معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: این استان ۳۱ موکب در مسیر حرکت زائران به سمت کربلای معلا برپا می کند. به گزارش شهرکریمه، یونس عالی پور روز شنبه در هشتمین جلسه ستاد تسهیلات زائران اربعین حسینی در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: در این راستا تاکنون ۲۲ موکب قطعی شده است. […]

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: این استان ۳۱ موکب در مسیر حرکت زائران به سمت کربلای معلا برپا می کند.

به گزارش شهرکریمه، یونس عالی پور روز شنبه در هشتمین جلسه ستاد تسهیلات زائران اربعین حسینی در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: در این راستا تاکنون ۲۲ موکب قطعی شده است.
وی با بیان اینکه سهمیه اعزام زائران که برای استان ها در ستاد مرکزی اربعین پیش بینی شده روزانه ۳۰ هزار تن است، گفت: با تلاش های صورت گرفته برای قم ۴۵ هزار تن یعنی ۱۵ هزار تن بیش از تعداد تعیین شده سهمیه در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه طبق تفاهم نامه منعقد شده مرز مهران به عنوان محل خروج زائران اعزامی از قم انتخاب، و در نجف و کربلا مستقر می شوند، گفت: پیشنهادهایی مبنی بر استقرار برخی از هیات ها در شهر کاظمین داده شده، ولی هنوز این امر مسلم و حتمی نشده ولی طبق آخرین اخبار دریافتی افرادی در این شهر استقرار یافته و ستاد مشترکی نیز میان ایران و عراق تشکیل خواهد شد.
وی همچنین تصریح کرد: بر اساس موافقت استاندار قم به منظور هماهنگی میان موکب ها هیات نمایندگی در مرز مهران، نجف و کاظمین استقرار پیدا خواهد کرد.
معاون استاندار قم همچنین خاطر نشان کرد: محل اعزام افاغنه مقیم قم از مرز ایران به مرز دیگری تغییر یافته و باید در این خصوص نیز تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.
عالی پور همچنین با اشاره به معضل اسکان زائران در قم از تعیین برخی مدارس این شهر برای محل اقامت آنان خبر داد.
رئیس سازمان حج و زیارت قم نیز با اشاره به ثبت نام بیش از ۱۴ هزار تن از زائران قمی در سامانه سماح برای عزیمت به عتبات عالیات در اربعین حسینی، گفت: با توجه به استقرار کنسولی موقت عراق در قم روند صدور روادید ادامه دارد و مشکل خاصی در این زمینه نداریم، و انتظار داریم دستگاه های اطلاع رسان همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
اکبر رضایی گفت: با توجه به مشخص شدن مرز مهران به عنوان مرز خروجی زائران قمی اطلاع رسانی در مورد اهمیت بحث حرکت زائران با گذرنامه از مبداء ضروری است.
مسئول ستاد بازسازی عتبات و عالیات قم نیز با بیان اینکه امسال تعداد موکب های قم در عراق ۲ تا ۵ برابر سال گذشته است، افزود: امسال تعداد ۸۶ هزار پرس غذا توزیع می شود در حالی که این تعداد در سال گذشته ۳۶ هزار پرس بوده است.
حجت الاسلام حسین احمدی قمی تعداد اسکان های امسال را ۴۴ هزار و ۵۰ تن ذکر کرد، و افزود: سال گذشته تنها ۱۶ هزار تن اسکان انجام شده است.
وی با اشاره به ارسال ۱۴ هزار تخته پتو در سال گذشته این تعداد را در سال جاری ۶۷ هزار و ۳۰۰ تخته دانست، و افزود: تعداد سرویس های بهداشتی و دوش های حمام فرستاده شده در سال گذشته ۱۱۲ مورد بوده که امسال به حدود ۵۷۰ مورد افزایش یافته است.
معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز با ارائه گزارشی از اقدامات و برنامه ریزی های این نهاد برای مراسم اربعین، افزود: مانند سال های گذشته با تشکیل هشت ستاد اجرایی در مناطق هشت گانه کار خدمت رسانی به زائران را انجام خواهیم داد.
امیر سامع با اشاره به اقدامات در حال انجام در اطراف رینگ مرکزی شهر، اطراف حرم حضرت معصومه (س) و مناطق ۲ و ۶ اضافه کرد: در بحث ایستگاه صلواتی روش مناسبی برای اعطلای مجوز نصب ایستگاه به کار گرفته شده، و در حوزه فضاسازی شهری و آمادگی شهر نیز سیاه پوش کردن و نصب بولتن های حاوی مفاهیم و مضامین مرتبط با اربعین و زیبا سازی از جمله کارهای در حال انجام توسط شهرداری های مناطق و دستگاه های وابسته به شهرداری است.
معاون شهردار قم افزود: حدود سه هزار تن نیروی اجرایی و حدود ۳۰۰ خودرو در بخش خدمات و آتش نشانی آماده فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه ایجاد هر گونه سازه تبلیغاتی باید با توجه به شرایط فصلی انجام شود، اذعان داشت: شهرداری در اعطای مجوز ایستگاه های صلواتی و دادن کلیه مجوزها هماهنگی ها را با هیات های مذهبی خواهد داشت.
