به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایسنا، دریاچه “نمک” به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایسنا، دریاچه “نمک” دریاچه ای در منطقه کویر مرکزی ایران و زمین آن پوشیده از رسوبات نمکی هست که بر اثر انباشته گردیدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده هست. […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایسنا، دریاچه “نمک” به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایسنا، دریاچه “نمک” دریاچه ای در منطقه کویر مرکزی ایران و زمین آن پوشیده از رسوبات نمکی هست که بر اثر انباشته گردیدن سیلاب ها و آب های سطحی در طول قرن ها پدید آمده هست.

دریاچه “نمک” دریاچه “نمک” من جمله تالاب های زمین شناختی خاص هست که علاوه بر رودخانه و روان آب، از سفره های آب زیرزمینی نیز تغذیه می گردد.

در گذشته ۵ رودخانه با اهمیت و کلیدی در دریاچه “نمک” در گذشته ۵ رودخانه با اهمیت و کلیدی در دریاچه “نمک” جریان داشته، ولی احداث سدهای مکرر باعث شد تا بخش بسیاری از مراجع آبی این رودخانه ها در استان های بالا بهره برداری گردد و بنابراین شرایط بحرانی را برای دریاچه نمک ایجاد کند.

به گفته محققان کشور وضعیتی که امروزه در دریاچه “ارومیه” حاکم هست، سال ها پیش برای دریاچه “نمک” به گفته محققان کشور وضعیتی که امروزه در دریاچه “ارومیه” حاکم هست، سال ها پیش برای دریاچه “نمک” رخ داد، به شکلی که از دریاچه نمک به عنوان دریاچه مرده یاد می گردد.

دکتر مسعود مرسلی، مدیر پروژه آب های کارستی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در اظهار کرد وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه سامانه دریاچه “نمک” شهر قم با سایر دریاچه های کشور مثل دریاچه “ارومیه” متمایز هست، اظهار کرد: این دریاچه در حوزه مرکزی ایران واقع شده هست و آب رودخانه های “قمرود”، “کرج”، “کن” و رودخانه “شور” دکتر مسعود مرسلی، مدیر پروژه آب های کارستی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در اظهار کرد وگو با خبرنگار ایسنا، با تاکید بر اینکه سامانه دریاچه “نمک” شهر قم با سایر دریاچه های کشور مثل دریاچه “ارومیه” متمایز هست، اظهار کرد: این دریاچه در حوزه مرکزی ایران واقع شده هست و آب رودخانه های “قمرود”، “کرج”، “کن” و رودخانه “شور” وارد این دریاچه می گردد.

وی با بیان اینکه این دریاچه از ابتدا وسعت نمکی بوده هست، بیان کرد: با توجه به وضع قرارگیری، از گذشته آب بسیاری به این دریاچه وارد نمی گردید.

مرسلی در عین حال با اشاره به کاهش آب ورودی رودها به این دریاچه، اظهار کرد: در سال های موخر با احداث سدهایی مثل سد “ماملو” مرسلی در عین حال با اشاره به کاهش آب ورودی رودها به این دریاچه، اظهار کرد: در سال های موخر با احداث سدهایی مثل سد “ماملو” و سایر سدها، از ورودی آب این دریاچه کسرشده هست.

این پژوهشگر با بیان اینکه این دریاچه در طول حیات خود دچار خشکی و یا پر آبی شده هست، دنبال کرد: در زمان هایی که از آب ورودی این دریاچه کم می گردد، میزان شوری و نمکی آن افزایش می یابد.

مرسلی در جواب به این سؤال که افزایش نمک در این دریاچه چه اثراتی در محیط زیست منطقه دارد، توضیح داد:  وضعیتی که امروزه در دریاچه “ارومیه” ایجاد شده هست، سال ها پیش برای دریاچه “نمک” رخ داده هست، از این رو افزایش نمک دریاچه “نمک” مرسلی در جواب به این سؤال که افزایش نمک در این دریاچه چه اثراتی در محیط زیست منطقه دارد، توضیح داد:  وضعیتی که امروزه در دریاچه “ارومیه” ایجاد شده هست، سال ها پیش برای دریاچه “نمک” رخ داده هست، از این رو افزایش نمک دریاچه “نمک” شهر قم تاثیرات چشمگیری در منطقه ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه در سال های قبل این دریاچه روند خشکی را داشته هست.

مدیر پروژه آب های کارستی سازمان زمین شناسی با تاکید بر اینکه وضع دریاچه “نمک” مدیر پروژه آب های کارستی سازمان زمین شناسی با تاکید بر اینکه وضع دریاچه “نمک” مثل سایر دریاچه های کشور حاد نیست، افزود: این دریاچه از ابتدا خشک بوده و طبیعی هست وقتی آب ورودی آن کاهش می یابد، میزان نمک افزایش می یابد؛ ولی اثرها بسیاری در افزایش ریزگردها در این استان ندارد.

مرسلی در مورد عدم اثرگذاری وضع این دریاچه در استان بر خلاف دریاچه “ارومیه”، توضیح داد: ارزیابی ها نشان می دهد دریاچه “نمک”، دریاچه مرده ای هست و در حال حاضر در وضع متلاشی شدن بیشتری قرار دارد؛ ولی دریاچه “ارومیه” مرسلی در مورد عدم اثرگذاری وضع این دریاچه در استان بر خلاف دریاچه “ارومیه”، توضیح داد: ارزیابی ها نشان می دهد دریاچه “نمک”، دریاچه مرده ای هست و در حال حاضر در وضع متلاشی شدن بیشتری قرار دارد؛ ولی دریاچه “ارومیه” در حال مردن هست و تبعات آن و تحولات اکولوژی آن نیز قابل رویت هست.

وی دریاچه “نمک” را من جمله دریاچه های خشک شرح کرد و یادآور گردید: دریاچه “نمک” پیشتر به وضع دریاچه “ارومیه” دچار شده بود و دریاچه “ارومیه” وی دریاچه “نمک” را من جمله دریاچه های خشک شرح کرد و یادآور گردید: دریاچه “نمک” پیشتر به وضع دریاچه “ارومیه” دچار شده بود و دریاچه “ارومیه” نیز به این وضع دست یافته هست.

انتهای پیام