمی و معنوی حوزه علمیه و دیگر مراکز علمی است.

مدرسه فیضیه امروز توانسته مهم‌ترین مرکز بسط و نشر تفکر اهل بیت علیه السلام باشد

این کارشناس و پژوهشگر مسائل دینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خداوند به حضرت معصومه(س) شأن و منزلتی داده که هنوز نتوانستیم آن را رمزگشایی کنیم، گفت: هدایت این بانوی بزرگوار در مدرسه فیضیه تجلی کرده است تا جایی که امروز مهم‌ترین نقطه رشد علوم و فنون اسلامی است.

وی می‌افزاید: مساحت مدرسه فیضیه ۵۰۰ متر است و این مدرسه باعث ترس و وحشت دشمنان شده است چرا که این مرکز امروز توانسته مهم‌ترین مرکز بسط و نشر تفکر اهل بیت علیه السلام باشد و زندگی و سیره آن‌ها امروز تبلیغ و نشر می‌شود، این مسیر در سایه وجود حضرت معصومه سلام الله علیها است که نگهبان این راه است.

لزوم زیباسازی مسیر حرکت کاروان کریمه اهل بیت(س)

یکی از استید دانشگاه قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه می‌گوید: ورود حضرت معصومه(س) از سال ۲۰۱ قمری تاکنون منشأ خیر و برکاتی برای شهر قم بوده است و توسعه شهر قم و ورود مهاجرانی از ملیت‌های مختلف به برکت این بانو بوده که به این شهر حال و هوای خاصی داده است.

محمد آقازاده می‌افزاید: کاروان حضرت معصومه(س) از مسیر ساوه به سوی قم باید از منظر شهری زیباتر باشد در حالی که این مسیر بیشترین تلفات را داشته در حالی که باید منظرسازی و زیباسازی شود.

به گفته وی؛ باید در قم جشنواره‌های مختلف فرهنگی در این روز در مدارس و برای عموم مردم برگزار شود.

لزوم اهمیت به روز قم در بعد فراملی

این استادیار دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: باید روز قم هم در بعد ملی وهم فراملی به عنوان یک میراث ناملموس گنجانیده شود و با برگزاری کنگره‌های مختلفی این روز مهم گرامی داشته شود و اگر جشنواره‌های فرهنگی برگزار شود باعث ورود گردشگران بسیاری به قم خواهد بود.

وی ادامه داد: قطعاً مسئولان هم باید در زمینه بازآفرینی مسیر ورود به ویژه بیت النور تلاش کنند هرچند فعالیت‌هایی صورت گرفته است ولی باید بیشتر توجه شود.

آقازاده می‌افزاید: سازمان میراث فرهنگی باید این روز مهم را به عنوان یک میراث ناملموس در فهرست آثار ملی قرار دهد و همه دستگاه‌های اجرایی در این روز مراسمی در خور و شأن این بانوی بزرگوار برگزار شود.

تلاش برای قرار گرفتن روز قم در آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قم نیز به خبرنگار شهرکریمه گفت: سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم جزو میراث معنوی و ناملموس ما است و با آثاری که در آن یک سری آداب و رسوم برای مردم ارزش دارد تفاوت ندارد.

ایل بیگی می‌افزاید: در حوزه میراث فرهنگی پرونده روز ورود این بانوی با کرامت به عنوان روز قم قرار است در فهرست آثار ملی کشور قرار گیرد.

به گفته وی، برای این امر دو هدف داریم این که با ثبت اثر آن را بهتر معرفی کنیم و در قالب‌های مختلف در قم گرامی داشته شود و در بعد فراملی هم معرفی و جلوی تحریف‌ها و تغییرات را در این زمینه خواهد گرفت.

[ad_2]