سامع همچنین با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای ارائه خدمات حمل و نقل و آمد و شد زائران از سوی سازمان اتوبوس رانی شهرداری قم، آماده سازی پارکینگ ها و فضاهای عمومی شهری و ورودی های شهر را از دیگر اقدامات ذکر کرد، افزود: حدود ۱۰۰ تیرک عمودی از نظر بحث های نظافتی و فرهنگی به نام شهر قم در عتبات عالیات نصب شده و حدود ۱۵۰ تن دانشجو به صورت داوطلبانه در کنار حدود ۳۰ تن نیروی اجرایی شهرداری در حال فعالیت خواهند بود، و مسئولیت نظافت و کارهای فرهنگی را عهده دار هستند.
مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین نیز در این جلسه با بیان اینکه کمیته مذکور با عضویت ۱۶ دستگاه فرهنگی تحت نظر بعثه رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است، افزود: برای جلوگیری از موازی کاری و پراکندگی اقدامات فرهنگی ستاد ویژه ای از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه به منظور ارائه آموزش ها و مطالب توجیهی ایجاد شده است.
حجت الاسلام حمید احمدی گفت: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی هیچ اقدام فرهنگی در عراق بدون هماهنگی با نیروی قدس سپاه پاسداران نباید صورت بگیرد، و همچنین کمیته ای متناظر با کمیته فرهنگی ستاد تسهیلات با حضور ۹ دستگاه عراقی تشکیل شده، از این رو همه برنامه های فرهنگی با هماهنگی مقام های عرافی انجام می شود.
مسئول کمیته فرهنگی ستاد مرکزی تسهیلات اربعین همچنین یادآور شد: طبق فرمایش حضرت آیت الله سیستانی مقرر شد، با توجه به گستردگی موج مهدویت در کشور عراق برنامه های مرتبط به غیر از مسجد مقدس جمکران که در چهارچوب یک سیاست های خاصی تدارک دیده می شود، از طرف نهادهای عراقی پیگیری شود، تا مورد سوء استفاده قرار نگیرد.
نماینده بعثه رهبر معظم انقلاب در قم نیز با تاکید بر ضرورت توجیه زائران اربعین افزود: زائرانی که به زیارت امام حسین مشرف می شوند باید بدانند که زیارت این امام با زیارت امام رضا (ع) و امام های دیگر تفاوتی ندارد.
حجت الاسلام محمد نقدی اذعان کرد: برخی از زائران با این تصور که همه امکانات آنها فراهم است، از آوردن وسایل مورد نیاز برای خود پرهیز می کنند، و در مسیر بازگشت با مشکلات فراوانی مواجه می شوند.
وی با تاکید بر اهمیت برگزاری راهپیمایی اربعین به عنوان میراثی که شیعیان عراق در زمان حکومت صدام آن را در سخت ترین شرایط حفظ کردند، افزود: وضعیت زائران ایرانی در مقایسه با کشور میزبان به لحاظ برخورداری از امکانات اقامتی کاملا متفاوت است و به همین خاطر باید از هم اکنون برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی تدبیر و چاره اندیشی شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز با بیان اینکه این نهاد مانند سال گذشته راه اندازی موکب علی بن جعفر (ع) را برای برگشت زائران در مرز مهران پیش بینی کرده و برنامه ریزی جامعی نیز ترتیب داده است، اضافه کرد: در این موکب به ۷۰۰ هزار تن از زائران خدمات مختلف داده خواهد شد.
حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی افزود: امسال علاوه بر خدمات یاد شده یک کارگروه ویژه فرهنگی با استفاده از یک اتاق فکر و دیدگاه های تبیین شده در آن شکل گرفته و بنا است با استفاده از ابزار روز فعالیت های فرهنگی را در مسیر راهپیمایی انجام دهد.
وی افزود: تهیه کلیپ هایی تحت عنوان نجف شناسی و کربلا شناسی در دستور کار قرار گرفته و با استفاده از ابزار چند رسانه ای و مبلغان برای زائران به صورت کوتاه مدت به نمایش در خواهد آمد.
وی با اشاره به برپایی نماز جماعت و زیارت عاشورا اضافه کرد: علاوه بر خدماتی که در نقاط مرزی و درون خاک عراق ارائه می شود، در داخل قم نیز طرح بصیرت عاشورایی نیز با استفاده از ظرفیت مبالغان و خیمه های معرفت در جوار امامزادگان اجرا می شود، و امامزادگان موجود در مسیر تردد زائران آماده پذیرایی و اسکان را دارند.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی قم نیز ساماندهی اکیپ های تبلیغی در اطراف و محدوده حرم و جمکران را از جمله برنامه های اربعین خواند، و افزود: در این اماکن اقداماتی نظیر پاسخگویی به سوال های شرعی و ارائه مشاوره بویژه در موضوع امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود.
حجت الاسلام عباس اسکندری با اشاره به تهیه و توزیع بسته های فرهنگی و همچنین برگزاری همایش هایی در آستانه اربعین، افزود: در مورد تعدادی از هیات های مذهبی قم که قصد عزیمت به کربلا دارند، نیز اطلاع رسانی خوبی در حال انجام است.

منبع: ایرنا