به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در مصلی قدس برگزار گردید با اشاره به ارزش شکر نعمت‌های خداوند و ضرورت محافظت تقوا در زندگی گفت: یکی از بزنگاه‌های زندگی هر انسانی انتخاب همسر بوده و برای این […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، ، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در مصلی قدس برگزار گردید با اشاره به ارزش شکر نعمت‌های خداوند و ضرورت محافظت تقوا در زندگی گفت: یکی از بزنگاه‌های زندگی هر انسانی انتخاب همسر بوده و برای این نقطه عطف زندگی، اسلام شاخصه‌های مشخصی را بیان کرده هست.

وی در ادامه نکات خطبه‌های قبل اضافه کرد: ویژگی‌های  همسر در اسلام ابتدا عقل، دین‌داری، اخلاق و اصالت خانوادگی هست و در  روایات به آن‌ها توصیه‌شده و خانواده‌ها به رعایت این اصول دعوت‌شده‌اند و اسلام این  ارزش‌ها را ارزش‌های بنیادی خوانده‌شده و اهتمام می‌کند  زیبایی، ثروت، ارزش خانوادگی نباید ارزش انتخاب قرار گیرد.

امام‌ جمعه شهر قم تصریح نمود: اسلام در ارتباطات انسان‌ها و خانوادگی ارزش‌های قبیله‌ای، خانوادگی و مالی را رد نموده و این قانون و رویکرد کلان اسلام در فضای انتخاب همسر نیز در نظر گرفته‌ شده و کسی که دنبال این ارزش‌های پوشالی حرکت می‌کند به همین معیارها نیز نمی‌رسد.

وی به ضرورت نقطه شروع یک زندگی صمیمی و معنوی طبق ارزش‌های حقیقی و معنوی اهتمام و افزود: اثرگذاری اخلاق همسران در یکدیگر و نتیجه این اثرگذاری در تربیت فرزندان نقشی بنیادی داشته و باید هوشیارانه عمل کرد تا در دام تفاخرهای ظاهری قرار نگرفت.

اعرافی شروع زندگی مشترک را در ساخت و آینده یک جامعه تاثیرگذار دانست و دنبال کرد: افرادی که طمع به افتخارها ظاهری شریک زندگی خوددارند ناموفق می باشند و سقوط در غرق شدن در این معیارهای مادی و دنیوی می باشد و پیامبر اکرم(ص) پیشگام جامعه در هدایت جامعه به سمت‌وسو جامعه معنوی بودند.

وی سنت و برخورد پیامبر اکرم(ص) را مورد آنالیز قرارداد و گفت: جبرائیل خطاب به پیامبر(ص) از جانب خداوند برای وی پیام آورد که دخترهای باید به‌موقع ازدواج‌ کرده و این ازدواج دیرکرد انداخته نشود و در ادامه این روایات آمده که همسران باید هم کف بوده و این هم‌ترازی در دین و تقوا بوده و هم ترازی در ارزش‌های معنوی رد گردید هست.

ریاست حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به افزایش آمار طلاق و افزایش سن ازدواج گفته بود: خانواده‌ها باید به میدان آمده تا معیارهایی که زندگی نسل جوان ما را تهدید می‌کند را اصلاح کنند تا شاهد اتفاق هایی که در جامعه اسلامی در حال واقع شدن هست، نباشیم و اخلاق در جامعه حاکم گردد.

وی در خطبه دوم به بیان نظر حضرت علی (ع) در شرح دنیا پرداخت و ابراز کرد: در راه‌های رهایی دنیا سرگردانی وجود دارد و تنها با حرکت به سمت خداوند می‌توان راه رهایی را یافت و در سختی‌ها و خواست‌ها اگر بخواهیم دنیایی برخورد نماییم به ناامیدی دست یافته و گریزی از سختی‌های آن نیست و تنها راه خلاصی تمسک به قرآن و معارف اسلامی هست.

امام‌ جمعه شهر قم با یادآوری و تکریم شهدای اسلام و شهدای ۷ تیر و هفته قوه قضاییه دنبال کرد: قوه قضایی یکی از ارکان حاکمیت هست و باید حرمتان نگه‌داشته شده و مرود پشتیبانی قرار گیرد، محافظت تندرستی و عدالت قوه قضاییه  باید مورد توجه بوده با راه‌های نو و علمی به پرونده‌ها رسیدگی گردد و علاوه بر این رسیدگی قضایی باید سهل و ساده و عادلانه صورت پذیرد.

اعرافی با تشکر از نهادهای تبلیغی دینی و مروجان دینی تصریح کرد: ترویج دین باید در مساجد و بر عهده مردم باشد و مثل گذشته مردم خود راه‌های تبلیغ دین را مهیا کنند و هم بدانند مدرسه، خانواده و مساجد در تبلیغ دین مسیولیت دارن .

وی با سفارش به تجار برای مطالعه نظرات امام علی(ع) و توجه بازار به فقه و تحقق اخلاق اسلامی دنبال کرد: در قراردادهایی که هر از گاهی مطرح می‌شود باید نکته هایی را در نظر گرفت، توافق‌های بین‌المللی مستلزم هر کشوری  است اما در یک‌صد ساله موخر در قراردادهای بین‌المللی شاهد چند خطا هستیم.

امام‌ جمعه شهر قم یکپارچه‌سازی جهان طبق نظرات غرب  را نادرست قرائت کرد و گفت: در نظر نگرفتن نظران جوامع اسلامی و نقض این قراردادها و علاوه بر این تفاسیر نادرست موجب شده هست که شاهرگ  جبهه مقاومت در دنیا بسته‌ شده و همیشه اسرائیل در حاشیه امن بوده و دیگر کشورها تروریسم خوانده می‌شود و رتبه‌بندی‌های نادرست در جهان  موجب شده که دنیا یک‌جانبه به مسائل حاکم در جهان ببینند.

وی بشریت را بدبین به نظرات جهان غرب معرفی و تصریح کرد: باید این کنوانسیون‌ها طبق منطق و در نظر گرفتم نظرات و عقاید همه جوامع تنظیم‌شده و مسئولین کشور نباید بدون توجه به ارزش‌های جامعه اسلامی آن را امضا کرده و دولت و مجلس باید به این نکات توجه مخصوص دارا باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به نامه موخر برخی به مذاکره با آمریکا اشاره نمود و اضافه کرد: این اشتباه بزرگی هست که باید مقابل آن ایستاد زیرا هنوز مهر بدعهدی آمریکا خشک نشده و نباید به این کشور اعتماد نمود و رهبری و مردم در مقابل چنین تفکری ایستاده‌اند و به داشته‌ها و قدرت خود تکیه می‌کنیم.

وی با یادآوری هفته مقابله با مواد مخدر گفته بود: اعتیاد منشأ زیادی از آسیب‌های اجتماعی هست و مقابله با قاچاق و اعتیاد یک مسیولیت شرعی هست، در کمال تأسف ۵۰ درصد طلاق‌های کشور به دلیل اعتیاد بوده و سن اعتیاد در جامعه در حال کاهش هست و همه جامعه باید در مقابل اعتیاد و پیشگیری آن متحد شویم.

اعرافی به جوامع اسلامی را به نا عدالتی حاکم بر مردم یمن  توجه داد و گفت: دنیا در مقابل ظلمی که به جامعه اسلامی می‌شود سکوت کرده و ما هرروز شاهد واقع شدن نا عدالتی به مردم فلسطین، یمن و سوریه هستیم و جامعه اسلامی باید بیدار شده و در مقابل این نا عدالتی ایستادگی کند.